Forum

Høje stedsegrønne hækplanter

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rune Pedersen, 1. maj 2021 kl. 8.21

Kære Alle

I min have er der en del indkig fra nogle høje bygninger. Jeg har derfor søgt efter stedsegrønne hækplanter som vokser hurtigt og gerne bliver mindst 6 meter. De vil komme til at stå i sol og halvskygge foran et plankeværk.

Jeg har fundet en cypres Leyland som skulle gro op til 100 cm om året, så godt dobbelt så hurtigt som en thuja Barabant.

Jeg er dog i tvivl om leyland cypress er robust nok til vintrene i Danmark, og har også læst at den kun lever i 15 år, hvilket jeg synes virker mærkeligt. Jeg bor forøvrigt i København så her er lidt mildere om vinteren end andre steder i Danmark.

Er der nogle der har erfaring med Leyland cypres? Eller kender i til andre hækplanter som kunne være værd at overveje, jeg har selv overvejet thuja Barabant.

Mvh
Rune

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 1. maj 2021 kl. 15.02

Hej Rune Pedersen

Allerførst vil jeg lige spørge, om den højde, du ønsker det levende hegn i, er aftalt med naboen / naboerne. Det er nemlig en usædvanlig højde for et skelhegn...
Selve det, at det ikke er ofte set, udelukker jo ikke nødvendigvis at hegnet kan blive lige som du har planer om!
Men før du køber ind og planter er det ihverfald vigtigt at overveje dette forhold og få klarhed over eventuelle hindringer, de kunne komme nu eller senere.

Taks kunne være værd at overveje. Når de første kommet igang på voksestedet er de længelevende (længe som i århundreder) og taks har jo tilpasset sig udsvingene i dansk klima - indtil nu ihverfald.
Årlig tilvækst svarer til tilvæksten for thuja: ca 25 - 30 cm. Overfor det vilkår gælder kun tålmodighed.
Taks har samme tilbøjelighed som thuja til at brede sig lidt til siderne med årene, så klipning vil være en del af fornøjelsen. Den er let at holde klippet i præcist den højde og bredde, som man ønsker sig!

En mulighed kunne være et mere varieret plantedække med nogle hurtigtvoksende løvtræer indplantet i rækken af blivende stedsegrønne i en periode på 5 - 15 år.
Disse løvtræer kan fældes på roden, efterhånden som Taks vokser til. For at forebygge problemer med rodskud efterfølgende er det hensigtsmæssigt i maj det år de skal fældes, at ringe løvtræerne - dvs fjerne bark i en mindst 20 cm bred ring hele vejen rundt om stammen ca 1/2 meter over jordoverfladen.
Dette indgreb vil hindre træet i at sende depotnæring ned i rodsystemet det følgende efterår. Effekten er, at der efter fældning den følgende vinter ikke er nævneværdig vækst muligt fra roden.

Egnede løvtræer kunne fx være Fuglekirsebær (Prunus avium) eller Almindelig Røn (Sorbus aucuparia) - begge er anvendt ifm læhegnsplantning på mange forskellige jordtyper, dog ikke de mest fugtige.

Jeg har ikke erfaring med Leyland Cypres, som er meget anvendt for sin slanke vækstform..
Der er beskrevet sygdomsudsathed især i områder, hvor høj sommertemperatur og udtørring/ langvarig massiv fugtpåvirkning kan stresse det øverligt liggende rodnet.
Det er for Leyland Cypres især svampesygdomme, der kan give anledning til omfattende plantedød.
Jeg kan derudover være i tvivl om, om Leyland Cypres kan være sårbar for endnu ikke kendte klimaændrings-betingede sygdomsangreb, fordi langt størstedelen af planter i handlen er stiklingeformerede og ikke frøformerede.
Det kan - men gør det ikke nødvendigvis ! - betyde, at hvis planten er sårbar overfor en endnu ikke kendt sygdomskremkaldende svamp eller et endnu ikke introduceret insekt, så kan det gå hårdt ud over en plantet bestand, hvis en af de situationer opstår.

Alternativt til en høj hæk i skel kan du tænke i indre hække som afskærmning omkring rum i haven, hvor du ønsker at forhindre indkig.
Et fantastisk sted at få inspiration lige til afskærmning er "Den geometriske have" i Herning, hvor Havearkitekten C Th Sørensen's tanker med indre hække er gjort til virkelighed på en helt enkel og meget overbevisende måde.

Jeg håber, du finder frem til en god løsning!

Venlig hilsen
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Pedersen, 2. maj 2021 kl. 13.47

Hej Lone

Mange tak for dit grundige svar. Det er ud til en parkeringsplads, så der vil ikke være nogle problemer med naboer.
Jeg vil tage taks med i overvejelserne. Jeg skal også plante under et etableret træ. Vil thuja eller taks kunne gro lidt i skygge?

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. maj 2021 kl. 10.19

Taks klarer sig fint i skygge. Thuja er vist ikke særlig glad for manglende lys.

Nyt svar til emnet »Høje stedsegrønne hækplanter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Høje stedsegrønne hækplanter

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider