Forum

Ligusterhæk vokser ikke pga traktose

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen Pedersen, 14. oktober 2019 kl. 23.09

Ohøj, håber i kan hjælpe her inde. da jeg er meget i tvivl om, hvordan jeg gripper min ligusterhæk an.
Vi købte et hus fra 2008, hvor hækken stort set ikke vokser. nogle steder, er den kun 50 cm høj, og ser ikke sund ud. der er kun et meget tyndt lag jord, under hækken. det nedenunder, er sammenpakket brun leragtig, med en masse sten i også.

spørgsmålet er så - kan jeg grave en rende ved siden af hækken, og fylde godt jord der i? eller kan jeg grave alle hækplanterne op, og grave en rende. hvilket dog er et kæmpe arbejde. da grunden er 1250 kvm.. håber i kan hjælpe.

mvh steffen og sissel

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. oktober 2019 kl. 10.20

Det er ikke håndarbejde men en opgave for en minigravemaskine , planterne skal op , jorden skal løsnes ned 0.5 m eller mere , så skal planterne plantes igen , klip dem halv ned , liguster er nærmest umuligt at slå ihjel ...............

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen Pedersen, 15. oktober 2019 kl. 13.03

Mange tak for svaret .. er det muligt , at tage et par af planterne op , med en spade ?
Og når man har gravet de 50 cm ned , hvad for noget jord skal i ? Kan man købe sådan noget jord , på en plante skole ? Og igen mange tak for svar ☺️ mvh

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. oktober 2019 kl. 16.33

Hej Steffen Pedersen

Liguster er ikke særligt krævende med hensyn til muldjord - men det er vigtigt som Svend er inde på at få løsnet jorden grundigt, så rødderne kan udvikle sig nedad og ud til siderne.

Det bedste og enkleste du kan gøre er at give hækken er 5 - 7 cm tykt jorddække efter at den er genplantet i løsnet jord.
Kompost fra din lokale Genbrugsplads vil være velegnet til formålet. Komposten lægges bare ovenpå jorden - som så også bliver meget lettere for dig at holde luget fri for ukrudt, mens hækken vokser til.

Jorddækket kan med fordel fornys ved at lægge nyt / nye lag på et par gange i vækstsæsonen efterhånden som ormene bringer det udlagte ned i jordlagene under jordoverfladen - og efterhånden som laget bliver tyndere ved at mikroorganismer nedbryder komposten (og gør næringsstofferne tilgængelig for hækplanterne).

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Ligusterhæk vokser ikke pga traktose«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Ligusterhæk vokser ikke pga traktose

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider