Forum

Efeu – elsket og hadet.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. september 2023 kl. 9.11

Wer mit dem Gedanken spielt, Efeu als Bodendecker, zur Fassadenbegrünung oder als Hecke anzupflanzen, sollte sich das vorher gut überlegen. Efeu ist nicht nur giftig, sondern neigt auch dazu, sich rasant im Garten auszubreiten. Ihn später zu vernichten, ist nicht einfach und mit sehr viel Aufwand verbunden.

Hvis du overvejer at plante Efeu som bunddække, til at dække Rionet eller facader, må du tænke dig godt om. Efeu er både giftigt og breder sig lynhurtigt. Hvis man bliver træt af dens frodighed, som går ud over alle grænser, er det med stor arbejdsindsats at komme af med den igen. Efeu skal holdes i ave mens tid er og dens ranker ikke har fået fodfæste.
Efeu har to slags rødder. Den starter med sine rødder i jorden, men får senere hæfterødder på træer og buske og murværk, hvor det er svært at fjerne dem. Lad ikke efeu gro op i træer! Det vil sd åre gøre træerne tunge i toppen med fare for at træet vælter.
HUSK AT EFEU ER GIFTIG. Brug handsker og maske når du beskærer større mængder.
Jeg har lært det for snart mange år siden
strikingeshave.blogspot.com/2016/09/efeu-elsket-og-forbandet.html.
Bortskaffelse: efeu med rødder og klatretråde skal ikke på komposten før de er tørrede. Det dur heller ikke at kværne efeu på grund af giften (dampe). Kan du ikke uskadeliggøre affaldet, må det på genbrugspladsen. Hvis du har pladsen til det, kan efeu lægges i plastiksæk med vand til det er forrådnet.
Billedet viser en længst udgået Omorika Gran, kvalt af efeuen.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. september 2023 kl. 9.14

Jeg beklager at jeg ikke fik fjernet den tyske tekst før jeg oversatte. Teksten er fra
www.gartenjournal.net/efeu-vernichten.
Ingeborg

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 22. september 2023 kl. 9.41

Ja, Ingeborg, efeu er også elsket!

Jeg har haft en urtepotte med efeu stående på en hylde i mit kolonihavehus i 8 år. Den står der både sommer og vinter, og den er kun blevet plantet om én gang i alle disse år. En gang imellem bliver der klippet en halv meter af den, men ellers bliver den bare passet med en sjat vand og en smule blomstergødning indimellem. Planten pynter, men kræver stort set ingen omsorg.
Der kan godt forekomme minusgrader i mit kolonihavehus, for det er ikke isoleret. Alligevel klarer efeu, husfred og nu også pelargonier at stå der om vinteren. Så er jeg også fri for at transportere potteplanter frem og tilbage før og efter havesæsonen.

M.v.h.
Doris Møller

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. september 2023 kl. 11.45

@Doris Møller
Efeu er jo mange arter, også nogle som vokser meget langsomt.
Jeg dynes godt om Koldinghus efeu. Den er hvidbroget og holder sig til jorden.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Efeu – elsket og hadet.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Efeu – elsket og hadet.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider