Forum

Hvad hedder denne busk/træ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kaj Erik Sommer, 9. august 2022 kl. 17.08

Vi har en meget flot grøn bus/træ i vores nye have som vokser utroligt hurtigt. Vi skar den ned til ca 30-40 cm i foråret og nu er den omkring 4 meter høj. Der er ingen blomster på men som sagt grøn, men desværre ved vi ikke hvad den hedder og håber på hjælp af jer: jeg vedhæfter nogle billeder. Umiddelbart vil jeg tro at det en busk da det var rigtig mange grene somjeg skar ned i foråret.
med venlig hilsen
Kaj

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. august 2022 kl. 17.23

Jeg er meget sikker på at det er en ahorn for de har det med at så sig selv alle vegne blot det er ahorntræer i nærheden .
De kan være meget trælse at forsøge at grave op, men hvis man har en drænspade og tager dem imens de er små er de nemmere at få op.

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Erik Sommer, 9. august 2022 kl. 18.21

Hej Søren

Tak for dit hurtige og venlige svar. Du har sikkert helt ret at det er ahorn men ahorn er vel et træ, og ikke som mit hvor der er langt over 50 grene der er skudt i vejret efter at jeg skar dem af nede, og der er heller ikke blomster på. Kan det måske være en variant til haven ???
med venlig hilsen
kaj

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Erik Sommer, 9. august 2022 kl. 18.21

Hej Søren

Tak for dit hurtige og venlige svar. Du har sikkert helt ret at det er ahorn men ahorn er vel et træ, og ikke som mit hvor der er langt over 50 grene der er skudt i vejret efter at jeg skar dem af nede, og der er heller ikke blomster på. Kan det måske være en variant til haven ???
med venlig hilsen
kaj

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. august 2022 kl. 18.43

Hej Kaj.

Umiddelbart vil jeg tro at det er spidsbladet løn, den er på latin hedder Acer platanoides, som du kan læse mere om her
www.skoven-i-skolen.dk/leksikon/l%C3%B8n-spidsl%C3%B8n-acer-platanoides , men de røde stilke på bladene gøre at jeg bliver lidt i tvivl om det ikke er en anden sort, end spidsbladet løn . Men fakta er at det er en løn. Grunden til at den skyder med alle de vilde skud er at den har været skåret ned mange gange. Om sorten så sætter ekstra skud kan godt være..

Men hvis du syntes at den er pæn ville jeg bevare den, lad det danne stammer som du så opstammer med tiden . Det gøre ikke noget at den er flerestammet. Det kan have sin charme.

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. august 2022 kl. 18.50

PS . Med hensyn til den manglende blomstring så går der nogle år før at de blomster og da den har været skåret ned flere gange udebliver blomstringen, så hvis du lader den gro skal den nok blomstrer, men den sætter også frøstande de såkaldte helikopter, som nogle børn ynder at kalde dem.

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. august 2022 kl. 19.01

Hej igen .

Den der hedder Naur og som også er en løn har røde bladstilke . Men jeg syntes ikke at din ligner den på bladene. Men Naur bruges som hækplante og sætter også en masse skud når den beskæres . Naur kan ligeledes så sig selv .Denne blomstrer også, men det er ikke derfor man dyrker den .

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Erik Sommer, 9. august 2022 kl. 20.40

Hej Søren

Tak for dine venlige svar.
Jeg vil bare skrive til dig og sige at jeg synes at det en meget flot plante og jeg har beundret den over den kolosale vækst og fulgt meget med. En anden grund til at jeg skrev til dig/jer at vi overvejer at fælde vores gamle grantræ og og plante den anden i stedet for.
med venlig hilsen

kaj

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. august 2022 kl. 21.22

Ville du så lade Lønnen stå eller flytte den? Hvis du flytter Lønnen så risikerer du at den går ud. Især hvis den er gammel. Det er svært at få rigeligt med rødder med under opgravningen.
Graner er også flotte, men bliver af åre temmelig store og tager en del lys . Så det kan jeg godt forstå at du overvejer...

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Erik Sommer, 9. august 2022 kl. 22.21

Hej Søren

Nej jeg vil lade lønnen stå og måske købe mig en ny løn og plante den.
Vores grantræ bliver mere og mere gult og er ikke så pæn mere men det er måske tørke?

med venlig hilsen

Kaj

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. august 2022 kl. 23.01

Der er sikker meget, der lider under disse tørkeperioder vi har i øjeblikket, desværre. Man føler sig lidt dum ved at gå og vande.
Der skal virkelig meget vand til og er det køkkenhave,der skal vandes ender det med at blive nogle dyre grøntsager man får høstet med tiden . Jeg tror at vi giver ca kr 32 PR kubik meter vand og man kan hurtigt bruge 5 til 10 kubikmeter.

Når det var lidt ude for emnet. ...Hvis du skal ud og købe en ny ahorn/løn så ville jeg foreslår dig ikke at købe dem, der hedder japansk ahorn selvom de er flotte og fås i mange varianter .
Men hellere plante en ildløn (Acer rubrum) Den får utrolig flotte høstfarver (fra gul og over til ildrød) men stiller ikke så store krav som Japansk ahorn..

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kaj Erik Sommer, 10. august 2022 kl. 7.03

Hej Søren

Jeg har faktisk fundet et vinterbillede af vores løn. Den er faktisk ret flot.

med venlig hilsen
Kaj

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. august 2022 kl. 23.27

Det er ikke spidsløn, og Naur synes jeg heller ikke at det ligner - kun på et enkelt af bladene.
Men Acer er jeg enig i.

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Bro Christensen, 12. august 2022 kl. 23.28

Ku' osse godt ligne en kvalkved, men billederne er ikke helt gode.....

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. august 2022 kl. 11.53

Hej Pia.

Jeg tror ikke at du har ret. For på Kaj billede ser det ud som om at bladstilkene er røde og at blad stilkene har en hæl som man kender det fra lønnen . Men ellers er dit bud ikke hel ved siden af .

Jeg har lånt et billede af kvalkved fra Wikipedia

Nyt svar til emnet »Hvad hedder denne busk/træ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Hvad hedder denne busk/træ

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider