Forum

Oliventræer og frost?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Thomas G, 3. oktober 2019 kl. 7.29

Jeg har købt noget beskyttelsesklæde/pose til at komme både om top og om krukke.

Spørgsmålet er hvornår jeg skal komme det på mit oliventræ? Er det nu her første gang de lover nattefrost eller er det først når det er lidt mere permanent frost periode og måske en lidt koldere end minus 1-3 grader?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. oktober 2019 kl. 10.47

Da et oliventræ tåler ned til ca minus 12 Gr. C. så behøver du ikke at gøre noget foreløbigt , jeg har plantet mit oliventræ et beskyttet sted på friland og det bliver pakket ind i et kattetæppe hvis temperature kommer ned omkring minus 10 C . det har nu stået ude i 5 år og er over 2 meter højt .
Et oliventræ i krukke er mere frostfølsomt da rødderne i krukken ikke tåler ret meget frost , så det bedste ville nok være at grave krukken ned i den lune jord , og så pakkke toppen af træet ind i et bobleplast hvis det bliver rigtigt koldt , eller at gravepotten med træet op og tage det ind hvis det bliver meget langvarigt meget koldt .........

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas G, 3. oktober 2019 kl. 10.51

Bor i lejlighed og det står på min meget lille altan, så kan ikke rigtig flytte det ind (det er næsten 2 m. højt og 80 cm. bredt og med ca. 5 cm. tyk stamme).

Skal jeg så evt. sætte posen omkring krukken noget før jeg sætter om toppen?

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. oktober 2019 kl. 12.34

Du skal pakke det ind, så du udnytter spildvarmen fra din lejlighed, og beskytte udad mod frosten.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas G, 4. oktober 2019 kl. 12.42

Ja men hvornår går mit spørgsmål på?

Nu her når de lover 1-3 graders nattefrost eller som Svend foreslår længere oppe, først når det kommer ned omkring -10 grader?

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. oktober 2019 kl. 15.05

Krukken kan du godt beskytte allerede nu.
Toppen må stadig gerne få lys.

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas G, 4. oktober 2019 kl. 15.07

Men ved hvilken temperatur skal jeg sætte beskyttelse om toppen?

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 4. oktober 2019 kl. 16.13

Oliventræer er mere frost hårdføre end man tror , berømt er det store oliventræ nede ved et anlæg ved gåsetårnet i Vordingborg så dit oliventæ som står beskyttet på en altan har gode betingelser.
Om du pakker det ind eller ej har ingen betydning frosten går lige igennem , det er noget man bruger på friland om foråret mod nattefrost da man udnytter varmen fra jorden,

Nyt svar til emnet »Oliventræer og frost?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Oliventræer og frost?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider