Forum

Vild bunddækkeplante?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jimmy Petersen, 17. februar 2020 kl. 21.32

Hej - er der én eller flere, der kan fortælle mig, hvad det er for en plante der har etableret sig i en pæn stor koloni ude foran min kolonihave. Den er meget lav (ca. 2-3cm.) og bunddækkelignende og får små hvide blomster.
Jeg har taget en klump og sat i en altankasse hjemme som billedet viser.
Venter spændt på svar.
Mvh. Jimmy

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 17. februar 2020 kl. 21.46

Kunne måske godt være Tusindfryd / Bellis, jeg er lidt i tvivl, det er lidt svært at se de grønne blade rigtigt.
Ellers har jeg ingen bud

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jimmy Petersen, 17. februar 2020 kl. 22.15

Det tror jeg du ha ret i.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jimmy Petersen, 17. februar 2020 kl. 22.25

Jeg har nærstuderet bladene og de er ikke savtakkede som de vist burde være på Tusindfryd.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 17. februar 2020 kl. 22.46

Jeg tror også på tusindfryd. Jeg ved ikke hvad der ellers skulle kunne sætte en lignende blomst på denne tid.

www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=2841

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 17. februar 2020 kl. 23.29

Jeg tror også på at det er bellis, der er tale om. Jeg har set bellis med både almindelige og med savtakkede blade.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 19. februar 2020 kl. 9.36

Hej Jimmy Petersen

Bellis / Tusindfryd / Bellis Perennis - ligemeget hvad, så indgår planten i menuer for vilde & "tamme" bier og andre insekter. Bellis er det man kalder en (omend beskeden) pollen og nektarkilde.

Så lad den udvikle sig der, hvor du har set den gro ved din kolonihave. Jo større mængde åbne blomster, der præsentere sig for forbiflyvende insekter (måske et sted, hvor der er lidt læ og lidt solskin og dermed lidt øget temperatur) jo bedre er insekternes mulighed for at finde det, de søger: Næring til sig selv og til ynglen.

Og overvej, hvilke andre småvækster, du også kan lade være i fred - og dermed være med til at sikre insektlivet.
Eller måske har du i kolonihaven mulighed for at reservere et vildt hjørne med særligt udvalgte planter, som har mere pollen og nektar at byde på fra tidligt forår til sent efterår end den beskedne Bellis har ?

Hvis du har lyst til at vide mere om, hvilke vilde og kultiverede planter, der er vigtige for at insekter kan overleve, kan du fx prøve at kigge lidt rundt i den rapport, som Danmarks Bivlerforening har udgivet i 2013 ( efter et flerårigt forskningsprojekt).
Rapporten har titlen "Biplantekalenderen 2013 - biernes fødegrundlag" og kan findes på www.biavl.dk

Rapporten udmærker sig ved at forholde sig til modsætningen mellem dyrkning af jorden og bevarelsen af biodiversiteten.
I rapporten er der mange forslag til konkret handling (eller fravalg af handling !) som både erhvervsdyrkere og hobbydyrkere kan gøre brug af.

Venlig hilsen
Lone

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 21. februar 2020 kl. 10.32

Der var lige en tusindfryd uden de store takker på bladene. Gad egentlig vide om det kan lykkes at bruge dem til bunddække. Altså bevidst. Jeg har ikke set det. Personligt kan jeg nu bedst lide dem spredt i græsset.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. februar 2020 kl. 17.44

God ide! Det vil jeg prøve under mine nye frugttræer. De er nøjsomme og kvæler ingen ting. Og de tidlige insekter er meget afhængige af dem. Måske skulle man prøve martsvioler samme sted.
Tak for ideen.
Anne Marie

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 21. februar 2020 kl. 20.24

Jeg graver dem bare op i græsplænen og violerne i brostenene.
Anne Marie

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. februar 2020 kl. 21.46

Jeg har meget få af dem så jeg værner om dem:-)..
Ok jeg troede også at de var vanskelige at flytte..

Nyt svar til emnet »Vild bunddækkeplante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Vild bunddækkeplante?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider