Forum

Grøn græsplæne

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: H. Sjov, 19. marts 2022 kl. 10.21

Hej.
250 kvm græsplæne anlagt i 2015.
Har givet en lille smule kalk hvert andet år.
Npk 14-3-15 plænegødning - hvor mange kg af det og hvornår / hvor ofte vil I tilråde?
Slår med batteri-græsslåmaskine uden opsamler og uden bioklip. Kører det over igen hvis det er for langt eller ligger i totter. Plejer slå det inden det bliver for langt. 5 cm længde slår jeg med.
Bør man købte yderligere mirakelmiddel for at få mest mulig grøn og slidstærk plæne. Hvis ja, hvilket og gerne med link tak.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 19. marts 2022 kl. 11.53

Hej hr. Sjov M/K

Når du lader det afklippede græs ligge og altså ikke bruger opsamler, behøver du IKKE at give græsset gødning overhovedet! Det afklippede græs fungerer som gødning!

Jeg giver aldrig min plæne gødning, og den klarer sig fint! Min plæneklipper har faktisk heller ikke bioklip, men jeg synes, at den klipper græsset i meget små stykker, så i praksis fungerer det som bioklip.

M.v.h.

Doris Møller

P.S. Som du sikkert allerede ved, er dette et økologisk forum. Der er ingen her, der vil anbefale kunstgødning!

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. marts 2022 kl. 18.51

Det er heller ikke rimeligt at tilføre kalk uden at måle pH-værdien, så man kan se, om den er alt for lav.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: H. Sjov, 19. marts 2022 kl. 19.08

Tak. Jeg var ikke klar over det var økologisk. Jeg har haft måleudstyr i jorden på et tidspunkt for at måle ph. Enig i afklip fungerer som gødning. Dog syntes jeg ikke det var helt tilstrækkeligt.
Det var dog ikke en økologidebat jeg var interesseret i.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. marts 2022 kl. 19.33

Vi kan som Doris skriver ikke anbefale dig at bruge kunstgødning da Havenyt er et økologisk have forum. Det betyder at du ikke behøver at benytte kunstgødning, men kan erstatte dette med mange forskellige organiske gødninger, bl.tørrede hønsemøg, der udover kvælstof også giver lidt humus til jorden . Eller hornel, der er langtidsvirkende og med et stort indhold af kvælstof.

Hvis du skal igang med at anlægge en ny græsplæne vil jeg anbefale dig at læse denne gode artikel af Steen Porse
www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/graesplaenen/180.html
Jeg selv gøre nok som de fleste ,slå græsset med bioklip og ellers nyder de " urter / læs ukrudt" som er i plænen, men som hønsene elsker . Jeg syntes at det at holde græsset fri for ukrudt kræver for meget arbejde, giver stress og plænen ser lidt for kunstig ud . Men de bestemmer man jo selv .

Nyt svar til emnet »Grøn græsplæne«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Grøn græsplæne

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider