Forum

Hvilken plante?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 18. juni 2023 kl. 13.44

Hej,
De sidste to år har denne ukrudts plante (foto) trods tørke fundet vej til min have. Jeg bor kystnært med meget tør og sandet jord. Den kommer i græsset/imellem lyngen (eller lige nu den indtørrede plæne) og sidste år hev jeg den op da jeg opdagede den, med det resultat at jeg fik en masse brændende udslæt op ad armene som varede et par dage. Jeg vil gerne ha “has” på den og selvfølgelig gerne vide hvad det er for noget men har ikke kunne finde ud af det, trods stor søgning via google lens mm. Er der nogen her der har et bud på hvad det er, og evt. gode råd til udryddelse? Jeg tænker at der nok kun er een vej…hiv hiv hiv…🤣
Venligst og tak.
Suzette

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. juni 2023 kl. 14.14

Mit gæt ville være en euforbia, da den giver udslæt. Det gøre de alle sammen i den familie, men ellers får jeg hellere ikke noget seriøst bud via google Lens..

Det er ikke sikkert at den er hjemmehørende her i Danmark, men bare har forvildet sig væk fra andre haver...Prøv at lade nogle stå og blomstre, så kan vi måske komme det nærmere.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 18. juni 2023 kl. 18.23

Hvis det er en Euphorbia (vortemælk) så afgiver den en hvid mælkeagtig saft som er giftig , må ikke komme på huden eller i øjnene eller indtages .

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 19. juni 2023 kl. 12.14

Tusinde TAK for indput. Jo ganske rigtigt…mælkehvid saft. Men bilen vortemælk ikke blomstre nu? Min plæne er “fyldt” med små lave planter…mange tætstående, enkelte er blevet op til 12-15 cm høje men der er ingen ansatser til blomster.

Som jeg læser det kan myrer være en del af forklaringen på den store spredning…ig dem er der masser af i området.

Er det mon muligt at udrydde dem?

Venligst

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Suzette Meedom Thegler, 19. juni 2023 kl. 12.14

Tusinde TAK for indput. Jo ganske rigtigt…mælkehvid saft. Men bilen vortemælk ikke blomstre nu? Min plæne er “fyldt” med små lave planter…mange tætstående, enkelte er blevet op til 12-15 cm høje men der er ingen ansatser til blomster.

Som jeg læser det kan myrer være en del af forklaringen på den store spredning…ig dem er der masser af i området.

Er det mon muligt at udrydde dem?

Venligst

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. juni 2023 kl. 14.49

Hej Suzette.

Nu håber jeg ikke at det er myrerne du vil udrydde:-)

Men vortemælk er ikke velkommen, hverken hos dig eller i naturen, hvor de kan optræde som værende invasive, dog findes der arter som er hjemmehørende her i DK.

Den eneste måde du kan komme dem til livs er at trække dem op en for en. Jeg tror ikke at det hjælper meget at slå dem med plæneklipperen. Jeg har efterhånden erfaret at masser af ukrudt bare lægger sig ned med tiden når man har kørt over det nogle gange . Især mælkebøtter gøre det.

Nyt svar til emnet »Hvilken plante?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Hvilken plante?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider