Forum

Klatrehortensia på østvendt mur?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Malene Hillerup Byskov, 29. marts 2024 kl. 17.01

Langs hele østsiden på vores hus (gulstens 1-plans hus fra 1980) har vi et bed på ca 50-60 cm som er under husets udhæng. Vi har tidligere haft krybende Benved 'Emerald Gaiety' på noget af væggen. Men den væltede i vinter.

Vi vil derfor nu gerne finde på noget andet som egner sig til at vokse lidt op af muren, men samtidig fylde hele bedets bredde ud for neden.

Jeg synes, at en klatrehortensia ville være utrolig smuk, men ved ikke helt om den egner sig til pladsen. Beddet vender mod øst, og har derfor sol om formiddagen. Da det er under udhæng får det ikke meget regn. Jeg kunne godt tænke mig at klatrehortensiaen holdes på en højde på ca 1-1.5 meter, men fylder meget i bredden (hele vejen langs huset) og gerne hele beddet.

Så jeg vil høre om I har nogle råd, og eventuelt forslag til andre løsninger. Det er vigtigt at der kommer bunddække, så vi ikke skal luge ukrudt.

På forhånd tak.

Malene

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 29. marts 2024 kl. 17.38

Hej Marlene.

Hvis du googler planter mod øst får du et hav af muligheder, men jeg kunne umiddelbart ikke finde det du spurgte om, nemlig om klatrehortensia kan klare at stå på østsiden af jeres hus. Men ved nærmere eftertanke så har min datter en nabo som har en stående ved det mørkeste hjørne af haven at jeg tror at den sagtens vil kunne vokse der. Måske lidt langsommere end hvis den står i fuld sol. I starten vil den vokse langsomt, men med tiden rigtig hurtigt og brede sig. Vi klipper metervis af den hvert år.

Jeg fandt i øvrigt en artikel omhandlende planter til østsiden her på Havenyt og her er også nogle interessante emner .

www.havenyt.dk/spoergsmaal/buske_og_traeer/17416.html

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 30. marts 2024 kl. 18.11

Vi har lige haft en tråd, hvor vi blev enige om, at klatrehortensia kunne klare sig på nordsiden af et hus. Så kan den også på østsiden.
Vores groede på det nordøstlige hjørne og bredte sig til begge sider.
Men vi havde surbundsbed under, for klatrehortensiaen vil jo gerne op ad muren.

Nyt svar til emnet »Klatrehortensia på østvendt mur?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Klatrehortensia på østvendt mur?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider