Forum

Snebær hæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rasmus Bjerre, 20. januar 2022 kl. 18.15

Hej,

Vi flyttede ind et 70’er kvarter for 5 år siden, hvor haven var vokset til. Nederst i haven var der en meget bar snebærhæk, som vi begyndte at beskære, og fjernede samtidig andre træer og buske omkring den. Den er blevet meget finere, men den er stadig ikke rigtig tæt (jeg ved godt den aldrig bliver helt tæt som en liguster).

Mit spørgsmål er, om man kan beskære den her i vinteren for så, at den vil skyde helt vildt til foråret? Hvor meget skal man i så fald beskære ned, for at man får effekten? Idag er den cirka 160-170cm høj, og det er egentlig den ønskede højde. Vi vil bare gerne have, at den var tættere.

Jeg har læst om nogen der skar den helt ned til 30cm’s højde, men så går der selvfølgelig 2-3år inden den står i samme højde igen. Så vil meget gerne have forslag til, hvad der kan have en god effekt på den korte bane.

På forhånd tak.

Mvh
Rasmus

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 20. januar 2022 kl. 23.11

Hej Rasmus.

En Gitte Tjørnehøj skriver i en tråd følgende :

Da jeg flyttede ind til en gammel tynd snebær hæk klippede vi den helt ned (egentlig for at komme af med den) – Den skød som besat og på 2–3 år var den lige så høj som før, men tæt og fin.

Det er 10 år siden. Vi tynder den hvert år med at fjerne nogle af de gamle – og så skyder den igen...

Den bliver klippet ind og ned (i passende højde) hvert år i forsommeren – og gror tæt og fin...

Så klip bare...

Jeg vil give Gitte ret i at en løbende beskæring af snebær enten i marts eller august vil være at foretrække. Jeg selv har selv den busk, der kaldes snedriver busken og den klipper jeg på samme måde at jeg tynder ud i de store grene med de tykkeste stammer. Det er lidt af en skønssag hvilket og hvor mange du vælger, men en egentlig nedskæring af buskene ned til 20 til 30 cm og som giver lys og luft, vil jeg ikke anbefale, med mindre at man har en masse døde grene i hækken og der skal ryddes op. Det er ikke min erfaring at snebær bliver tættere ved nedskæring .

Nyt svar til emnet »Snebær hæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Snebær hæk

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider