Forum

Skære toppen af store Nordmandsgran

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tage Jensen, 5. november 2021 kl. 9.35

Jeg har 2 50 år gamle nordmandsgranner, kan jeg skære dem ned i 4 meters højde, der er snittet ca. 35 cm. stort, vil de kunne overlevee det, grenene nederst er fjernet for flere år siden, så der bliver kun 4 grenkranse øverst tilbage, som er flere meter lange.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. november 2021 kl. 0.24

Det bliver ikke godt. Eller kønt at se på. Granerne vil ikke skyde igen fra toppen, men kun vokse i siderne og med tiden risikere at få sygdomme , der i værste fald gøre at granerne går ud .

Så enten skal de hel væk og så plante noget andet, eller skal de blive stående . Men hvis det er for en kort årrække kan du godt gøre det, men som nævnt tidligere bliver det ikke et køn syn .

Men jeg formoder at det er pga lyset du vil skærer i dem .

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. november 2021 kl. 0.25

Det bliver ikke godt. Eller kønt at se på. Granerne vil ikke skyde igen fra toppen, men kun vokse i siderne og med tiden risikere at få sygdomme , der i værste fald gøre at granerne går ud .

Så enten skal de hel væk og så plante noget andet, eller skal de blive stående . Men hvis det er for en kort årrække kan du godt gøre det, men som nævnt tidligere bliver det ikke et køn syn .

Men jeg formoder at det er pga lyset du vil skærer i dem .

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 8. november 2021 kl. 12.09

For ca. 5 år siden skar jeg toppen af 6 af mine ca. 25-30 år gl. nordmannsgraner. Toppen blev savet over ca. 2½m. oppe, hvor stammerne var ca. 20cm. Ø. (Årsagen var, at jeg ville give mine egetræer bedre plads.)
ALLE 6 graner overlevede. Nogle satte 2-5 nye tynde topskud,- og hos andre rejste én eller flere af de øverste grene sig og blev til nye toppe.
Træerne har alle grene helt ned ad stammerne.

Vurder selv på billederne, hvor skæmmende det ser ud. ;)

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 8. november 2021 kl. 12.11

Beklager at billederne vender forkert, håber det går.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 8. november 2021 kl. 12.13

Sidste nakkeøvelse ;)

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 8. november 2021 kl. 20.03

James .

Det er ikke normal at man topskærer fyr og graner, da de normal ikke kan kan skyde fra toppen . Sagt på en anden måde så er jeg ikke støt på en havebog, der anbefaler dette . Men det kan sagtens ske at de laver en lille ny top, men det er ikke normal kostyme...

Når jeg skriver at faren for at de kan få sygdomme og i værste fald kan gå ud er det fordi at de ikke er i stand til at danne kallus, som man kender det fra løvfældende træer .

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 8. november 2021 kl. 22.27

Jeg har engang kappet toppen af et et grantræ (det var en nødløsning, så vi fik et forkølet juletræ, det år). Men selvom det lavede en ny top af en sidegren, så blev det aldrig helt godt.

En anden gran (dog ikke topkappet), forsøgte sig med et par nye toppe- eller tre fire stykker faktisk, da det blev væksthæmmet af, at gro op i et stort asketræ, som groede pænt inde på naboens grund. Grenene gik ind over min grund.

Naboen endte med at fælde alle de store træer (VANDAL!). Men min gran ser rimeligt mærkelig ud. Tre fire toppe- og så den oprindelige, kønt er det jo ikke.

Jeg synes, som træ-elsker, at man skal indse sit nederlag, og fælde træerne helt, og så plante noget andet, hvis vækst og form passer bedre til, det man vil.

Hække og løvtræer kan beskæres og klippes, men jeg synes nu, at planter er pænest, hvis de kan vokse efter deres natur.

Min elendige Østrigste Bjergfyrs natur er- at tabe store grene fx, og at de nederste gradvis hælder. Men jeg har ikke plantet den!

Mvh
Tine

PS: Lærk, kan lave en tæt hæk/hegn- og tåler kraftig beskæring.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tage Jensen, 9. november 2021 kl. 7.24

Tak for alle de gode råd og erfaringer, jeg tror jeg prøver, jeg er ked af at de helt forsvinder.
Mvh. Tage

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. november 2021 kl. 20.18

Hej Tage.

Jeg kan se at vi har haft emnet op før via denne tråd : www.havenyt.dk/forum/kommentarer/4663.html, men jeg ved ikke om du specifikt kan bruge svarene i tråden til noget .

10 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. februar 2023 kl. 16.25

Slettet af administrator 3. februar 2023 kl. 8.44.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 2. februar 2023 kl. 16.25

Slettet af administrator 3. februar 2023 kl. 8.44.

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 2. februar 2023 kl. 17.27

ren reklame for en virksomhed, er rapporteret...

Nyt svar til emnet »Skære toppen af store Nordmandsgran«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Skære toppen af store Nordmandsgran

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider