Forum

Lave, insekt blomster til krukker/altan?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 22. juni 2020 kl. 13.53

Hej :)

Vi får snart en større altan til vores lejlighed og jeg vil gerne gøre den til insekt/fugle venlig altan og er derfor ved at undersøge hvad der findes af LAVE insektvenlige blomster der egner sig til krukker og altankasser. Jeg har allerede flere høje og slyngende planter, men jeg vil rigtig gerne finde en masse lave sorter, da de høje så nemt bliver ødelagt af blæsten som vi har en del af på altanen, og så ender det med at se så grimt ud når man skal have bundet dem op med en masse stokke og tråd.
Så jeg modtager med kyshånd forslag, eneste krav er at de skal være så lave som muligt og insektvenlige.

Tak :)

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. juni 2020 kl. 15.29

Jeg har en lille "plæne" af smalbladet timian. Den besøges meget flittigt at bier som for mig ligner honningbier og en del sommerfugle. Den er også vært for et par sommerfuglelarver som dog er sjældne og næppe finder vej til byen.
Det bliver ikke meget lavere. Den har krybende vækst.

Iøvrigt er masser af krydderurter fine nektar planter. Timian, oregano, sar, purløg, mynte mfl. Selvfølgelig forudsat det de ikke bliver høstet mere end at de også går i blomst.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lea Østergaard, 27. juni 2020 kl. 11.29

Jeg har udover de allerede nævnte krydderurter også Melissa officinalis på min altan, som bierne er rigtig glade for, ligesom nogle små lavendel planter. Begge planter har flere anvendelsesmuligheder, som jeg synes specielt godt, hvis man ikke råder over så meget plads på altanen.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna L. T., 27. juni 2020 kl. 11.35

Tak for svar :)

Nyt svar til emnet »Lave, insekt blomster til krukker/altan?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Lave, insekt blomster til krukker/altan?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider