Forum

Gallica-rose Tuscany

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Engling, 26. juni 2021 kl. 3.59

Jeg plantede for 15–20 år siden den meget smukke Tuscany med de fyldte mørkerøde fløjlsrøde blomster. Efter nogle år holdt den op med at blomstre, men til gengæld har den de seneste 3–4 år sat en masse vildskud som nu fylder mit staudebed. Og der er desværre ingen blomster i dem, ellers var det jo fint. Hvad gør jeg ved det?

Mvh
Marie Engling

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 26. juni 2021 kl. 9.00

Hej Marie Engling

Fortæl lidt om, hvordan du har beskåret "Tuscany"...

Vildskud - er det med mange flere torne end det du husker fra "Tuscany" ? Og har du beskåret vildskuddene, så hvordan og hvor ofte...

Venlig hilsen
Lone

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Engling, 26. juni 2021 kl. 14.00

Hej Lone
Jeg har ikke beskåret den, bortset fra at skære døde grene væk. Den er lidt ranglet men ikke så stor.
Vildskuddene har jeg slet ikke beskåret. Nogle har jeg gravet op, men der kommer bare flere. De er pænt grønne, men jeg har ingen anelse om, om de overhovedet kan blomstre.

Mvh
Marie

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. juni 2021 kl. 0.56

Vildskud skal rives af med "hæl" altså at en strimmel bark ryger med af. Opgravning hjælper ikke, så sårer bare roden/rødderne, så de siger JUHU, lad mig lave flere skud. Og det bliver den ved med!

Jeg ville kassere planten helt og aldeles, dvs grave det hele op, og så plante noget andet (som ikke er en rose) i stedet for. Viburnum (Snebolle) (som blomstrer lige nu!) findes i udgaver, hvor blomsterne ligner små hvide tætte roser- og de dufter!

Hvis, du vil have en tilsvarende rose (men et andet sted), så skal du plante rosen ret dybt, huske at gøde og vande- og fjerne evt vildskud med det samme, du finder dem.

Ikke ved det: Jeg har da mindst to "vilde roser", som er vildskud, og selvom de er kønne og får fine hyben, så vokser de også meget og har torne i overflod. Så de skal klippes helt i bund jævnligt!
Men: De er ikke mine køberoser, men fhv ejers- og jeg kan godt lide vilde ting.

Men: Fhv. ejer har haft sjove idéer: en rose lige ved drivhusetshjørne???

Mvh
Tine

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Engling, 30. juni 2021 kl. 3.12

Hej Tine
Vildskuddene vokser jo rundt om i bedet. Skal de rykkes af nede ved roden? Måske hedder det rodskud?
Jeg kan også godt lide vilde ting, men de skal helst blomstre.

Tuscany er utrolig smuk, eller var.
Jeg gøder slet ikke i min have, kan det være grunden? Jeg har andre historiske roser, som i den grad trives og blomstrer uden gødning. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor stor min Rosa Carnea ville være, hvis den fik gødning.
Mvh
Marie

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Engling, 30. juni 2021 kl. 3.12

Hej Tine
Vildskuddene vokser jo rundt om i bedet. Skal de rykkes af nede ved roden? Måske hedder det rodskud?
Jeg kan også godt lide vilde ting, men de skal helst blomstre.

Tuscany er utrolig smuk, eller var.
Jeg gøder slet ikke i min have, kan det være grunden? Jeg har andre historiske roser, som i den grad trives og blomstrer uden gødning. Jeg tør slet ikke tænke på, hvor stor min Rosa Carnea ville være, hvis den fik gødning.
Mvh
Marie

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. juni 2021 kl. 20.14

Aha, nu forstår jeg bedre. Din rose må være sat på en art vildrose, der er slem til at lave *rodskud*, vildskud plejer at komme op tæt på planten.

Da din rose er så gammel, har man i sin tid nok brugt en vildrosestamme til at pode på, som nok ikke bruges i dag fordi, den er slem til at lave rodskud.

Rodskud vil tage næring fra rødderne, og podede roser er ikke så stærke, at de selv kan overtage rodsystemet, om jeg så må sige, når først vildstammen tager over. Tit vil man ende med bare vildstamme.

Du kan selvfølgelig grave planten op og så rodbeskære (og beskære plantens overjordiske dele også), og så genplante den (stadig et andet sted! Jordtræthed er kendt ved roser, og når du ikke gøder, så...), noget dybere end, den står nu.

Hvis det var mig, ville jeg købe en ny rose (Men jeg ville måske også forsøge at redde, den gamle ;-) ).

Nu har jeg blommer (gamle træer), så jeg har en oldemoder af et blommetræ, der faktisk består af vildstammen (mirabel) og den rigtige (formentlig gul Reine Claude). Det er et stort og dumt træ, der blomstrer to gange og har to forskellige slags blommer.

Men roser er ret næringskrævende og tørstige, så de vil gerne gødes. :-D

Mvh
Tine

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Engling, 31. juli 2021 kl. 2.58

Hej Tine
Sjovt med dit blommetræ.
Jeg plantede for mange år siden et ferskentræ. Det gik ikke ud men fik heller ikke hverken blomster eller frugt. Et par år efter fik det mange hvide blomster og begyndte at vokse kraftigt. Først blev jeg glad, men så gik det op for mig, at det var blevet til en mirabelle. Den måtte jeg fjerne, da den er alt for stor til min lille have. :)
Ja, det må være rodskud, og de fylder efterhånden det halve af staudebedet. De er meget lave, nærmest som et bunddække, men de har ingen blomster haft.
Det er ærgerligt. Da jeg ikke er i stand til at grave dem op, er jeg nødt til at prøve at holde dem nede. Går de ud, hvis jeg skærer af helt nede ved eller lige under jordoverfladen.
Gallicarosen selv er ikke stor. Vil den blev ved med at sætte rodskud, hvis jeg ikke fjerner den? Den er ikke ældre end alle mine andre roser. De fleste er fra 1998 og trives i bedste velgående. Det er alle klatrende roser og de er meget store og blomstrende historiske roser.
Mvh
Marie

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Engling, 31. juli 2021 kl. 2.58

Hej Tine
Sjovt med dit blommetræ.
Jeg plantede for mange år siden et ferskentræ. Det gik ikke ud men fik heller ikke hverken blomster eller frugt. Et par år efter fik det mange hvide blomster og begyndte at vokse kraftigt. Først blev jeg glad, men så gik det op for mig, at det var blevet til en mirabelle. Den måtte jeg fjerne, da den er alt for stor til min lille have. :)
Ja, det må være rodskud, og de fylder efterhånden det halve af staudebedet. De er meget lave, nærmest som et bunddække, men de har ingen blomster haft.
Det er ærgerligt. Da jeg ikke er i stand til at grave dem op, er jeg nødt til at prøve at holde dem nede. Går de ud, hvis jeg skærer af helt nede ved eller lige under jordoverfladen.
Gallicarosen selv er ikke stor. Vil den blev ved med at sætte rodskud, hvis jeg ikke fjerner den? Den er ikke ældre end alle mine andre roser. De fleste er fra 1998 og trives i bedste velgående. Det er alle klatrende roser og de er meget store og blomstrende historiske roser.
Mvh
Marie

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie Engling, 31. juli 2021 kl. 3.46

Her er et billede af det hjørne, hvor rodskuddene breder sig.
Vh
Marie

Nyt svar til emnet »Gallica-rose Tuscany«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Gallica-rose Tuscany

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider