Forum

Udjævning af græsplæne.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tobias Rantzau, 15. september 2020 kl. 9.30

Hejsa.

Jeg har et lille problem jeg ikke har nogen idé om hvordan jeg fixer.

Jeg har et lille stykke græsplæne mellem huset og hækken der hælder nedad mod huset. Vil gerne have det til at være mere jævnt.

Vil skyde på at det hælder omkring 40-50 cm men er ikke helt sikker. Det er svært at se på billederne at det hælder så meget men den er god nok.

Nogen der har nogen gode bud på hvad jeg kan gøre? På forhånd tak :)

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 15. september 2020 kl. 10.21

Jeg går ud fra at det er terrænnets naturlige hældning?
Altså, der jo ikke nogen vupti løsning. Du kan grave af i den fjerne ene og få det plant. Pas på at lægge noget af den øverste muldjord til side og læg det øverst igen. Alternativt kan du fylde på nærmest huset, men er farligt i forhold til oversvømmelse ved skybrud. Endelig kan du lave et trin på midten og have plan plæne i to niveauer.
Under alle omstændigheder er det store mængder jord der skal flyttes på, så du er næsten nødt til at leje en minigraver og evt. en som kan køre den.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. september 2020 kl. 11.23

Hej Tobias Rantzau

Claus K Madsen gør opmærksom på det allervigtigste - at du ikke får "fyldt op", sådan din hussokkel bliver et sted, hvor fugt kan samle sig eller i værste fald, at regnvand kan løbe ind ad ventilationsriste eller døre.

Hvis du nu havde haft tilføjet en skitse i luftperspektiv af have & hus med kunne det være lettere at komme med et realistisk bud.... men jeg prøver lige med nogen forslag, der går i lidt forskelige retninger

Men inden jeg kommer til forslagene vil jeg stille dig et spørgsmål:
Har I brug for et større areal med en plan græsplæne end det, I har nu - eller kan det indskrænkes lidt ?

Hvis det kan indskrænkes er der en lettere løsning end at flytte rundt på en masse jord: I kan placere en lav, bred trappe og kombinere med en bred rampe. Bredden på trappe kunne være ca 2 meter - det samme for rampen.
Rampen kan etableres med fast stampet underlag med græs - det ku' jo være at der kommer helt små mennesker som lettere klarer en skråning end en trappe - eller måske husets unge mennesker besøg af en kørestolsbruger engang eller der kan være eller kan komme en rollatorbruger i familien ?
Hældning på rampen max 20 cm pr meter.
Placeringen af trappe og rampe kan vælges, så det passer med let adgang fra døre eller terrasse til det højereliggende (allerede nu) plane areal.

Når de to ting er på plads kan græstørven fjernes på resten af det hældende areal og der kan beplantes med et fx lavt klippet bøgepur / buske som de, der er etableret i forvejen eller - hvis der er sol på det hældende areal - kraftigt voksende stauder.
Læg umiddelbart efter plantning et pænt lag brunt jorddække -kunne være champost, visne blade holdt på plads af grene, kompost fra egen have. Det sparer jer for mange timers lugning og giver buske/stauder gode betingelser for at etablere et sundt og stærkt rodnet.

En anden variant - som forudsætter sol på arealet og som vil gavne insektlivet i og omkring haven - er at så vilde blomster på det skæve areal (de etableres bedst, hvis græstørven er fjernet).
Denne løsning er ikke særligt pasningskrævende bortset fra at få fjernet græstørvene og så lugning de første par vækstsæsoner.
I kan lige nu (i september) hente frø fra vild planter langs stier og skovkanter på offentlige arealer - de skal sås med det samme og etablerer sig så hen over vinteren og til foråret.
Denne løsning kan kun lykkes, hvis I ikke dækker jorden med brunt jorddække - så det ser lidt pjusket ud den første vintersæson...
I de kommende år kan I nøjes med én gang om året (i oktober eller i februar) at fjerne visne stængler og blade (en buskrydder er fremragende til formålet og gør det let at rive det klippede væk).

Og hvis i vælger en løsning, hvor græstørven på det hældende areal fjernes kan i jo overveje om græstørven skal "holdes hjemme" og ikke havne på genbrugsstationen.
I kan let opbygge et "tørvedige" et sted i haven, hvor der er læ. Det kræver ingen pasning - helst skal det være i fred ! Man kan så over årene holde øje med, hvilke planter og insekter, der indfinder sig.
Stablede tørv (i en bredde på 60 - 80 cm og max højde på 80 cm) lagt med græssiden opad giver med et meget lille pladsforbrug livsmuligheder for to helt forskellige plantesamfund med de forskellige insekter, som hører til på hhv sol- og skyggesiden.

Held og lykke med at finde den løsning, som passer bedst for jer !

Venlig hilsen
Lone

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. september 2020 kl. 15.53

Hej
Jeg går ud fra at den lavere del er den mest grønne del på billedet og at jeres hus ligger oppe ved den højere del med sokkel i normal højde i forhold til plænen.
Det kommer i høj grad an på om i ønsker en større plan plæne til leg osv eller om i kunne leve med en løsning, hvor der plantes buske i den lvere del. Det kunne jo gøres naturligt og jeg synes at det er fint med sådan en niveauforskel. Det kunne se ud som om vandforsyningen i denne lave del er en del bedre. Derfor ville jeg vælge vandkrævende planter, måske surbundsplanter.
Skriv gerne hvad i gerne vil.
Ingeborg

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 15. september 2020 kl. 15.53

Hej
Jeg går ud fra at den lavere del er den mest grønne del på billedet og at jeres hus ligger oppe ved den højere del med sokkel i normal højde i forhold til plænen.
Det kommer i høj grad an på om i ønsker en større plan plæne til leg osv eller om i kunne leve med en løsning, hvor der plantes buske i den lvere del. Det kunne jo gøres naturligt og jeg synes at det er fint med sådan en niveauforskel. Det kunne se ud som om vandforsyningen i denne lave del er en del bedre. Derfor ville jeg vælge vandkrævende planter, måske surbundsplanter.
Skriv gerne hvad i gerne vil.
Ingeborg

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 17. september 2020 kl. 11.35

Jeg har desværre ikke læst ordentligt på dit spørgsmål. Det er heller ikke nemt at se på et billede, der vender forkert og uden at man kan se noget af huset. Tag et billede, hvor i det mindste mn kan se et hushjørne og plænen .
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Udjævning af græsplæne.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Udjævning af græsplæne.

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider