Skrevet af: Søren B., 2. august 2025 kl. 16.46
Hej
jeg har en Syren som har været lidt træt de sidste 2 år og vil høre om i havde et par råd til hvad jeg kunne gøre for at få den til få det bedre giver flere blomster osv.
sommerfuglebusken som titter ind har det ganske udemærket og bliver klippet ned i start april
Skrevet af: Søren Duun, 2. august 2025 kl. 16.58
Hej Søren.
Jeg kan umiddelbart ikke se på dit billede om sommerfugle busken står hel op ad syrenen for hvis den gøre det kan det være at den dræner syrenen for vand og næringsstoffer.
Du kan umiddelbart ikke gøre noget. Du må ikke begynde at skærer syrenen hel ned da den er flere år om at blomstre igen. Det går ca tre år før de nye skud sætter blomster igen.
Du kan selvfølgelig ofre sommerfugle busken, da den nok ikke lader sig flytte og så vokse påny. Syrenen skal have bedre vækstbetingelser for at blive pæn igen og dvs vand og næringsstoffer.
Du kan iøvrigt med lethed tage stiklinger af sommerfugle busken og starte en ny andetsteds i haven.
Skrevet af: Søren Duun, 2. august 2025 kl. 17.01
Ps.
Jeg lagde lige mærke til at syrenen står tæt på den hvide mur og hvis muren blokerer syrenens rødder har den heller ikke gode vækstbetingelser.
Skrevet af: Søren B., 2. august 2025 kl. 17.27
nej det skal siges at der på hver side af Syren står en sommerfugle buske den ene af dem den til højre er også meget træt resten gror 3 meter på en sommer også op af en mur så tænker at jorden omkring er okay.
det er en have vi har "avet" fra de tidliger ejer af vores hus som vi købte for 3 år siden så ikke alting står som jeg gerne vil have det sommerfulgebuske er også rigtigt gamle
jeg tror aldrig at der er blevet givet gødning til Syren. der er dog begynt at komme nye skud i bunden af den. før det var jeg faktisk bange for at jeg blev nød til at fjerne den for den er bare ikke pæn
Skrevet af: Søren B., 2. august 2025 kl. 17.27
nej det skal siges at der på hver side af Syren står en sommerfugle buske den ene af dem den til højre er også meget træt resten gror 3 meter på en sommer også op af en mur så tænker at jorden omkring er okay.
det er en have vi har "avet" fra de tidliger ejer af vores hus som vi købte for 3 år siden så ikke alting står som jeg gerne vil have det sommerfulgebuske er også rigtigt gamle
jeg tror aldrig at der er blevet givet gødning til Syren. der er dog begynt at komme nye skud i bunden af den. før det var jeg faktisk bange for at jeg blev nød til at fjerne den for den er bare ikke pæn
Skrevet af: Søren Duun, 2. august 2025 kl. 23.27
Hej Søren.
Jeg vil mene at en syren, der har det godt bør være tæt og frodig. Jeg syntes ikke at din er pæn at se på. Måske du skal være hård og så vælge at skære den ned og så leve med at den er nogle år om at blomstre igen. Men jeg syntes også at det er vigtigt at finde årsagen til at den med tiden ser sådan ud.
Jeg vil ikke anbefale dig at købe jord i poser og blande i jorden. Det er spild af penge. Det samme gælder gødning. Syrenen skal nok klare en kraftig nedskæring, uden at skulle have noget at leve af. Har du noget kompost kan du vælge at bruge det her. Men det er som sagt ikke et must.
Jeg kan ikke se det nederste at din syren og hvis den står tæt pakket i andre planter,der også drænet den for energi vil den også svækkes med tiden. Ok syrener kan også rammes af forskellige slags sygdomme, der ligeledes svækker dem. Men det tror jeg ikke at der er tale om her.
Skrevet af: Søren Duun, 3. august 2025 kl. 0.30
Ps.
Jeg kan også se at din syren er overgroet med alger og det er et tegn på at der er meget fugtigt der hvor den står. Må kan det også være en årsag til at den ikke trives. Hvad årsagen er at den står fugtig ved jeg ikke, men det er værd at få undersøgt.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.