Forum

Er vores elm syg?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Emil Hald, 24. august 2023 kl. 21.13

Vi har et elmetræ i vores forhave, som jeg mistænker er blevet sygt. Det har smidt en hel masse blade ret tidligt - det er sket for flere uger siden, måske allerede midt juli hvor vi var på ferie. Jeg mindes ikke at det har gjort det de to foregående sæsoner, hvor vi har boet her.

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. august 2023 kl. 8.42

Hej Emil.

Jeg tror og håber at det bare er blæsten, der har været årsagen til at bladene er faldet af. Ellers kan du google elmesyge, som var en sygdom, der slog elme ihjel igang i 80-90 erne og som virkelig gjorte sit indhug i landskabet.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Emil Hald, 25. august 2023 kl. 14.36

Hej Søren

Det er præcis elmesyge jeg frygter efter at have søgt på typiske sygdomme i elm, men jeg krydser fingre for at de bare er blæst af som du foreslår. Jeg slår koldt vand i blodet og holder øje med træet nu og til foråret.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. august 2023 kl. 21.26

Hej Emil.

Hvis du kan ofre en gren af passende størrelse og se om kerneveddet er sort kan det være Elmesyge, men det er ikke 100 procent sikkert tegn..
Det ligger vist nok nogle gode beskrivelser af Elmesyge, på google men om det er for tidlig at se noget nu ved jeg ikke...

Jeg ville også slå kold vand i blodet og så krydse fingre. Du kan intet stille op mod Elmesyge og rammer den er det naturen, der spille ind og det kan man ikke modarbejde. Hellere ikke engang med en vaccine, som nogle forskere forsøgte at skabe

Nyt svar til emnet »Er vores elm syg?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Er vores elm syg?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider