Forum

Bøgetræ – vand i stammen…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik Thomsen, 13. november 2023 kl. 9.31

Vi har i haven i et stort og gammelt bøgetræ.

I går opdagede et ”hul” i stammen, hvor der er vand i. Se vedlagte billeder. Det tænker jeg ikke er godt, da det kan / er med til at stammen svækkes / rådner – hvad skal der evt gøres ?

Ud af hullet hang i svamp jeg fjernede.

På forhånd tak

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 13. november 2023 kl. 20.26

Hej Henrik.
Det er nok en uheldig nedsavning af en gren i fortiden, som træet nu kæmper med at få sårhelet. Der vil nok gå nogle år endnu, inden hulet er helt overvokset.
Vand i stammen er jo ikke heldigt, så jeg vil give et par bud på en minimering af problemet.
Hvis det var mit træ, ville jeg hænge en bred væge ind i hullet, det vil dræne for det meste vand. (lad endelig vægen blive hængene.) Dernæst ville jeg forsøge at hænge et 'halvtag' over hullet, f.eks. af tagpap eller murpap. Det behøver ikke være 100% vandtæt, men det vil være godt, hvis du kan begrænse regn indtrængningen.
Held og lykke med træet.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. november 2023 kl. 20.31

Hej Henrik.

Jeg ville ikke begynde at gøre noget ved det. Dels vil det nok tørre ud til sommer og hvis du tænker på om det vil lave frostskader på træet her i vinter...Så tror jeg det ikke , træet plejer at kunne give sig en del.

Begynder du i stedet at bore huller i træet vil der nemmere opstå råd i træet og du vil med tiden risikere at miste det og det ville være ærgerligt.

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Thomsen, 14. november 2023 kl. 13.30

Tak for svarene.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Thomsen, 14. november 2023 kl. 13.30

Tak for svarene.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Thomsen, 14. november 2023 kl. 13.30

Tak for svarene.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 14. november 2023 kl. 16.31

Hej, jeg har haft samme oplevelse med en gammel seljerøn. jeg lod stå til, fordi grenen kunne undværes. Derfor hælder jeg bestemt til det råd, som James F kommer med,
Ingeborg

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. november 2023 kl. 11.00

Nu er det svært at vurdere skadeomfanget ud fra et enkelt billede, billedet siger jo ikke meget om selve træet, men min holdning er at man ikke bare rode for meget med træer, såsom at begynde at skærer, borer eller på anden vis hjælpe det kunstig på vej, hvilket sjældent gavner træet.

Hvis der er tale om unge træer kan en let håndsrækning være gavnlig, men i dette tilfælde, hvor der er tale om et ældre træburde det kunne klare sig selv. Gamle træer bliver ofte udsat for en masse negative påvirkninger igennem tiden, men klarer det forbavsende godt .

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Thomsen, 15. november 2023 kl. 12.32

Hej Søren m.fl.
Tak for jeres svar. Lidt suppl. info. bøgetræet er ca. 25 meter højt. Hullet er ca. i 5 meters højde og bredt og ca. 30 cm dybet. Så Hullet er i altså i den bærende del. Se billede hvor hullet er marketet med rødt. Tak

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. november 2023 kl. 16.24

Hej Henrik.

Jeg vil stadig påstår at det vil den godt kunne modstå, men at bøgen generelt vil være mange år om at hele sår som dette...
Bøgen høre til de langsom voksende træer, men også til dem der er sundest . Så den skal nok klare sig med tiden.

Skulle der komme en smule råd i hullet vil bøgen med tiden indkapsle det og derved stoppe det .

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Thomsen, 15. november 2023 kl. 16.31

Tak Søren

Nyt svar til emnet »Bøgetræ – vand i stammen…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Bøgetræ – vand i stammen…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider