Skrevet af: Jakob Munk, 14. januar 2026 kl. 9.39
Er der nogen der har erfaring med at overvintre citrus plantet direkte i jorden.
Jeg har selv Yuzu, Sochi grape Prague Chimera plantet ude op af en sydmur.
I første omgang er det et spørgsmål om de bare kan overleve vinteren.
Skrevet af: Patrick Rosenqvist, 6. marts 2026 kl. 19.24
Jeg har ikke prøvet at overvintre citrus udendørs, men jeg er så godt som 100% sikker på, at planten kun ville overleve de allermildeste vintre. Man skal ned til omkring Sydfrankrig, før citrus kan overvintre ude.
Skrevet af: Mette Lund, 8. marts 2026 kl. 11.41
Sådan en vinter som i år vil de ikke overleve. Mine oliventræer og min rosmarin, der alle er plantet op ad en sydvendt mur er alle frosset tilbage. Jeg tror, at de har overlevet, men det ser ud som om, at der er røget et par grene. Min hørpalme, som var pakke ind, er helt sikkert gået til. Jeg har selv haft en enkelt citrus ude i en lun vinter, det overlevede den ikke.
Skrevet af: Ole Nielsen, 11. marts 2026 kl. 10.03
Jeg har en citrus trifoliata i haven, som er min. 10 år gammel, og den har aldrig været beskyttet. Den er løvfældende, så det er lidt svært at se, om den har overlevet vinteren, men den ser frisk ud, så det er jeg ret sikker på, at den har. Den blomstrer hvert år og sætter masser af frugt. Frugten er meget bitter og uspiselig, men saften kan sagtens bruges i en orange marmelade, på en fiskefilet eller i en GT. Planten kaldes også bitterorange, vild citron, kinesisk dværgcitron mm.
Der findes flere krydsninger, hvor trifoliata indgår, som er mere eller mindre hårdføre.
Jeg har også en hørpalme, som aldrig har været beskyttet, og den ser også frisk ud. Min rosmarin, som står i en krukke op af en sydvendt væg, ser heller ikke ud til at have lidt skade.
Skrevet af: Jakob Munk, 11. marts 2026 kl. 11.08
Updatering.
Prague Chimera står med fine grønne blade.
Yuzu og Sochi har smidt bladene, men har grønne grene. Om de klare den vil tiden vise.
Fordi nogle nævner det, kan jeg sige at min Rosmarin står flot.
Det samme gør mit oliventræ
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.