Forum

Tynd ligusterhæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rasmus _, 26. december 2021 kl. 23.59

Hejsa

Vi har for nylig købt et hus med en håndfuld forskellige slags hække. En af dem er denne ligusterhæk, der er fint tyk de fleste steder, men meget tynd på et 5-7 meter langt stykke ind mod naboen.

Nogen bud på hvorfor?

Jeg formoder, at træet kan stjæle næring - men vel ikke på hele det halvbare stykke (?).

Ser frem til jeres gode råd!

1 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. december 2021 kl. 21.17

Jeg tror at træet og dens rødder tager en del af næringen og vandet fra ligusterhækken . Nu kan jeg ikke se hvor stort dit træ er på min mobil, derfor gætter jeg mig til at det sikkert har været eller er stort

Jeg har selv samme problem med min hæk, der består af snedriver buske og hvor der har stået nogle kæmpestore thujaer. Her kan jeg se at hækken vokser i forskellige størrelser både i højde og bredde.

Men nu er træerne fældet og stubbe fræset så det varer noget tid før at hækken bliver pænt og mere ensartet . I mellemtiden har jeg forsøgt mig med at give den gødning i form af tørrede hønse piller og i år en masse kompost . Samme råd vil jeg også give dig. Thujaernes rødder skal lige rådne før der kommer gang i hækken igen.

Der kan godt være andre årsager til at din hæk mistrives i et område, nemlig at der ligger et dræn nede omkring hækken
Men jeg tror mere at du skal give den gødning og væbne dig med tålmodighed .

2 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. december 2021 kl. 21.29

PS Jeg fandt ud af at vende billede på mobilen og så at der på billede var et meget lille træ og hvis det er dette træ du henviser til er der intet, som tyder på at det skulle være årsagen i problemet.

Selvfølgelig kan der også være forskel på jordbunden der hvor hækken står , at den måske trænger til at blive drænet, at hækken derfor ikke får nok ilt osv . Er jorden vandlidende vil hækken hellere ikke gro ordenligt.

Vigtigt er det at din hæk ikke drukner i ukrudt og især de flereårige, da det dræner den for energi. Ellers kan jeg ikke lige komme på andre årsager .

3 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 28. december 2021 kl. 17.07

Hej Rasmus

Har du mon talt med naboen ? Det kan jo være, at han/hun ved, hvad forhistorien / forklaringen er...

Der kan ligge meget god information i at vide, om
* det handler om hårdt sammenpresset lerjord på strækningen
* at der før hækken blev plantet voksede et stort træ på stedet som er fældet og stubfræset
* at det dårligt voksende stykke ikke er blevet vandet helt så godt eller at det er mere soleksponeret end den øvrige del af hækken
* der er byggeaffald under hækken....
* eller ????

Hvis du fortæller, hvad naboen måske ved, er det meget lettere at komme med forslag til, hvad du kan gøre for at få den del af hækken til at trives bedre!

Det er ikke på nuværende tidspunkt at det træ, der ses tæt ved hækken, kan konkurrere om næringsindholdet i muldjorden! Men det er vigtigt, at du finder ud at, hvilket træ, det er (nogen bliver megastore på 10 - 15 år !) Hvis det er et kraftigtvoksende træ kan det være, du må overveje, om det vokser det rigtige sted - både af hensyn til hækken, men også af hensyn til skyggevirkning på din eller på naboens grund. Så fældning eller flytning kan måske være hensigtsmæssigt.

Venlig hilsen
Lone

4 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus _, 5. februar 2022 kl. 23.24

Tusind tak for jeres svar, og undskyld mit sene ditto!

Hvis jeg skal gøde, hvad og hvornår er så den rette fremgangsmåde? Er helt ny hækejer :)

Har opdaget en gammel rod på naboens side af hækken, men den har stået sådan i ret mange år.

Grunden skråner relativt meget ved skellet. Måske gør det, at vandet løber væk?

Måske har du også fat i noget mht. sammenpresset lerjord, Lone. Graver lidt i den ved lejlighed. Der er i hvert fald nogle steder i haven meget hård jord, når man kommer 20-30 cm ned. Hækken stå som sagt på et lidt skråt sted, så måske er det endnu værre der.

Lige nu er den blevet lagt endnu mere ned af Malik 🤦🏻‍♂️

5 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus _, 5. februar 2022 kl. 23.24

Tusind tak for jeres svar, og undskyld mit sene ditto!

Hvis jeg skal gøde, hvad og hvornår er så den rette fremgangsmåde? Er helt ny hækejer :)

Har opdaget en gammel rod på naboens side af hækken, men den har stået sådan i ret mange år.

Grunden skråner relativt meget ved skellet. Måske gør det, at vandet løber væk?

Måske har du også fat i noget mht. sammenpresset lerjord, Lone. Graver lidt i den ved lejlighed. Der er i hvert fald nogle steder i haven meget hård jord, når man kommer 20-30 cm ned. Hækken stå som sagt på et lidt skråt sted, så måske er det endnu værre der.

Lige nu er den blevet lagt endnu mere ned af Malik 🤦🏻‍♂️

6 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus _, 5. februar 2022 kl. 23.24

Tusind tak for jeres svar, og undskyld mit sene ditto!

Hvis jeg skal gøde, hvad og hvornår er så den rette fremgangsmåde? Er helt ny hækejer :)

Har opdaget en gammel rod på naboens side af hækken, men den har stået sådan i ret mange år.

Grunden skråner relativt meget ved skellet. Måske gør det, at vandet løber væk?

Måske har du også fat i noget mht. sammenpresset lerjord, Lone. Graver lidt i den ved lejlighed. Der er i hvert fald nogle steder i haven meget hård jord, når man kommer 20-30 cm ned. Hækken stå som sagt på et lidt skråt sted, så måske er det endnu værre der.

Lige nu er den blevet lagt endnu mere ned af Malik 🤦🏻‍♂️

7 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus _, 5. februar 2022 kl. 23.27

Beklager spam og slåfejl, kan vist desværre hverken redigere eller slette.

8 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus _, 17. februar 2022 kl. 19.58

Stille Forum 😁

9 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. februar 2022 kl. 10.59

Brug kompost eller komposteret dyremøg. Det gavner jordstrukturen og hæmmer frøukrudt.
Hvis komposten er grov, kan den udlægges nu. Ellers vent en måned.

10 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus _, 18. februar 2022 kl. 14.05

Tak for tippet, Lars! Jeg har allerede gang i en kompostbeholder, men da den kun har stået der i 2-3 måneder, er der ikke rigtigt nogen kompost at tage af endnu.

Hvor ville du/I tilråde at skaffe kompost? Genbrugsstationen?

Og hvor tit skal man så lægge et lille lag ud?

Tyvstartede lidt i går med en 1-2 år gammel pose såjord, som jeg gik ud nu var blevet for næringsrig til dens oprindelige formål. Men tænker, at der skal lægges en del mere end det.

Tak igen!

11 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. februar 2022 kl. 15.49

Hej Rasmus

At forbedre jordstrukturen ved hjælp af grov / omsat kompost er en sikker vej - men der skal lidt tålmodighed til. Det kan tage 3 - 6 år før orme, muldvarpe og mikroliv får "moslet" så meget rundt på jordlagene (især selvfølgelig de sammenpressede / lerholdige), at jordstrukturen er velegnet til det fine rodnet under liguster.

Du kan sagtens bruge den kompost, du har, nu.
Lars Holts bemærkning er vigtig: Hvis du vil udlægge mere omsat kompost skal du vente - det er karakteristisk for omsat kompost (og gælder også den kompost, du kan hente på din genbrugsstation), at komposteringsprocesserne har haft lang tid til at blive gennemløbet.
Det betyder, at der er rigelige vandopløselige næringsstoffer i komposten - det indebærer risiko for udvaskning af næringsstoffer som så at sige smutter forbi rodzonen og ned i grundvandet....

Så du kan bruge den fremgangsmåde , Lars Holt foreslår. Læg et lag på 8 - 10 cm kompost i et bælte på ca 15 cm på hver side af hækplanterne.
Første lag nu - og andet lag i juni/juli.
Læg ikke den form for overfladekompost ud senere end 1. august.
Dette sidste for at næringsstofferne i sensommeren kan optages af hækken, som har en form for hvilepause i efteråret og vinteren.

Baggrunden for lagtykkelsen på 8 - 10 cm er at få skabt rimelig dækning for fremspirende ukrudt og også en lagtykkelse, der dels kan indholde meget nedbør, som langsomt siver ned i jorden uden at tilslemme ormegange og dels beskytter godt mod udtørring.
Det giver helt enkelt bedre rodudviklingsmuligheder.

Lige en bemærkning til udlægning af gammel såjord:
Jeg tager som udgangspunkt, at såjorden indeholder sphagnum.
Et produkt som indeholder sphagnum bør ikke anvendes i økologisk havedyrkning - og liguster er ikke en surbundsplante.

Jeg håber, du får sat gang i det hækstykke, der har det vanskeligt lige nu !

Venlig hilsen
Lone

12 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus _, 5. marts 2022 kl. 11.24

Hej Lone,

Tusind tak for de gode råd. Jeg vil finde ud af, hvordan jeg nemmest får fingrene i en masse kompost, og hvor jeg skal have det liggende i mellemtiden. Man skal lige vænne sig til de større jordmængder, nu hvor man ikke blot har to altaner :-)

Giver hækken et skud i i mindst en sæson, tror jeg. Gælder samme gødemetode for fx min bøgehæk og snebærhække, der også er tynde? De tidligere ejere har simpelthen ikke taget sig af nogen af hækkene. Vedlægger billede af bøgehækken, der selvfølgelig skal klippes.

Er der en god bog eller guide, I kan anbefale, hvis man skal sætte sig ind i jord, kompost og deslige?

Det er noteret med såjorden. Jeg tjekkede pakken, og du har selvfølgelig ret. Det var heldigvis nok så lidt, at det ikke har den store betydning.

Tusind tak igen :k)

13 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus _, 5. marts 2022 kl. 11.25

En bemærkning om min nuværende kompost: Den kan vel nærmest ikke betragtes som kompost endnu, da den mere eller mindre ser ud, som da bladene, kaffegrumset etc. blev smidt ned i.

14 af 19 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 5. marts 2022 kl. 16.39

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus _, 5. marts 2022 kl. 18.10

Tak for tippet! Har talt med naboen, der siger, at den har været sådan i mindst 6-7 år, og at der netop har stået nogle træer tæt på ind til for et par år siden. Forsøger mig nok med at gøde indtil videre, men tror, at vi ender med at splejse om et raftehegn på det udsatte stykke.

Men vil også bruge gødningsmetoden på min bøgehæk, som jeg stadig har håb om at redde. Den er heller ikke så slem, omend stadig forsømt 🤨

16 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 5. marts 2022 kl. 21.10

Hej Rasmus.

Hvis du vil læse mere om brugen af naturlig gødning vil bestemt anbefale dig bogen Naturlig gødning i haven af Tina Råman
Som er en nyere bog indenfor gødning.

Der findes flere bøger omkring gødning, men dels har de nogle år på bagen at de hellere ikke kan udlånes mere på biblioteket..Denne bog kan også lånes på biblioteket...

Denne bog er meget fyldestgørende og beskriver meget udførlig brugen af de forskellige naturlig gødninger, hvad enten det er ko, gris, ged , hest og guldvand, som er menneskeurin i et lettilgængeligt sprog og uden at være teknisk...

Forlaget beskriver denne bog med følgende ord :
Hvad enten man har en park eller en rusten altankasse til at dyrke planter, er gødning afgørende for resultatet.

"Naturlig gødning i haven" er en letlæst bog, men den bygger på solid faglig viden, og alt er fakta-tjekket af professor Karl-Johan Bergstrand fra Sveriges Landbrugsuniversitet.

Det overordnede synspunkt er, at dyrkning med kunstgødning udpiner jorden; mens organisk gødning giver næring tilbage til jorden.

God læselyst...

17 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus _, 6. marts 2022 kl. 10.30

Mange tak for tippet! Den vil jeg sørge for at få fingrene i :)

18 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 7. marts 2022 kl. 10.48

Hej Rasmus

Hvis du har god tid kan du prøve at surfe lidt rundt i de mange erfaringer, der ligger Havenyt's arkiv.
Emnet Dyrkningsmetoder rummer mange tip til jordbehandling, kompostfremstilling og brugen af brunt og grønt jorddække.

Andre bøger med god og ligefrem introduktion til dyrkning er fx "Økologisk have" af Jens Juhl og Sølva Falgren. De deler ud af deres mangeårige viden om grøntsagsdyrkning - men også af deres grundlæggende viden om økologi.

Venlig hilsen
Lone

19 af 19 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rasmus _, 16. marts 2022 kl. 12.48

Mange tak, Lone. Det vil jeg gøre :)

Nyt svar til emnet »Tynd ligusterhæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Tynd ligusterhæk

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider