Forum

Kristtjørn i ligusterhæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. marts 2021 kl. 10.59

Fuglene har spredt en hel del kristtjørnefrø i vores ligusterhæk. Jeg fjerner alt det jeg kan nå fra bunden, men fra naboens side gror det lystigt videre.
Er der andet jeg kan gøre end at klippe det ned ved roden, så langt jeg kan nå?
Det er måske straffen for at have en kristtjørn med mange flotte røde bær?
Ingeborg

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 23. marts 2021 kl. 11.11

Er du sikker på at det ikke er alm mahonie du har i din hæk , de kan let forvekles med Kristtorn ............

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. marts 2021 kl. 11.55

Hej- nej, jeg kender både kristtjørn og Mahognie. Mahognie har jeg også: flot med gule blomster i store duske, fine farver og bær om efteråret og så kan man altid kende mahognie på dens gule farve når man skærer en gren over. Iøvrigt en meget sejglivet busk.
Ingeborg

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. marts 2021 kl. 12.03

Kristtjørn gror mange steder uønsket his os. Nogle graver jeg væk, andre former jeg til små buske eller træer med flere etager. Synderen med de mange flotte bær ses i baggrunden. Mange af de selvsåede bliver stående indtil juletid, hvor jeg bruger grenene til pynt.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 24. marts 2021 kl. 9.24

Hej Ingeborg Hansen

Jeg har nøjagtig samme problem som dig med uønsket kristtjørn/mahonie i hækken. Dagen før du lagde dit indlæg på, googlede jeg både mahonie og kristtjørn for at få identificeret, hvad der er tale om hos mig. Men jeg har endnu aldrig set hverken blomster eller bær på planterne, så jeg fandt ikke ud af det! Men det er jo også lige meget. Væk skal de!

Jeg skærer også planterne helt ned til jordoverfladen, og i nogle tilfælde kan jeg faktisk godt få roden op. Også jeg kunne godt tænke mig at få lidt hjælp til at luge hækken inde fra nabosiden. Men det er jo nok ønsketænkning ;-)

Jeg tror ikke, at det betyder det store, om man har samme slags planter inden i haven. Jeg kan jo se, at de gror lystigt i mange hække overalt.

God arbejdslyst!

M.v.h.

Doris Møller

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. marts 2021 kl. 11.16

Hej Doris
Man kunne jo også bare ignorere kristtjørnene, men de har det med at irritere ved hækklipning.
Mahognie kendes let ved de meget tyndere blade, efterårsfarverne og den stærk gule fare i grenens ved.
Jeg har for mange år siden udryddet en mahonie, men den bryder lystigt frem igen - sikkert af gamle rodstumper langt fra den oprindelige plante ? Selsåede bær, som har ligget i jorden flere år? Jeg tog lige et billede
Ingeborg

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. marts 2021 kl. 8.38

@Svend Høst
Er det ikke komplet ligegyldigt om det er mahognie eller kristtjørn, når det bare skal væk?
Ingeborg

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 25. marts 2021 kl. 10.34

Jo Ingeborg , men de 2 omtalte planter bliver altid forvekslet dvs mahonie bliver altid antages til at være Kristtorn , men stort set aldrig den anden vej , da mange ikke kender mahonie .
Det utrolige ved mahonie er at man kun møder dem i ligusterhæk . hvor de åbenbart stortrives , da de sætter underjordiske side skud kan de være svære at udrydde.
Kristtorn er forøvrigt det eneste løvtræ her i DK der er stedsegrønt .

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. marts 2021 kl. 12.57

Beklager at jeg har stavet MAHONIE forkert. G` et hører til et helt andet træ.
Når jeg nu har så mange selvsåede kristton (Ilex), kunne jeg i stedet for at smide dem væk, plante dem i baghaven op mod motorvejen. Men så skal jeg jo efterhånden kassere alle hunplanter, så jeg ikke får ndnu flere uønskede kristtorn alle mulige steder.
Hvor mange år går der, før jeg kan se om det er han eller hun planter?
De vokser næsten 1 meter om året. Jeg har lige læst at de sælges som hækplanter. Det ville jeg ikke bryde mig om at klippe som hæk.
Fremover vil jeg heller ikke være ked af at tage rigtig mange grene med bær ind til pynt, før fuglene æder bærrene, og kvitterer med en ny plante et uønsket sted.
I en gammel ligusterhæk tager de alt for meget lys og kraft.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Kristtjørn i ligusterhæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Kristtjørn i ligusterhæk

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider