Forum

Frugttræer i nærheden af drænrør

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Birgit Mose, 10. oktober 2023 kl. 13.55

Hej. Jeg har for nyligt overtaget en kolonihave med en del drænrør. Hvor tæt på drænrørene kan jeg plante et blommetræ og et mirabelletræ. Skal jeg med års mellemrum hakke rødderne på træerne over langs rørene.
Kan buske og stauder skade drænrør.
Mvh og på forhånd tak

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. oktober 2023 kl. 17.30

Hej Birgit.

Hvis drænrøret er utæt kan rødderne godt finde på at vokse ned i gennem dem og med tiden tilstoppe dem. Især vis der er rør med kloak vand. Det er næsten umuligt at sige noget om hvor vidt du vil få problemer med rødder i drænrørene da du i er nød til at vide hvor dybt de ligger og hvor i haven. Tænker du at plante små buske over et drænrør sker der sjældent noget,, hellere ikke med stauder, men planter du store træer over dem risikere du i værste fald at smadre dem . Og om det er noget forsikringsselskabet vil dække, ved jeg ikke....

Måske du kan få en tegning over din haves drænrør for så har du et bedre overblik...

Men ellers er en tommelfingerregel at træernes rødder fylder lige så meget som kronen og jo mindre grundstamme træet er podet på jo mindre krone og dermed mindre rødder .

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Mose, 18. oktober 2023 kl. 13.03

Tak for svaret, jeg har nu fået tegning over alle drænrørene i haven. øverste kant på rørerne er 30 cm nede i jorden.
Jeg kan plante frugttræerne 1,20 m fra nærmeste drænrør. Takket være dit svar kan jeg nu holde øje med toppen og se hvornår jeg skal kikke efter om det bliver et problem.
Der er ingen kloakrør i haven.

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 18. oktober 2023 kl. 21.11

Hvis jeg var dig, ville jeg overhovedet ikke have mirabel i kolonihaven. De gror altså meget, nedfaldsfrugterne er det rene hvepseparadis- og så formerer de sig med rodskud:

Så ikke nok med at de små grønne fiduser, der gror op i ubevogtede hjørner af frø, nej de sender en rod ud vandret, så kan være tykkere end et håndled, dette skud sender også rodskud op!
Selv efter moderplanten er fældet, kan de sende rodskud op, og selvom, det kan lade sig gøre, at grave møget op, så gengror de bare.

Jeg har været, hvor du er: NØJ, mirabeller! Blå! og gule!, men de bliver faktisk hurtigt til ret store træer, og de skal have rødderne stubfræses af en professionnel. Og så kommer de op alligevel!

Desuden- medmindre, du vil lave frugtvin (man kan lave en aldes dejlig Sauterne (sød dessertvin) af mirabel, så er de altså ikke så ssjove at spise, som da man var barn, og sad oppe i et træ og spyttede stenene ud. Synes, jeg!

Vælg hellere noget, der er podet på en småtvoksende grundstamme, i min søsters kolonihaveforening er der mange haver med for store og derfor beskårne træer/buske.

I kolonihaven er det synd, at plante ting, der skal skambeskæres!
Min søster har en del... Og hun har haft have i mindst 40 år (flere forskellige).

Held med haven! Mange krydderurter er biplanter, og de behøves ikke at stå i snorlige rækker, i grupper er det meste pænt.

Mvh
Tine

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Mose, 19. oktober 2023 kl. 18.34

Uha, det lyder virkelig som et mareridt, jeg ser en tilgroet udelukkende med mirabelletræer for mig.
Jeg ringede derfor til det sted hvor jeg købte træet og blev beroliget med at det mirabelletræ jeg købte vil opføre sig eksemplarisk, så jeg kunne tage det helt roligt.
Når der begynder at komme for mange bær, vil jeg prøve en gammel opskrift.
Man skal bruge en gammeldags lerkrukke, så et lag af modne bær, lige så meget sukker og rom på så det dækker det hele. Læg lag på lag af forskellige bær efterhånden som man høster forskellige bær i haven. Lad det stå til jul og du har den herligste punch. Pas på med bærrene hvis du bruger dem i desserter og kager, de er meget stærke.
Måske din søster skal prøve det, så kommer der trods alt noget godt ud af det

Nyt svar til emnet »Frugttræer i nærheden af drænrør«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Frugttræer i nærheden af drænrør

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider