Skrevet af: Jens Ledet, 2. april 2026 kl. 10.29
Jeg har lavet et vandings program og noget elektronik til at styre en pumpe fra min gamle commodore 64 (fordi jeg kan) :-)
Nu skal jeg have en pumpe sat til, det er til at vande krukker i haven når jeg er afsted på ferie fks.
Jeg har fundet en lille dam pumpe i Plantorama, men den har uv filter fordi den jo skal dræbe alger i en dam, er almindelige planter ligeglade med dette ? de bliver vandet som udgangspunkt morgen og aften, og pumpen er kun aktiv under vanding. Vandet kommer fra en lukket tank, så vandet står jo stille, men normalt ikke længere end en uge
Skrevet af: Jakob B., 9. april 2026 kl. 11.04
Jeg tror ikke, at der er noget i vejen for at bruge pumpen.
Det vigtigste for vandets sundhed må nok være din gode rutine med udskiftning af vandet i tanken.
Vi må ikke linke, men jeg ville nok også tjekke markedet for pumper f.eks. til campingvogne.
Med en Commodore 64 (selvom det er en museumscomputer ;-), så kan du nok nemt styre pumpetiden i ligeså mange små eller store pumpeintervaller, som du har lyst til, og præcist på sekundet.

Skrevet af: Jens Ledet, 21. april 2026 kl. 11.24
Hehe ja, det er en museums computer.. og det var også derfor den blev valgt :-)
Jeg endte med en 12volts pumpe fra Thansen, den gør det faktisk fint.
Umiddelbart er hele projektet lavet til kun at skulle køre en uge mens jeg er på ferie, så tænker ikke vandet når at blive dårligt.. Det skal selfølgelig ikke stå i direkte sol og i en gennemsigtig tank :-)

Skrevet af: Jens Ledet, 21. april 2026 kl. 11.25
Hehe ja, det er en museums computer.. og det var også derfor den blev valgt :-)
Jeg endte med en 12volts pumpe fra Thansen, den gør det faktisk fint.
Umiddelbart er hele projektet lavet til kun at skulle køre en uge mens jeg er på ferie, så tænker ikke vandet når at blive dårligt.. Det skal selfølgelig ikke stå i direkte sol og i en gennemsigtig tank :-)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.