Forum

Opgravning af hæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birte Nielsen, 2. maj 2021 kl. 12.02

Billedet viser et lille udsnit af hvad det er for en hæk.
Jeg er ikke sikker på navnet men tror det er en thuja af en slags.
Den er grim og det er mig som skal klippe den, for naboen kan ikke længere.
Der skal i stedet sættes nogle plantesten.

Kan nogen sige mig, om det nemt nok at grave den op med håndkraft. Hvordan er dens rødder?

På forhånd tak for svar.

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. maj 2021 kl. 14.37

Hvis det er en rigtig gammel hæk på måske 40 år og 2 meter høj og 2 meter bred og 25 meter lang ville jeg ikke påtage mig at grave den op. Når jeg skriver sådan er det fordi jeg selv deler en thuja hæk med naboen med disse mål og vi klipper den stadig. sammen. Men der kommer en dag hvor vi måske skal vælge noget andet eller at kræfterne slipper op og vi skal hyre nogle til at klippe dem. Det tager ca 4 timer med klipning oprydning og pauser. Så jeg ved godt hvilket arbejde du har, selv hvis din hæk er mindre. Det er også surt at have dette klipper hængende over hoved også selvom vi klipper den hvert anden år...

Derfor ville jeg nok snakke med en vognmand, når tiden kommer, der kunne komme med en krab og tage toppen, senere aftale med en stubfræser mand og dem er der mange af komme og give rødderne en overhaling. Jeg vil som sagt ikke påtage mig dette arbejde selv. Jeg ved godt at du kan få et tilbud på det inden du giver dig i kast med det.

Hvor stor en hæk snakker vi om?

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 2. maj 2021 kl. 22.17

Hej Birte Nielsen

Til dit spørgsmål om rødder er svaret:
Thuja har både dybtgående lodrette hovedrødder, der er ret grove og en fintfiltret net af meget mindre rødder lige under jordoverfladen.

Det afhænger af hækkens alder, hvor veludviklede især hovedrødderne er - jo ældre hæk jo grovere & sejere hovedrødder.

Venlig hilsen
Lone

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. maj 2021 kl. 10.31

Jeg havde en thujahæk ind mod præsteboligen. Den blev ikke passet af menighedsrådet, så den blev så tyk, at jeg ikke kunne nå ind over til sidst.
Den blev skåret ned for at blive fornyet, men det døde den af. Vi lod rødderne blive, og lavede et kvashegn over.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 3. maj 2021 kl. 13.28

@Lars Holt
Det var et fint alternativt svar du kom med. Desværre dog noget man skal blive enige med hækkens medejer om.
Ingeborg

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birte Nielsen, 4. maj 2021 kl. 19.19

S. Duun,
det er heldigvis kun en lille hæk.
Ca. mål: L 3,0 m x D 50 x H 50 cm.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. maj 2021 kl. 14.32

Det håbede jeg også på at det var, men jeg vil nok selv skære den ned og så få stubfræset jorden, da rødderne, som Lone skriver er nogle seje nogle at give sig i kast med. Her hos os har de en taget en meter ind i indkørslen, men da vore indkørsel kun består af jord og stabilgrus gøre det ikke så meget. Det var straks være hvis der havde ligget en belægning fra start af.

Hvad præcist en stubfræsning koster ved jeg ikke, da der er meget stor prisforskelle fra firma til firma.

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birte Nielsen, 6. maj 2021 kl. 4.45

S. Duun, tak for svar.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birte Nielsen, 6. maj 2021 kl. 4.46

S. Duun, tak for svar.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. maj 2021 kl. 7.42

Er det nødvendigt at rødderne kommer op?
Ingeborg

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. maj 2021 kl. 13.26

Det er ikke streng nødvendigt, men lige pludselig risikere man at have stubbe og rødder alle vegne, hvis man har en ældre have og så kan man ikke komme til at plante nyt. Den erfaring har jeg gjort mig i min have, hvor der lå 17 store stubbe med tilhørende rødder fordel over nogle få 100 kvm.

En stubfræsning koster ikke alverden og så kan den også trækkes fra i skat, da det er havearbejde...

Nyt svar til emnet »Opgravning af hæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Opgravning af hæk

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider