Forum

Ny græsplæne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Erika Klint, 5. april 2020 kl. 18.30

Hej.

Jeg overtog mit hus sidste år. Der var forhaven belagt med granit skærv. Der var alt for meget arbejde med at fjerne ukrudt, og jeg synes måske ikke det var så pænt. Så nu har jeg fjernet alle stenene, så godt det nu er muligt, og vil gerne have græsplæne i stedet for.
Men jeg er i tvivl om hvad næste fremgangsmåde er? Nogle siger jeg skal få lagt harpet muldjord, andre siger jeg bare skal plante som jorden er nu.
Stykket er blandet jord og sand...

Håber nogle kan hjælpe :)

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. april 2020 kl. 20.11

Græs kan gro alle vegne og i næsten alle typer jord. Selv i huller i asfalt. Så du skal bare fjerne flest mulig sten for at skåne din slåmaskine. Bare så som jorden er nu.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben H., 5. april 2020 kl. 21.08

Eller lav en blomstereng til stor glæde for insekterne (og dig selv). Næringsfattig sandet jord er perfekt til det.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 5. april 2020 kl. 22.38

@Erika.
Det er en fin jord til en græsplæne.
Som Mogens E. skriver, er det dog vigtigt at få fjernet stenene. Ikke nok med det ødelægger plæneklipperen, så kan de også være direkte farlige fordi de kan slynges ud under plæneklipperen (rotorklipper) med en uhyggelig hastighed.

Men bortset fra det så, hvis du ikke ligefrem skal bruge græsplænen til noget, kan du se på forskellige græsser og lade græsserne vokse og området ligge hen med højt græs til det sene efterår.
Det er er fantastisk flot når græsserne står og svajer i vinden med ubeskrivelig mange farver i sol.
Resultatet er også at der dukker mange sjove planter op ind imellem. Bl.a. har vi haft perikum og orkideer som er kommet "af sig selv" og forsvinder lige så pludseligt som de uanmeldt dukkede op.

Til efteråret skal plænen slås så kort som overhovedet muligt og tilbage bliver den næringsfattige jord.
(Billedet er fra sensommeren hvor græsset godt kan begynde at ligge sig ned).

Iøvrigt giver vores lille "vildmark" bl.a. også lyden af græshopper!!
Vi er temmelig vild med denne plet "vildmark". Men har dog også en plæne til aktiviteter med børnebørn og liggestole osv.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 6. april 2020 kl. 9.58

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Ny græsplæne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Ny græsplæne

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider