Forum

Hvad kan der vokse på en sydvent altan.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rie R., 25. januar 2020 kl. 11.50

Hej
jeg har fået en dejlig lejlighed, med sydvent lukket (kan åbnes) altan. Hvad kan man dyrke der. Hustand 1 person.
mvh RIe

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. januar 2020 kl. 13.20

Kaktus og sukkulenter ville stortrives der ...........

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rie R., 25. januar 2020 kl. 13.53

ja men de interesserer mig ikke, men tak for forslaget

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. januar 2020 kl. 14.25

Tomater og chili eller peberfrugt.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 26. januar 2020 kl. 0.00

Citron og andre citrus. Citron som er fuldmodnet på træet er ubeskrivelig lækker!!
Fersken og lign. der kan vokse i potter.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 26. januar 2020 kl. 9.53

Hej Rie R.

Jeg vil gerne dele ud af mine erfaringer, for jeg har i årtier haft en sydvendt, overdækket og lukket altan – dog med skyderuder, som man kan skubbe sammen, sådan at man kan lufte ud og regulere temperaturen.

Jeg har med stort held haft tomat, agurk, chili, citronverbena, purløg og persille.

Desuden har jeg nerier, bougainvillea, dipladenia, pelargonier, fuchsia.

Af træer havde jeg en overgang et oliventræ. Og jeg havde i 15-20 år et figentræ, som gav masser af figner 2 gange på en sæson. Skønt jeg kun lod det beholde ca. 10 cm af ny-tilvæksten pr. år, blev det efterhånden for stort, og derfor er det nu blevet flyttet til min kolonihave.

Jeg havde også på et tidspunkt en vinstok og desuden også citrusplanter. Og mine venner har haft citrusplanter til overvintring hos mig.

Det lyder jo alt sammen som Paradisets Have, når det bliver skrevet ned ;-)

Men der er jo altid en slange i et paradis, desværre! Og slangen er i dette tilfælde bladlus og andet småkravl så som uldlus og skjoldlus.

Hvis din altan er stort set ligesom min, som er ca. 7 meter lang og 1,5 meter bred, vil der blive MEGET varmt om sommeren, når solen står på. Hvis man desuden pakker altanen med planter, som jeg somme tider har gjort, trives alt dette småkravl helt fantastisk, desværre.

Derfor er man nødt til at lufte meget ud, købe et termometer, så man kan kontrollere temperaturen, have mulighed for at have skyderuderne stående åbne, når man tager fra lejligheden, for ellers tager småkravlet magten! En overgang havde jeg rovmider, der var indkøbt til at regulere bestanden, men det kom aldrig til at fungere.

Så nu bader jeg planterne i sæbevand, når de får utøj, hvilket de uvægerligt gør. Jeg er lige kommet hjem fra et flere uger langt udlandsophold, og selv om det er vinter, har bougainvilleaerne fået bladlus imens!

Men jeg vil mene, at det er besværet værd. Det er dejligt at have en 15 år gammel bougainvillea, der blomstrer pragtfuldt hver sommer. Så føler man, at man har lidt af den sydlandske sommer herhjemme.

Sammenfattende kan jeg sige, at subtropiske planter fungerer bedst. Purløg og persille tåler ikke så meget varme, så det har jeg ikke mere på altanen, men derimod i kolonihaven.

Held og lykke med det!

Doris Møller

Nyt svar til emnet »Hvad kan der vokse på en sydvent altan.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Hvad kan der vokse på en sydvent altan.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider