Forum

Tynd ligusterhæk

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rasmus _, 26. december 2021 kl. 23.59

Hejsa

Vi har for nylig købt et hus med en håndfuld forskellige slags hække. En af dem er denne ligusterhæk, der er fint tyk de fleste steder, men meget tynd på et 5-7 meter langt stykke ind mod naboen.

Nogen bud på hvorfor?

Jeg formoder, at træet kan stjæle næring - men vel ikke på hele det halvbare stykke (?).

Ser frem til jeres gode råd!

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Duun, 27. december 2021 kl. 21.17

Jeg tror at træet og dens rødder tager en del af næringen og vandet fra ligusterhækken . Nu kan jeg ikke se hvor stort dit træ er på min mobil, derfor gætter jeg mig til at det sikkert har været eller er stort

Jeg har selv samme problem med min hæk, der består af snedriver buske og hvor der har stået nogle kæmpestore thujaer. Her kan jeg se at hækken vokser i forskellige størrelser både i højde og bredde.

Men nu er træerne fældet og stubbe fræset så det varer noget tid før at hækken bliver pænt og mere ensartet . I mellemtiden har jeg forsøgt mig med at give den gødning i form af tørrede hønse piller og i år en masse kompost . Samme råd vil jeg også give dig. Thujaernes rødder skal lige rådne før der kommer gang i hækken igen.

Der kan godt være andre årsager til at din hæk mistrives i et område, nemlig at der ligger et dræn nede omkring hækken
Men jeg tror mere at du skal give den gødning og væbne dig med tålmodighed .

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Duun, 27. december 2021 kl. 21.29

PS Jeg fandt ud af at vende billede på mobilen og så at der på billede var et meget lille træ og hvis det er dette træ du henviser til er der intet, som tyder på at det skulle være årsagen i problemet.

Selvfølgelig kan der også være forskel på jordbunden der hvor hækken står , at den måske trænger til at blive drænet, at hækken derfor ikke får nok ilt osv . Er jorden vandlidende vil hækken hellere ikke gro ordenligt.

Vigtigt er det at din hæk ikke drukner i ukrudt og især de flereårige, da det dræner den for energi. Ellers kan jeg ikke lige komme på andre årsager .

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. december 2021 kl. 17.07

Hej Rasmus

Har du mon talt med naboen ? Det kan jo være, at han/hun ved, hvad forhistorien / forklaringen er...

Der kan ligge meget god information i at vide, om
* det handler om hårdt sammenpresset lerjord på strækningen
* at der før hækken blev plantet voksede et stort træ på stedet som er fældet og stubfræset
* at det dårligt voksende stykke ikke er blevet vandet helt så godt eller at det er mere soleksponeret end den øvrige del af hækken
* der er byggeaffald under hækken....
* eller ????

Hvis du fortæller, hvad naboen måske ved, er det meget lettere at komme med forslag til, hvad du kan gøre for at få den del af hækken til at trives bedre!

Det er ikke på nuværende tidspunkt at det træ, der ses tæt ved hækken, kan konkurrere om næringsindholdet i muldjorden! Men det er vigtigt, at du finder ud at, hvilket træ, det er (nogen bliver megastore på 10 - 15 år !) Hvis det er et kraftigtvoksende træ kan det være, du må overveje, om det vokser det rigtige sted - både af hensyn til hækken, men også af hensyn til skyggevirkning på din eller på naboens grund. Så fældning eller flytning kan måske være hensigtsmæssigt.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Tynd ligusterhæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Tynd ligusterhæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider