Forum

Kløver og andet ukrudt i græs?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jens Jensen, 1. juni 2020 kl. 16.40

Hejsa

Vores græsplæne er fyldt af hvad jeg tror er kløver og andet ukrudt. Har i et bud på hvad jeg kan gøre for at der gror græs i stedet for kløver/ukrudt i haven? Er det noget gødningsværk eller lignende?

Link til billeder:
imgur.com/a/yFV7EIE

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. juni 2020 kl. 17.29

Ja, noget gødning vil gå gang i græsset og presse ukrudtet lidt i baggrunden. Ukrudtet forsvinder ikke af gødning alene. Nogle lader plænen blive som din med vilje og kalder det en urteplæne.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Jensen, 1. juni 2020 kl. 17.33

Hej Claus, tak for svaret. Synes jeg havde gødet for nylig, så var bange for det måske var overgødning.
Synes også det er fint med lidt kløver, men her er det mere kløver end græs! :)

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 1. juni 2020 kl. 17.51

Kløver kan skaffe sig kvælstof fra luften med hjælp fra nogle bakterier. Derfor bliver den mere dominerende når plænen mangler kvælstof. Hvis du lige har gødet skal du selvfølgelig ikke gøre det igen. En gang hvert forår synes jeg er nok.

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 1. juni 2020 kl. 20.05

En plæne er efter min mening pænest, når den er fuld af blomster.

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. juni 2020 kl. 21.30

Ja jeg vil også fraråde at man går alt for meget op i sin plæne af den simple grund at det koster meget stor viden, mange timers arbejde, en masse gødninger og dermed penge mange år fremover og bliver plænen forsømt vender problemerne ofte tilbage igen.

Så hellere leve med de skavanker den nu engang har...

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Jensen, 1. juni 2020 kl. 21.36

Tak for svarene. Nu er det fordi jeg gerne så småt vil begynde at lære, hvordan man får en flot plæne at jeg efterspørger gode råd og vejledning :) Så målet (om det så koster blod/sved/tårer) er den fine plæne fyldt med græs.
Jeg tænkte også på om man kan efterså noget græs der er bedre til ukrudt i de klynger med kløver?

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Jensen, 1. juni 2020 kl. 21.36

Tak for svarene. Nu er det fordi jeg gerne så småt vil begynde at lære, hvordan man får en flot plæne at jeg efterspørger gode råd og vejledning :) Så målet (om det så koster blod/sved/tårer) er den fine plæne fyldt med græs.
Jeg tænkte også på om man kan efterså noget græs der er bedre til ukrudt i de klynger med kløver?

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 1. juni 2020 kl. 22.27

Jeg synes bestemt om vilde blomster (og dermed også kløver) i plænen. Mine bier er enige med mig. Men det er mine børnebørn ikke, når de leger. Bier og børnefødder er en dårlig cocktail.

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. juni 2020 kl. 22.30

Hej Jens.

Så vil jeg springe over hvor gærdet er lavest og foreslår dig at læser Politikens bog om græsplænen, hvis du stadig kan låne den på biblioteket. Den kan jeg varmt anbefale. Men den er nok 20 år gammel, men den tager mange problemer op på en pædagogisk korrekt måde. Der findes også flere andre bøger, bl. a en som hedder min økologiske græsplæne, men som ikke er særlig økologisk, da man her anbefaler brugen af kunstgødning (kalksalpeter) hvilket jo er fy....

Det er svært at give en god og grunding/fyldegørende beskrivelse af de man problemer som folk kan have når vi snakker græsplæner.

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Jensen, 1. juni 2020 kl. 22.34

Tak for anbefalingen Søren! Er helt med på at en plæne ikke bare lige fikses af en bestemt komponent, og det kan være 10 af 117 forskellige ting der skal til :) Vil se om jeg ikke kan skaffe bogen et sted.

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. juni 2020 kl. 23.01

Jeg mener at kan huske at den sidste bog, der udkom hed Græs og var skrevet af en greenkeper, en greenkeper er en gartner speciel uddannet til at tage sig af græsplæner og han ved derfor en masse. Jeg kan se at bogen er til salg på den blå avis til kr 50, men jeg vil tro at den stadig kan lånes på biblioteket.

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. juni 2020 kl. 23.03

PS mange af de bøger der omhandler græsser handler om prydgræsser og har derfor ikke noget med plæne græsser at gøre. Det er derfor lidt irriterende når man får slæbt sådan bog hjem og opdager man ikke kan bruge den til noget inspiration...

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 1. juni 2020 kl. 23.28

Jeg fik sagt at forfatteren til bogen "Græs" var greenkeper, men det var ikke rigtig. Han var hortonom...

Her er bogen, græs, som jeg også kan anbefale dig at læse.

www.bogpriser.dk/graes_asbjoern-nyholt?isbn=9788756791793

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Christensen, 2. juni 2020 kl. 18.33

Jeg er næsten tilfreds med min plæne. Skal dog have en gang topdresning mere. Næsten uden ukrudt. Hvis jeg leder lidt kan jeg nok finde noget. Og ja det tager tid.
Kløver kan fjernes med en gasbrænder hvis man er lidt varsom.
Mvh

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 2. juni 2020 kl. 23.37

Du skal da have gjort noget ved de striber ;-)

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 4. juni 2020 kl. 9.42

Jeg har også fokus på min/vores græsplæne. De skiftende vejrforhold fra år til år gør det ikke just nemt på hverken ler- eller sandjord. Jeg starter med vertikalskæring hvert forår og i de senere år har der været en grundigere bearbejdning, som hvert år giver et flot resultat. Der er omkring 800 kvadratmeter plæne.
I 2018 fik vi savet et kæmpestort æbletræ og en ædelgran ned fordi det skyggede og forårsagede meget mos. I år er plænen rigtig fin, uden mos, med udbringning af fint sigtet kompost i stedet for gødning. Normalt har jeg brugt 50 kg kunstgødning om året. Det er jeg stoppet med efter at have topdresset. Jeg forsøgte mig med organisk gødning i pilleform. Een gang og aldrig mere! Pillerne lå længe uden at blive opløste. Svulmede op efter regn og lå nu som store dyreekskrementer i mange dage, før de endelig forsvandt med næste regnbyge. Derfor kompost i år, men det er der jo ikke alle, der har mulighed for.
Se lidt af mit knokkelarbejde her
strikingeshave.blogspot.com/2019/04/grsplne-med-masser-af-mos-vertikulering.html
Der har i knap 50 år været en lille plet med spredt kløver i plænen, så det overlever meget.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Kløver og andet ukrudt i græs?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Kløver og andet ukrudt i græs?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider