Forum

Planter/blomster til vildhave

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jakob Foldager, 10. juli 2020 kl. 10.20

Hej

Jeg går med tanker om at anlægge en del af baghaven som en vildhave for at fremme biodiversiteten.

Jeg har en ca. 25 kvm rektangel mellem et haveskur, enden af garagen, hæk til nabo og hegn ud mod vej, som jeg kan bruge til formålet. Der står lige nu en regnvandstønde og en kompost, 3 birketræer, en hyld og en nyplantet sommerfuglebusk.

Det er primært et skyggested, hvor der kun kommer sol et par timer om aftenen.

Jeg mangler inspiration til, hvilke planter/blomster jeg kan sætte/så, som ikke bliver alt for høje.

til info, er der lige ved siden af en bålplads, 6 højbede, et nyplantet æbletræ og et nyplantet hasselnødetræ.

Jeg vil gerne tiltrække bier, sommerfugle og andre insekter, der kan være med til at bestøve, men helst ikke insekter, der går på rov i højbedene.

Nogle der har gode forslag til, hvad jeg kan plante?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. juli 2020 kl. 22.38

Hej Jacob Foldager

En busk som er værdifuld for Citronsommerfuglenes yngel og for efterårets frugthungrende fugle er tørst - plant 4 - 6 stå, så der bliver et lille krat.
Rød kornel (ikke den sibirske!) vil også give et fint frugttilskud til efterårets sultne solsorte, sjaggere m.fl.
Overvej om du skal have alle tre birketræer på sigt - de kan i udvokset form tage rigtig meget lys og vand fra de øvrige buske og træer.

Den lille vilde martsviol kan - plantet i gode mængder - udgøre et afgørende godt ynglested for perlemorsommerfuglen.
Skovløg - kan hentes langs grøftekanter og i skovlysninger lige nu. det er topløgene man sår - de er lidt sarte første vækstsæson, men er bestanden først etableret, er de selvsående.
Fælles for violer og for skovløg er, at jorden helst skal have fred for redskaber - du kan "luge med hånden" i det omfang, det giver mening. Jorden skal ikke gødes !

Men - det er svært at undgå, at kålsommerfuglen fx blandt mange andre vil søge sommerfuglebuskens nektar - og så er kålene i dine højbede jo en naturlig, nærliggende yngelplads. På den måde kan man jo godt sige, at der er risiko for at lige netop den sommerfugl "går på rov".
Hvis du vil søge en god balance kan ynglekasser til mejsefugle være et godt tiltag. De kan opsættes med 4 - 6 meters afstand og forældrefuglene vil i fodringsperioden skaffe dig af med mange sommerfuglelarver (heriblandt også dem, som gnaver i kålplanterne).

Hvis du lader gren- og hækafklip danne et brunt jorddække i dit vilde hjørne (og de behøver ikke at findeles, blot lægges ind under buske og træer) kan det godt være, at du ikke får topkarakter for orden i haven - men der er en mængde af de vigtige snyltehvepse og de vilde bier, som vil kunne trives helt udmærket under sådan et ikke for kompakt lag kviste - især hvis du ikke forstyrrer bunkerne med andet end at lægge lidt mere oveni hvert år.
Du kan risikere, at en og anden mus finder på at grave sig et yngelleje, som senere kan udnyttes af humlebier / hvepse. Disse to bidrager til hhv bestøvning og til hurtig fjernelse af masser af døde insekter og insektlarver.

Det er et vigtigt tiltag, du har taget fat på - glæd dig til mange overraskelser de kommende år !

Venlig hilsen
Lone

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 10. juli 2020 kl. 23.45

Som jeg forstår det, er der nok for mørkt til en egentlig "blomstereng". Et par foreslag efter skovbundstema: Brændenælder- værtsplante for flere sommerfuglelarver. Brombær- humlebier er glade for blomsterne, du kan spise bærene, pas på den ikke breder sig for meget. Anemoner- vigtig forårsfoder til bierne, køb dem på en planteskole. Jeg er med Lone på violerne, kan du skaffe skovviol er den nok bedre end martsviol men jeg har ikke set dem til salg.
Du kan evt. også lave et lille pindsvinehus.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Foldager, 14. juli 2020 kl. 10.42

Hej Lone og Claus

Tusind tak for jeres rigtige gode svar, med flere gode bud på, hvad jeg med fordel kan plante.

mht. birketræerne har jeg planer om at fælde et af dem, men det vil ikke give nævneværdig mere sol til området grundet naboens hus samt eget hus og skur.

Jeg skal helt sikkert have fat i nogle violer, og nok også skovvløg. Brombær havde jeg også tænkt vil være rigtig fin at have, så det vil jeg nok også plante.

Jeg havde selv overvejet, om blåbær ville give mening. Tror I det vil give noget godt?

vh
Jakob

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 14. juli 2020 kl. 11.13

Blåbær gror i surbundsjord, så det passer måske ikke så godt ind i resten.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. juli 2020 kl. 11.28

Blåbær er værtsplante for 30 sommerfuglearter så det er i teorien et godt valg. For at få succes med det i praksis skal der ikke være alt for langt til en naturlig bestand. Sommerfuglene skal jo komme et sted fra. Du kan evt kombinere med den nærtstående mosebølle. Vær obs på at de blåbær som sælges til frugtavl er en anden (nordamerikansk) art. Den rigtige danske og mosebølle er dog også i handlen. De kræver surbundsjord som Lars skriver. Det behøver ikke være et stort stykke. Se på hvordan det kan laves uden sphagnum.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juli 2020 kl. 15.01

Jeg fraråder brombær! Du får et uigennemtrængeligt vildnis!
Ingeborg

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juli 2020 kl. 15.03

Skriver du virkelig om et lille “frimærke” på 25 m2?
Ingeborg

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. juli 2020 kl. 16.02

Man kan godt styre brombær, men det kræver at man er konsekvent og forstår hvordan den spreder sig ved at slå rod fra skudspidserne. Det er væsentligt lettere hvis man vælger en tronfri sort.
Lidt motivation. Spottet i min have i dag:

madoghaveliv.dk/lille-humlebille/

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. juli 2020 kl. 17.30

Hej Claus. Mange havefolk har ligesom jeg gjort den erfaring, at den tornfrie heller ikke er til at styre. Husker ikke om det er bærrene eller nedfaldne grene som slår rod og bliver ustyrlige.
Ingeborg

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. juli 2020 kl. 18.45

Det er begge dele. Dvs. Ikke som sådan nedfaldne grene, men bare enden af grenene. De vokser ligesom i buer, slår rod i enden og fortsætter derfra. Så får man dette besværlige krat hvor tankerne siddet fast i begge ender. Det er dog ikke værre end at man kan klippe og trække op. Man skal bare få det gjort hvert år.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 14. juli 2020 kl. 18.46

Nå ja, fidusen ved de tornfrie er bare at man kan styre og dem uden at blive flået.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Foldager, 16. juli 2020 kl. 9.16

Hej,

Jeg tror jeg holder mig fra blåbær. Og brombær kan jeg høre, man skal være godt over. Så den bliver lige overvejet.

Ja det er et område bagerst i haven på mellem 25-35 m2, jeg vil bruge til at anlægge vildhave.

Nyt svar til emnet »Planter/blomster til vildhave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Planter/blomster til vildhave

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider