Forum

Vinterhårdføre planter til krukker

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Julie Folting, 13. februar 2021 kl. 21.01

Kære haveentusiaster
Jeg står med en kæmpe make-over af haven, da den er trist og træt, men jeg har ikke nogen at drøfte mine ideer med - så jeg håber at jeg kan få nogle gode råd i dette Forum :-) Jeg har lavet en haveplan og kigget mig omkring efter planter og blomster der appelerer til mig - ja, jeg har ovenikøbet heller ikke grønne fingre, men kaster mig ud i projektet. Håber der er nogle venlige mennesker med erfaring med haver, der vil svare på mine spørgsmål :-)

Lyng, Cordyline, Næbyucca, Marehalm, Japansk Blodgræs, Japansk Ahorn, lupin, sæbeurt, pyntekål, bjørnegræs.
Hvilke egner sig til krukker fx ved hoveddøren og er vinterhårdføre? Er der nogle af dem der er stedsegrønne? Eller bør jeg vælge rhododendron til krukker? Jeg kan både placere krukker i sol/halvskygge mod syd og nord, men kunne også godt tænke mig krukker i fuld sol.

Tak for svarene
Julie :-)

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. februar 2021 kl. 1.03

Jeg forstår ikke dit concept?
Flere af de planter, du nævner, er ikke stedsegrønne, og de, der er, hvorfor vil du gro dem i krukker?

Krukkeplanter skal vandes og gødes mere end, hvis de gror i jord. Lyng skal gro i en meget anden slags jord end lupiner, og lupiner er kvælstoffixerende planter, som lyng, der vil have næringsfattig sandet jord, ikke vil bryde sig om.

Marehalm vil gro i sand, men det vil den japanske ahorn hade.

Det ser ud, som om, du har slået op i et blad, og har fundet nogen planter, du kan lide. Men, tro mig, de kræver meget forskellige vækstforhold. Du kan jo selvfølgelig bruge sandjord, muldjord og hvad, der ellers skal til i krukkerne. Men det er en dyr og dårlig idè.
Vælg planter, der trives under de forhold, du har, til en start. Når, du så ved og kan mere, kan du prøve noget svært!

Har du sandjord og lyng i nabolaget? For så skal du da dyrke planter, der trives der. Men det er ikke lupiner eller japansk ahorn- og slet ikke i krukker!

Mvh
Tine

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Julie Folting, 15. februar 2021 kl. 10.14

Hej Tine
Tak for svaret. Det er korrekt - at jeg har skrevet ned hver gang jeg er stødt på en plante jeg synes, der var køn.
Som du sikkert kan læse spørger jeg til råds, da jeg ganske rigtigt ikke har begået mig med have før - og derfor er det jo glædeligt, at der findes hjælpsomme mennesker på dette fora. Og så lære hen ad vejen.

Kan du sætte nogle flere ord på, når du spørger til koncept - så skal jeg gerne uddybe hvad mit koncept er indenfor de rammer du spørger til :-)

Mvh
Julie

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 15. februar 2021 kl. 12.09

Hej Julie Folting

Du kan finde god vejledning i bogen "Krukker i haven" af Claus Dalby fra 2017. Spørg på dit lokale bibliotek - der kan de måske skaffe den, hvis de pt. er med i ordningen "Bibliotek TO-GO".

På BOLIUS´s hjemmeside kan du finde "Gode-raad-om-krukker-i-haven" - en artikel fra 2019 der kommer pænt rundt om valg af planter, krukkejord, dræning og vanding.

Hvad mon du ønsker dig allermest ?
Det kan jo være, at det at kunne hente lidt krydderurter ville være en god ide, hvis du har mulighed for at finde plads til en krukke et sted, hvor der er læ og godt med sol.
Eller måske er det vigtigere for dig at kunne tiltrække bier og sommerfugle (de vil gerne have de vilde blomster fra danske overdrev). Hvis det er den vej, du har lyst til at gå, er der også brug for at placere krukken et sted med læ og sol.
Eller måske er det to store, brede krukker placeret ved fordøren, hvor græsser og nogen strandsten kan slå en maritim stemning an.
Eller .....

Lige en sidste ting:
Du spørger til Rhododendron. Planten har et udbredt, øverligt liggende rodnet og vil nok få det vanskeligt med at overleve i en krukke.
Så den vil jeg fraråde alene af den grund (men også fordi den er under observation, mistænkt for at for at være invasiv).

Held og lykke med udvælgelsen af nye haveoplevelser !

Venlig hilsen
Lone

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Knud Halskov, 16. februar 2021 kl. 18.37

Hej Julie. Forhåbentlig har Tine ikke taget modet eller lyste til krukkeplanter fra dig. Jeg kan bestemt godt forstå, du kunne ønske dig nogle blomsterkrukker ved indgangen. Hvis det skal være nogen, der skal overvintre ude, er det ikke kun et spørgsmål om plantens hårdførhed, men i lige så høj grad om krukken er frostsikker. Og selv planter, der kan overvintre gravet ned ude i haven, er meget mere følsomme, hvis de står i en krukke, som vil bundfryse. Derfor vil jeg foreslå, at du om muligt overvintrer krukkerne i et frostfrit rum.
Lyng, Coryline og små japanske ahorn er velegnet i krukker. Der findes også mange stedsegrønne dværgplanter, som vil egne sig fint til at plante i krukker. F.eks. Tsuga/ Skarntydegran, som er langsomt voksende, og som hos os ikke er meget over en halv meter høje efter 5-6 år. Lave prydgræsser er oplagte i en krukke. Små eller mellemstore hosta ligeså. Og viser det sig at planterne bliver for store, er det jo bare om at omplante dem til større krukker eller sætte dem ud i haven senere hen. Selvom man ikke er nybegynder med have, vil vi hele tiden skulle gøre ting om og om igen, alt efter de erfaringer, vi får. Men spørg endelig i planteskolen, hvordan du skal bære dig ad, med de planter, du køber der.
God fornøjelse!
Venlig hilsen, Knud

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 17. februar 2021 kl. 21.16

Undskyld, jeg lød som en lyseslukker, men det er jeg jo nok. Jeg synes måske bare, at man med fordel kan lære af andre, i stedet for man selv skal opfinde den dybe tallerken igen igen.

Planter er ikke billige, ejheller krukker og jord! De koster i transport, energi, vand og så videre. At være økologisk bevidst er i mine (lyseslukker!) øjne, jo også- at man ser på ALLE, de miljømæssige omkomstninger.

Det kan jo godt være, man synes, det er superhygsomt, at have et drivhus (opvarmet), hvorfra man kan rulle sine krukker frem og tilbage efter behov, det har jeg desværre ikke! Og jeg har dårlig ryg, så det er normelt rigeligt, når potteplanterne skal på "sommerferie" i haven. Og ind igen i september/oktober.

Men jeg læste lige i en bog om Laura Ingalls Wilder (Ja, som i "Det lille hus på Prærien") om bla Gaultheria procumbens (Som Almanzo plukker med sin søster Lucy), og den er vinterhårdfør, kan lide sur bund, og at have det lyst. Den kan også fås herhjemme.
I samme bog stødte jeg på dette citat: "At være gartner (have-ejer) er, at slå planter ihjel."
Og man slår jo planter ihjel før, man finder ud af, hvad der kan, vil og endda trives i ens jord, under ens dyrkningsforhold.
Selv har jeg brugt at se på haver i området, men da jeg bor på Nordfyn, så er folk tit mere grøntsagsdyrkere og gartnere end amatører med den første have.

Men at kører krukker ud og ind og vande og ompotte er, ja ikke til MIT temperament!

Som en sagde, som vi havde ude for at give et bud på at rydde for bla brombær, sagde: "Det er jo nærmest en naturgrund, I har". Nej, det er em tempereret jungle. ;-D

Mvh
Tine

Nyt svar til emnet »Vinterhårdføre planter til krukker«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Vinterhårdføre planter til krukker

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider