Forum

Acer Palmatum Atropurpureum

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Conni Feder, 20. juni 2020 kl. 22.49

Jeg har ovenstående buske, plantet sidste forår. Nu har jeg givet den kalk og det kunne den åbenbart ikke lide. Nu er næsten alle blade visnet. Kan den reddes?

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. juni 2020 kl. 0.14

Prøv at give den nyt jord. Grav den op, udskift jorden i plante hullet med spagnum og så plant den heri.
Husk at vande den..

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 21. juni 2020 kl. 22.22

Hej Conni Feder

Det er ikke til at sige om planten kan reddes - men det er da forsøget værd !

Wikipedia oplyser, at Acer Palmatum på sine oprindelige voksesteder i Japan, Kina og Korea har følgende krav til jordbundsforhold og træ- og buskvækst i sin nærhed:
"mineralrig, vulkansk jord med megen regn, og den optræder den som underskov og skovbryn blandt andre løvfældende træer"

Så jeg vil foreslå, at du går i en anden retning end den som Søren D. foreslår. Søren D.'s forslag er meget lidt i overensstemmelse med en artikel skrevet i dette forår af Heidi Kirk Nissen om (af flere forskellige grunde) at undgå anvendelse af sphagnum i økologisk havebrug....og meget lidt i overensstemmelse med hans egne valg - se fx tråden her i Forum: "Stop med at købe sphagnum - hvorfor".

Grav planten op - sæt den i en stor spand lunkent vand ca 30 minutter - rødderne skal være helt dækkede af vand. Brug regnvand hvis muligt.
Grav en stort plantehul - gerne dobbelt så stort både i bredden og i dybden som hullet, hvorfra planten blev gravet op.
Lav en blanding af lige dele havejord, havekompost og vissent løv - fugt blandingen men gør den ikke pjaskvåd.
Fyld det nye hul halvt op med jordblandingen.
Løft derefter planten forsigtigt og bevæg den lidt, så den jord, der sidder tæt ind til rødderne skylles af.
Placer planten i samme niveau i forhold til jordoverfladen som den stod i inden du gravede den op.
Læg forsigtigt resten af jordblandingen ind omkring rødderne og vand langsomt. Langsomheden opnås ved at bruge en sivespand (blot en alm spand med et boret hul på 1 mm helt nede ved bunden). Giv planten 30 liter vand indenfor det første døgn.
Flyt sivespanden nogen gange, så hele området omkring planten får fugt.

Sørg i de kommende to måneder for at tilføre ca 30 liter vand med 7 - 10 dages mellemrum - brug sivespanden.

Når første vanding er gennemført er det vigtigt, at jorden omkring planten dækkes af et brunt jorddække og at dette jorddække ikke indeholder ret meget gødning. Så vælg et 10 cm tykt lag af dækbark eller af vissent løv (fx hækafklip) holdt på plads af smågrene.

Det kan være en god idé at tage hensyn til plantens trivsel ved at placere den et sted, hvor den får "vandrende skygge", evt. tæt ved større buske eller et mindre træ.

Held og lykke med projekt redning af den stressede plante !

Venlig hilsen
Lone

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 21. juni 2020 kl. 23.24

Man må da gå rundt med en utroligt dårlig smag i munden og væmmes over tanken om at ens kollegaer, læs økologer bruger spagnum i stor stil, når man her på Havenyt hænger en navngivende person ud til offentlige skue, når de ikke deler samme mening som dig, Lone Brems. Du kunne jo lige så godt have skrevet at jeg var idiot, grundet min mening...

Jeg troede at det efterhånden også var gået op for dig at spagnum ikke er forbudt at anvende, hvilket du forsøger at overbevise andre mennesker om. Alt det humanistiske fis syntes jeg du hellere skulle bruge på Facebook, hvor der er flere, der vil lytte... Ej det kunne også være at man her var bedøvende ligeglade for der er ingen, der fare i blæk huset over for så smålige ting at man ligefrem hænger andre skribenter ud.. Hvilket du sikkert fandt ud af, da du var der inde...

Du efterlyser selv at problemer skal løses via dialog og almindelig snak, men alligevel hænger du mig ud pga min mening omkring spagnum, som jeg tidligere har forsvaret og hvor du åbenbart ikke fattede ret meget af, for her skulle du også lige lukke nogle dumme kommentar ud. Og igen fremstille mig som idiot, så hvis du vil forsætte dette strategi er bolden fra min side hermed givet op, så kan vi ligge og bekrige hinanden herinde og gerne resten af den tid vi begge er her. Imens vil jeg bede dig om at holde dig til fakta og lade være med at forvirre folk med dine lange forklaringer, hvor du ofte gøre folk mere forvirret end hvad godt er. Og til tider beder dem foretager ulovligheder, så som at hente grannåle i skovene. Det er nemlig forbudt..

Jeg syntes at du skulle begynde at tænke lidt over dine måder og agerer på og jeg er også sikker på at jeg ikke er den eneste, der deler denne holdning herinde..

Vi er nogle, der forsøger at gøre økologi nogenlunde forståeligt og let tilgengeligt for dem, der stiller spørgsmå
Og ikke som en region, som det er blevet for dig...

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. juni 2020 kl. 11.14

Hej Søren

Jeg har med respekt gennem flere år fulgt Özlem Cekic's initiativ til "dialogkaffe". Det er livsbekræftende og inspirerende, hvad samtale ansigt til ansigt kan føre til af godt !

Du er hermed inviteret til dialogkaffe hjemme bag min "Åbne Havelåge" søndag den 13. september.

Venlig hilsen
Lone

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. juni 2020 kl. 18.48

Det lyder godt, men jeg tror ikke at det kan lade sig gøre for jeg mener at du bor i Jylland og jeg i Køge, men så vil jeg har det i tankerne hvis jeg kommer på disse kanter igen. Det sker sjælden at jeg tager til Jylland da jeg ikke mere har familie der.

Men haver kan jeg sjældent få nok af:-)

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 10. juli 2020 kl. 23.52

Skrevet af: Sten Porse, 4. februar 2009 kl. 22.37

Husk, at selv om de japanske løn kan tåle at gro i surbund (her i landet ofte = sphagnum), så kræver de et godt dræn under deres rødder for at trives godt.

Den enkleste løsning er at grave hullet til potteklumpen dobbelt så dybt, som klumpen kræver i sig selv, – og så fylde den nederste haldel op med sten, murbrokker, grus og andet groft. Dæk drænet med et stykke jordtekstil, og plant så træet ovenpå, ganske som man normalt ville gøre.

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 12. juli 2020 kl. 18.28

Min japanske dværghøns står et rigtig tosset sted, fordi jeg stolede på ordet dværg.
Den er plantet i alm. lerholdig jord, dog i nærheden af en mangeårig lærkehæk. I flere år har jeg klippet den kuglerund, hvilket er meget imod plantens og mit ønske. Den kan ikke graves op uden besvær og med risiko for at den går ud. I år er jeg igen nødt til at klippe nyvæksten tilbage. Det er en utrolig flot lille busk og jeg har overvejet om cotoneasteren foran skulle væk for at give plads. Cotoneasteren er dog en rigtig god biplante først på sommeren og senere glæder fuglene sig.
Det jeg vil sige er at min japanske løn er plantet uden omtanke for jordforhold.

Nyt svar til emnet »Acer Palmatum Atropurpureum«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Acer Palmatum Atropurpureum

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider