Forum

Frilandsvindruer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marie Engling, 23. august 2023 kl. 2.59

Jeg har haft grønne frilandsdruer i snart 40 år Aurore. De giver mange druer, men de er små og sure og med store sten, så vi har aldrig rigtig spist dem. og fuglene tager dem alle, og det er dem vel undt.
For ca 10 år siden plantede jeg en blå drue, og netop i år er der de første mange klaser. jeg husker desværre ikke sortsnavnet, men den er stenfri. Jeg prøvesmagte den første i går, og den er sur og nok ikke moden endnu. Jeg frygter dog, at fuglene også vil mæske sig med dem, hvis de bliver hængende.
Så mit spørgsmål er, om de kan modne i plukket tilstand og i så fald hvordan?
Mvh
Marie Engling

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: M R., 24. november 2023 kl. 18.11

Vi har en stenløs vindrue - Himrod. Den tog nogle år at sætte frugt, men så kom den igang. Aromatiske vindruer, synes jeg.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Freddy Olsen, 26. november 2023 kl. 1.51

Nu da der kommer der en frostperiode, vil det da være en god ide at tage stiklinger af mine vindrueplanter, eller er det bedre at vente en måned mere.

Freddy

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 26. november 2023 kl. 12.00

Jeg plejer, at beskære imellem jul og Nytår og så stikke stiklingerne i jorden bagefter, størstedelen slår rod.! OM succesraten er lige så stor, hvis du stikker dem NU, - det er let, at få dét prøvet af.
Stik 5-10 stiklinger i jorden nu, - og så samme antal om en måned. - Så har du egen erfaring til sommer - og det er langt bedre end et Google svar. :)

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. december 2023 kl. 15.10

Frilands druer beskærer man først til marts, når den hårde vinterfrost er forbi. Planten må gerne bløde lidt, så risikoen for svampeinfektion nedsættes.
Jeg tager stiklinger i forbindelse med beskæringen.
Vinstiklinger skal have varm jord for at slå rod, og kølig luft for ikke at sætte blade før der er rod.
Blå kernefri drue kan være Beauty. Den kræver mere varme, end de fleste frilandsdruer.
Modningen på frilandsdruer er sidst i september eller i oktober.
Sæt net op, så fuglene ikke spiser druerne.
se vinavl.dk

Nyt svar til emnet »Frilandsvindruer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Frilandsvindruer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider