Forum

Askelag under grus i forhave

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Christian Jacobsen, 14. april 2024 kl. 20.00

Jeg har i min forhave 20-25 cm grus etableret som en holdeplads for biler. Mit hus er ca 100 år gammelt, og jeg ved ikke hvornår holdepladsen er etableret. Selve holdepladsen er en 10-15 m2. Under gruset er der et 2-3 cm sort lag som jeg formoder er aske. Under det er der igen jord. Hvorfor er der et askelag? Og er det farligt f.eks. at plante frugttræer ovenpå eller i nærheden af asken?

Vh
Christian

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. april 2024 kl. 20.44

Hej Christian.

Er du sikker på at det er aske, der er brugt til din parkeringsplads og ikke slagger?. Aske har mig bekendt ikke nogen god bæreevne når vi snakker belægninger, men er giftig og indeholder tungmetaller, bly og andre uønskede stoffer. Det samme gælder også slagger...Hvis din belægning skal lave rigtigt skal den bl.a bestå af :

Der skal bruges tre forskellige lag grus. Bundsikgringsgrus, stabilgrus og afretningsgrus. Disse er med til at sikre et ekstremt holdbart lag under dine fliser, der holder i mange mange år.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. april 2024 kl. 20.48

Ps Hvis det er ren aske er det ikke godt at plante i, da det indeholder giftige stoffer, men er du sikker på at det er aske? Og ikke noget andet.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Jacobsen, 14. april 2024 kl. 21.31

Jeg er ikke sikke på at det er aske - kan sagtens være, at det er slagger. Det er kulsort og har en uniform tykkelse, så det må alt andet lige være anlagt sammen med gruslaget ovenpå.

Jeg skal ikke bruge holdepladsen, og har tænkt mig at plante buske og træer der i stedet. Bør jeg fjerne det? Det er jo et rimeligt begrænset areal det drejer sig om, så tænker ikke det er et kæmpe arbejde

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. april 2024 kl. 23.07

Hej Christian.

Nogle ville mene at det straks skulle væk for ikke at forurene grundvandet, imens andre ville mene at det ikke gøre så meget især hvis du planter træer og buske, der ikke sætter frugter, der skal spises.

Hvis det har ligget her i mange år er skaden nok sket, mht udledning af giftige stoffer at du ikke kan stille meget op. I såfald skal der graves meget jord af.

Så mit råd til dig vil være at plante ikke spiselige ting på stedet. Og hvis du beslutter dig for senere at lave en flisebelagt indkørsel/ holdeplads at du så fjerner laget.. men det kan godt være at det bliver en dyr affære at få det bortskaffet.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Jacobsen, 15. april 2024 kl. 11.35

Tak for kyndig vejledning Søren.

Jeg ved jo ikke om det faktisk er et slaggerlag - hvordan finder jeg ud af det - og om det i givet fald er forurenet?

Min plan var faktisk bare at grave grus og slagger væk, fylde op med muld og plante græsplæne i stedet.

Er der nogen vejledning ift. afstand til slaggerlaget hvis man planter frugttræer?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. april 2024 kl. 14.33

Hej Christian.

Hvis du skal vide dig sikker skal du få taget en prøve af det. Slagger kan bestå af alt lige fra kanyler, glasskår, sten og jernstykker og det er ikke lige det man ønsker at få i sin have, men hvis du vil anlægge en græsplæne, der jo ikke er spiselig, vil jeg gøre det, uden problemer...

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. april 2024 kl. 14.43

Forudsat at det er et rent stykke uden ovennævnte ting ellers skal der graves af. Ellers har jeg ingen ide om hvad det kunne være..der ligger på din gårdsplads.
Mht at plante frugttræer så er der nogle der er bekymrede for at tungmetaller havner i frugterne og vil ikke anbefale at man spiser dem.
Så er du på den sikre side. Men kan du ikke bare plante frugttræer andre steder i din have?

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Jacobsen, 15. april 2024 kl. 14.47

Jo jeg kan sagtens plante frugttræer et andet sted. Det kan godt være, at jeg bør få foretaget en jordprøve af det, inden jeg kører på genbrugspladsen med det. Kan jeg selv indsamle sådan en prøve og indsende det til et laboratorie? Hvem tilbyder sådan en service uden at det skal koste flere tusinde kroner?

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 15. april 2024 kl. 19.45

Hej Christian.

Jeg kender ikke nogle firmaer, der tilbyder at undersøge jordprøver for tungmetaller imod betaling. Havde det bare været gødnings prøver var der flere . Om Dukan google firmaer, der tilbyder at rense jorden for kommuner og staten og spørge dem om de kan hjælpe

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 19. april 2024 kl. 10.32

Der blev i 60-70'erne bygget mange huse med nogle sorte indermure som bestod af letklinkerbeton. Væggene fremstod sorte.
Det kunne tænkes at være rester fra sådanne mure der er deponeret som underlag. De kan næppe være giftige.
Iøvrigt ville jeg lade arealet være som det er. Giftige materialer vil være udvaskede efter mange år og især det vejr vi oplever.
Ingeborg

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. april 2024 kl. 14.01

Ingeborg er inde på noget af det rigtige for Letklinkerbeton blev opfundet i 1953 og Letklinkerbeton er beton bestående af sand, cement og vand, hvori der er kommet letklinkernødder - bedre kendt under navnet leca – i stedet for sten, som blandes i traditionel beton. Leca er små kugler af ler, der er brændt ved 1.100-1.200 grader, hvilket har gjort dem lette og porøse. Leca er ikke giftig. Ingen af de ovennævnte er mig bekendt giftig....

Nyt svar til emnet »Askelag under grus i forhave«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Byhaver > Askelag under grus i forhave

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider