Forum

Hvad fejler min Magnolia ‘Daphne’

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mai Lykkegaard, 25. marts 2024 kl. 13.18

Kan nogle hjælpe mig med at identificere disse små "dutter" der har spredt sig over en hel gren på mit magnolietræ, og fortælle mig hvad man kan gøre ved det?

Jeg købte mit magnoliatræ 'Daphne' sidste år, da den variant skulle være særligt hårdfør og kunne stå i krukke på min altan. Træet har desværre haft det meget hårdt - i efteråret fik storm og blæst revet alle bladene i stykker, og jeg er bekymret for frostskader efter en kold vinter i krukke.

Jeg tænker på om træet kan være angrebet af en form for svamp, da det har haft mange "åbne sår". De yderste 50 cm af alle grenene lader til at være tørre og knopperne er døde og skaller af. Alle spidser på grene er flossede.

Opsummering:
-Hvad er det for nogle dutter/hvilken sygdom?
-Kan jeg gøre noget for at redde træet/kan det reddes?
-Skal jeg skære den angrebne gren af?
-Skal jeg evt beskære de grene der er skadede (altså den udtørrede del der knækker og hvor knopperne er døde)?

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. marts 2024 kl. 10.54

Hej Maj.

Jeg må indrømme at det er noget af en negativ behandling det har fået. :-)
Hvor meget du kan redde har jeg ingen anelse om for så skal jeg se træet. Men vi plejer at sige til dem der skriver ind at hvis der er liv i barken, dvs at hvis du skraber med en negl i barken at så er der liv.
Prøv at give den tid her i foråret og hvis der ikke er antydning at liv så kan du lige så godt kassere den.

De udvækster som du kan se på grenen (billedet) er som du selv er inde på svampe og er grenen død kan den skæres af.

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. marts 2024 kl. 11.14

Hej Maj.

Der skulle stå at hvis du skraber med en negl i barken og farven under barken bliver grøn er der liv. Det andet jeg fik skrevet gav ingen mening.

Nyt svar til emnet »Hvad fejler min Magnolia ‘Daphne’«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Hvad fejler min Magnolia ‘Daphne’

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider