Forum

Japansk kirsebærtræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Louise Dalsgaard, 7. maj 2021 kl. 20.15

Mit 15 år gamle japanske kirsebærtræ får pludselig hvide blomster i toppen af træet .. Er der nogen der ved hvorfor ?

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. maj 2021 kl. 20.31

Er det enkelte blomster der kommer. Så vil jeg tro at det er et vildskud fra podestedet, der har forvildet sig...

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Dalsgaard, 7. maj 2021 kl. 20.37

Det er faktisk hele kronen, der er blevet hvid i år og grenene vokser op i stedet for at “bøje”, som de plejer at gøre.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. maj 2021 kl. 21.07

Så er det vildskud. Podestedet sidder højt oppe på en pryd kirsebær og hvis man ikke er ovre vildskudene kan de tage magten fra træet. Men hvis du er flittig med saven og får fjernet vildskudene (dem med de hvide blomster) kan du sagtens få et pænt træ igen..

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. maj 2021 kl. 21.09

PS men inden du svinger saven skal jeg lige spørge om de hvide blomster også er dobbelte. For så er alt som det skal være og så kan det skyldes andre forhold, som ikke betyder noget..

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Dalsgaard, 7. maj 2021 kl. 21.23

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med dobbelte ?

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. maj 2021 kl. 21.40

Dobbelt vil sige at der er flere kronblad i blomsten (ca 8 kronblad i stedet for 5)
Har du mulighed for at tage et nærbillede af de hvide blomster så kan bedre se dem..

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Dalsgaard, 7. maj 2021 kl. 21.51

Jeg ved ikke om det er tydeligt nok her. Ellers tager jeg et i dagslys i morgen.
Tak for hjælpen !

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. maj 2021 kl. 22.13

Jo de er med enkelte blomster. Du kan godt risikere at der kommer sure små kirsebær på hvis du lader blomsterne være, men jeg vil alligevel fjerne dem og så give plads til pryd kirsebærrene...

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Dalsgaard, 7. maj 2021 kl. 22.28

Tusind tak for hjælpen. Jeg må i gang med saven :-)

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. maj 2021 kl. 11.20

Jeg tror ikke at det er vildskud , ikke så højt oppe , men et af naturens små luner , jeg har en Hibiscus syriacus Speciosus , som normalt giver dobbelte hvide blomster , men der har været flere gange hvor der har været en ny gren som bærer blå blomster , nogle gange sidder der hvide og blå blomster side om side på samme gren . jeg klpper grenene af når de er afblomsret , og bruger dem som stiklinge , det har givet nye og spændende planter.

Nyt svar til emnet »Japansk kirsebærtræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Japansk kirsebærtræ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider