Forum

Net over jordbær tårn

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jamie Møller, 18. juni 2021 kl. 18.56

Jeg har for første gang prøvet at lave et jordbær tårn. Men jeg er i tvivl om hvordan jeg smart laver et net at putte over. Jeg har helt alm grønt net. Men spandene er runde og jeg gad godt have et rundt net at kunne sænke ned over (med lidt afstand til jordbærrene) eller på anden måde smart kunne afskærme dem.

Er der nogle købe muligheder til runde tårne eller har I gode ideer der ikke er for avancerede?
Jordbær tårnene sparer mig plads på en lille terrasse.

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jamie Møller, 18. juni 2021 kl. 18.56

De står i dette hjørne

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 18. juni 2021 kl. 19.37

Det ser da pænt ud.
Hvorfor vil du have net over?

Nu ser det jo ud til at være bymæssig bebyggelse, du bebor, så snegle og fugle er nok ikke et problem. Så hvorfor?

Mvh
Tine

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jamie Møller, 18. juni 2021 kl. 19.39

Hej Tine. Der er desværre jordbær glade fugle :) havde dem i bedet sidste år.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 18. juni 2021 kl. 19.45

Aha.
Har du så overvejet at hæfte nettet fast foroven med klammer på plankeværket, så det bruser udover tårnene, men kan løftes op?
Som a´lá moskitonet?

Mvh
Tine
Mine fugle æder desværre kun rønne- og kirsebær. Sneglene æder alt andet.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. juni 2021 kl. 19.46

Det var en smart og billig jordbær tårn du har bygget dig der.
Mht om du skal dække dine jordbær til er der flere meninger omkring. Nogle siger at det skal man gøre, andre at det ikke er nødvendigt. De sidste mener at bl. a solsorten kun tager bærrene, hvis den ikke har adgang til vand i nærheden. Hvor vidt det er rigtig eller en skrøne ved jeg ikke. Jeg selv dækker ikke mine jordbær til og deler derfor med solsorten og snegle...og har ikke lidt under det.

Hvis du dækker dem til skal det være med et net, hvor solen stadig kan nå ind. Men samtidig skal du ikke risikere at solsorten ikke sidder fast i det.

Jeg ville derfor forslå dig at købe et finmasket plastnet, som tillader jordbærrene at ånde og lyset og luft at trænge ind. Prøv at se i dit lokale byggemarked, hvad de har...

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jamie Møller, 18. juni 2021 kl. 19.48

Ja, jeg har overvejet den løsning, men så kommer den til at ligge lige ned over jordbærrene (beskytter måske stadig nok?) og så skal der stadig noget til i siderne af dem.
Mangler lige at finde en god løsning.

Nogle stænger ud fra hegnet men hvordan det laves pænt nok og holdbart er lidt svært, så det ikke generere naboen på den anden side :)

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. juni 2021 kl. 21.57

Jeg fandt lige denne tråd som jeg syntes at du skulle læse.
www.havenyt.dk/forum/skadedyr_og_plantesygdomme/18650.html
Nettet som jeg tænkte på hedder et rionet og fås vistnok i byggemarked og ellers kan det købes via nettet.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. juni 2021 kl. 9.03

Du kan sætte en lægte i hver side, der er hængslet i bunden til planteværket. Dem forbinder du i toppen med en tredie lægte., som du sætter til plankeværket med en læs wire.
Når du skal bruge net, klapper du konstruktionen ud og lægger nettet over og ned langs siderne.

Nyt svar til emnet »Net over jordbær tårn«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Net over jordbær tårn

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider