Forum

Vejledning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 9. april 2022 kl. 7.26

Jeg har købt et lille træ, der står cupressus arizonica fastigiata på sedlen. Jeg ved ikke noget om det, men vil jo gerne give det en god behandling, er der nogen her der kender den ?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. april 2022 kl. 8.59

Hej Henry Gregersen

Jeg har den ikke i min have - men hvis du søger på plantens navn er der rigtig meget god viden at hente på nettet.

Der er en enkelt ting, jeg vil foreslå dig at tænke igennem: Hvor skal den plantes ?
Udvokset vil planten kunne nå en højde på ca 25 meter og en bredde på op til 3 meter. Udvokset er stammediameteren omkring 50 - 60 cm.
Den har en hurtig højdevækst - op til 50 - 60 cm pr år.

Den kan forholdvis let holdes lavere- men det kræver hyppig klipning hvert eneste år i perioden maj til august.

Venlig hilsen
Lone

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry Gregersen, 9. april 2022 kl. 10.52

Tak for svaret. Jeg har googlet den, synes bare at der står flere forskellige råd til pasningen. Højden bliver nok ikke mit problem, da jeg snart fylder 76 år.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. april 2022 kl. 13.56

Hej Henry Gregersen

Jeg tænker anderledes end du gør om, hvilken tidshorisont vi kan have, når vi arbejder i haver (eller i naturområder).
Vores livslængde rækker slet ikke som målestok - og det gælder både når vi tænker i haveplaner og når vi arbejder i jordoverfladen eller nede i muldlaget ......

Mange forskellige hjemmehørende ældgamle træer og buske har stor biologisk værdi ud over, at de tit er karakterplanter for stedet, de gror på. Det gælder især arter som Eg, tjørn, vildroser, lind, ene, ask og kristtorn...
Og ved siden af vigtige samspil med svampe, insekter, fugle og mindre pattedyr er der også meget tit æstetisk værdier at tænke med ind - og den tanke må jo nødvendigvis tænkes længe før denne samspils-rigdom kan opstå. Nemlig når man enten planter en art eller når man beslutter sig for at skåne & passe på en selvsået art.

Jeg ville ikke anbefale nogen at plante cupressus arizonica fastigiata - den er ikke hjemmehørende i vores klima.
Der er dokumentation for, at planten er sårbar overfor jordbundsforhold, vindpåvirkning og ubalance i vandtilgængelighed.
- se fx her: www.dendron.dk/aarsskrift/docs/121.pdf.
Så muligheden for succes (= et langt liv for planten) på langt sigt er usikker for lige denne plante.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Vejledning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Vejledning

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider