Forum

Hæk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Freddy Nielsen, 11. juni 2023 kl. 11.12

Vores nabo skalperer hækken den del med billedet er over mod en anden nabo, vores hæk er liguster men den får også noget af en behandling forneden kan jeg se igennem hækken, kan den blive ved med at holde til den behandling,

har nok stået på i 3 år

M.vh Freddy

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. juni 2023 kl. 12.05

Hej Freddy.

Så længe at der er liv i hækken kan den godt tåle en hård beskæring, men køn ser det ikke ud. Det vigtigeste er at han ikke klipper den så den skygger for sig selv for så er den længere tid om at skyde..

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freddy Nielsen, 11. juni 2023 kl. 17.32

Vil det sige at det kan den holde til i mange år uden og gå ud

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. juni 2023 kl. 20.46

Ja.. ligusterhække er ret hårdføre, hvis altså de ikke rammes af sygdomme. Men jeg syntes at det er mærkelig form for beskæring han har foretaget, jvf det billed du har lagt op her.
Han har skåret det således at det er bred i toppen og smal for neden, hvilken kan resultere i at hvis der kommer en masse sne på toppen risikere den at vælte eller hænge.

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freddy Nielsen, 11. juni 2023 kl. 21.37

Tak for svar, vi må tage en snak om beskæringen

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 11. juni 2023 kl. 21.43

Hej Freddy.

Sig til ham at han skal læse denne artikel :-)

www.havenyt.dk/spoergsmaal/hegn_og_haek/16069.html

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 14. juni 2023 kl. 0.30

Altså min nabo, beskærer sin side af ligusterhækken indtil benet. Det er en gammel hæk! Den der beskæring gør han jævnligt, Nu er jeg ikke supergod til det der, med at klippe hække. Jeg kan faktisk godt lide at de blomstrer (og får bær), så hvis det er nødvendigt, klipper jeg hækken ind i det tidlige forår- eller i august, hvor fuglene ike mere ruger.

Men den der klipning ser underlig ud. Du kan fortælle ham, at han sagtens kan klippe hækken ind til benet. Det andet gør, at hækken skygger sig ihjel forneden. Den behøver ikke at være bred forneden, den skal bare skæres ind til, hvor den er tyk i grene og stammer.

Det andet er pjatbeskæring! Den vil skygge sig ihjel og blive barbenet forneden.

Mvh
Tine

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freddy Nielsen, 22. juni 2023 kl. 14.06

Tak Tine

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. juni 2023 kl. 8.53

Beskæringen er jo så besynderlig at vedkommende må have en mening med det. Hvis det ikke er en fælleshæk kan han jo på egen grund klippe som han har lyst til.
Vi gik kraftigt værks med en fælleshæk for nogle år siden da den var blevet 1,5 m bred.
Ingeborg

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 27. juni 2023 kl. 8.56

Vi klippede kraftigt ind på en fælleshæk med fint resultat.

Nyt svar til emnet »Hæk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Hæk

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider