Skrevet af: Rita E., 8. marts 2012 kl. 18.24
Jeg har netop overtaget en have, med et drivhus, lavet af nedlagt gartneri-drivhus (siges der). Det er dejligt stort 21 kvm, men jeg har da et problem med vinduerne, som jeg ikke kan finde ud af at åbne! Tilsyneladende skal alle åbnes på en gang via et tandstangssystem, men der er lissom ikke noget at gøre det med? Jeg håber virkelig, at der er en, der kan hjælpe mig.
Se fotos
Skrevet af: Kasper Nylander, 8. marts 2012 kl. 20.07
er det ikke fordi det er automatiske vinduesåbnere? Ellers sidder der sikkert et eller andet der ligner hul hvor lang stang kan komme og sidde fast hvor man så kan dreje på stangen.
Skrevet af: Rita E., 8. marts 2012 kl. 21.26
nej, det er ikke automatiske vinduesåbnere. Og der er heller ikke nogen stang.
Skrevet af: Kasper Nylander, 8. marts 2012 kl. 21.36
De rør de sidder på hvor går de hen? kan du evt. tage nogle nærbilleder af konstruktionen
Skrevet af: Rita E., 9. marts 2012 kl. 8.16
Tak fordi du tager dig tid til at hjælpe! Jeg har taget et nærbillede, og rørene ender bare efter sidste vindue, og der er et lille hul i enden af røret. Men jeg tror, at du har ret i, at der skal en pind til at åbne dem og så tror jeg, at alle vinduerne hænger sammen. Vedlægger nærbillede. Mon det er muligt at skifte dette - ikke fungerende - åbningssystem med automatiske vinduesåbnere? Jeg tænker, at de vel så skal åbne allesammen på en gang. Drivhuset er i mit sommerhus, så jeg kan ikke åbne vinduer manuelt hver morgen. Håber virkelig, at nogen kan hjælpe mig, jeg har glædet mig SÅ meget til at tage mit drivhus i brug.
Skrevet af: Tina K., 9. marts 2012 kl. 8.57
Tag billeder der, hvor rørene ender - jeg tror, der hører et håndsving til, som skal stikkes i og så skal du manuelt drejer vinduerne op i en side af gangen.
Måske sælgeren kan fortælle, hvor det håndsving er?
Hilsen Tina
Skrevet af: Kasper Nylander, 9. marts 2012 kl. 9.25
Det system du har der er et en tandsstang med et tilhølhørende tandhjul som sidder fæstnet på røret. tror de to rør er uafhængige af hinanden og skal drejes rundt hver især.
Du skal i hvert fald finde ud af hvad de vinduer du vil montere dem på vejer også finde nogen som kan løfte den vægt. Hvis de har beskrevet det i N(Newton) så skal du blot gange det med 9,82 N/kg. Men det må være muligt at fjerne den gamle løsning og montere nogle mere moderne og automatiske løsninger.
Det eneste jeg dog har svært ved at se er om det er et stort vindue foroven, for så kan det godt blive lidt komplekst at få det automatiseret alene pga. vægten de ville skulle løfte..
Skrevet af: Rita E., 9. marts 2012 kl. 12.56
Det er desværre ikke muligt at få fat i det manglende håndsving, og i og med at jeg ikke er her dagligt, må der nødvendigvis noget automatisk åbning til. Det er et helt vindue, bestående af 8 sammenhængende profiler.
Hvis jeg monterer 8 automatiske vinduesåbnere, kan jeg så være sikker på, at de åbner samtidig? Jeg har ikke mulighed for at finde vægten af det sammenhængende vindue, derfor tænker jeg, at 1 vinduesåbner pr felt må være tilstrækkelig?
Skrevet af: Anja Egeriis, 9. marts 2012 kl. 15.01
Hej Rita -
det vil være umuligt at få 8 åbnere til at åbne ens, så det vil jeg ikke mene kan bruges :(
Jeg tror, at det bedste du kan gøre, er at finde et firma, der leverer åbnere som dine til gartnerierne og høre, om der ikke findes noget automatik, som kan sættes på din eksisterende løsning. Det skulle da undre mig meget, om du ikke kan få det :)
Måske kan du finde det via et gartneri/planteskole - prøv en tur på google...
Mvh
Anja
Skrevet af: Rita E., 9. marts 2012 kl. 15.54
Hej Anja:
Det har jeg så undersøgt i løbet af dagen, og manuelt udstyr for at kunne åbne vinduerne beløber sig til 4600 kr. og automatisk åbning over 10.000 kr. så det er ikke en mulighed. Jeg bliver nødt til at finde en løsning med vinduesåbnere.
Skrevet af: Kasper Nylander, 9. marts 2012 kl. 17.30
Kan desværre kun bekræfte at hvis du skal have noget automatisering og kører som skal åbne alle vinduer på en gang, så bliver det dyrt for så skal du have en controller som koster måske 7000 også en del vinduesåbnere som kan fjernstyres.
En anden løsning kan måske være at se på om du kan få opdelt vinduerne i mindre stykker så de er til at løfte for de vinduesåbnere der benyttes i normale drivhuse.
Skrevet af: Henry G., 9. marts 2012 kl. 20.14
Hej Rita jeg tror der er, eller har siddet et hjul, for enden af begge tandstangsholdere (rør) i samme ende af huset, dette
hjul har et mønster, der passer til den tilhørende kæde, hvormed man åbner og lukker vinduerne, der kan også have været en lille motor, der har styret udluftningen.
Men jeg synes, du skulle prøve i første omgang, at åbne vinduerne i læsiden ca 1-2 cm døgnet rundt efter 13 april, (frostfri) indtil da kun lidt udluftning på meget varme dage.
Hilsen Henry G.
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. marts 2012 kl. 0.36
Måske en kombination af Henrys forslag og noget skyggegardin af en slags?
Det er jo bedre, at planterne måske får en smule for lidt lys, end at det hele brænder af, fordi det bliver for varmt, når du ikke er der...
Skrevet af: Lene Kruse Hansen, 16. marts 2012 kl. 9.48
Hvad måler de sammenhængende ruder?
Er det almindelig tykkelse glas eller termoglas (for at få en ide om vægten).
Virker det muligt at dele vinduerne?
For så kan Kaspers forslag: En anden løsning kan måske være at se på om du kan få opdelt vinduerne i mindre stykker så de er til at løfte for de vinduesåbnere der benyttes i normale drivhuse.
Skrevet af: Rita E., 25. marts 2012 kl. 9.37
Tusind tak for alle jeres input. Jeg har fået undersøgt om vinduerne kan deles - det er ikke umiddelbart muligt.
Jeg vil prøve Henrys forslag om at åbne vinduer på klem fra medio april og så skabe lidt skygge. Men igen - tak for hjælpen. Jeg lader jer vide, hvordan det går!
Skrevet af: Lotte Buur, 25. april 2016 kl. 14.35
Hej Rita E
Vi har samme system som dig, også uden motor eller andet til at åbne, så hvis du fandt en løsning vil vi meget gerne høre fra dig.
Mvh Lotte
Skrevet af: Steen Mogensen, 4. november 2016 kl. 19.53
Slettet af administrator 5. november 2016 kl. 0.42.
Skrevet af: Anja Egeriis, 4. november 2016 kl. 20.37
Slettet af administrator 5. november 2016 kl. 0.43.
Skrevet af: Jens Knudsen, 5. november 2016 kl. 14.58
Hej administrator.
Du har fulgt emsige Anjas ønske om at slette Steen Mogensens indlæg.
Steen havde - som den første i denne tråd - et klart svar og en økonomisk vurdering af spørgsmålet, denne tråd startede med.
Spørgsmål og Steens svar har selvfølgelig ikke noget med økologi at gøre og Steen har en kommerciel interesse, men han er hjælpsom med sit svar. Emnet var mekanik.
Bare spørgeren Rita nåede at læse Steens svar inden administrator var ude med slette-riven.
Skrevet af: Jens Knudsen, 5. november 2016 kl. 15.02
Og nej. Jeg er ikke en bekendt til Steen.
Skrevet af: Tom Andersen, 5. november 2016 kl. 15.19
Administrator følger blot de udstukne regler fra foreningen bag havenyt.dk og for ganske få håndører, set i forhold til et markedsføringsbudget, kunne vedkommende have vedvarende mulighed for at præsentere sine ydelser her.
Steen kunne jo bare, uden at overtræde de formelle regler for forum, have kontaktet spørgeren direkte, da Rita jo tillader dette.
Min personlige holdning er, at al for meget seo-spam tillades og jeg anmelder selv den slags spam, som mit bidrag til foreningen. I samme øjeblik jeg får besked på, at dette ikke ønskes, så stopper jeg naturligvis med dét.
Der er snart også så mange der skriver under pseudonym selv om det formelt ikke er tilladt. Det er, i mine øjne, et stort problem for seriøsiteten på siden.
Skrevet af: Svend Høst, 5. november 2016 kl. 22.10
Selvfølgelig har Anja gjort det rigtige , jeg rapporterer også indlæg som kun er med her på grund af reklameværdien............
Skrevet af: Jens Knudsen, 6. november 2016 kl. 13.15
@Tom.
Du har ret i dine betragtninger om forums målsætninger.
Hvis alt i dette forum skulle være efter bogen, ville forum være for en meget indspist kreds, der skriver til og bekræfter hinanden om deres holdninger. Forum er for mig også plads til de mange "skæve" input a'la dagsbogskriverier og lignende, der gør, jeg gider komme forbi.
I dette tilfælde ville en opfordring til Steen om at købe annonceplads være til en en meget smal brugergruppe, som er professionelle gartnere og få blandt forums brugergruppe.
Steen kunne have sendt en mail direkte til spørgeren - og derved ikke have forbrudt sig - men så havde de mange hjælpsomme i tråden ikke fået at vide, der var en løsning til spørgerens problem.
Skrevet af: Tom Andersen, 6. november 2016 kl. 15.03
@jens
Det er ikke os brugere, men redaktøren, som sætter baren og personligt finder jeg baren meget lavt sat og skæve indlæg er der nok af og de generer mig kun, når de kommer i en tråd og er uden for trådens fokus.
SEO-spam indrapporterer jeg, som sagt, fordi jeg på den måde bilder mig ind, at jeg støtter foreningens forretning på reklame-område. Redaktøren kan ikke overkomme alt og er jo ikke ansat 24-7. Måske var det en autoreaktion i dette tilfælde, men igen, så er det redaktørens afgørelse.
Emnet fri debat er et plus for dette forum og jeg kan let undlade at følge en tråd, som jeg finder uinteressant eller måske har præg af en brugers ensomhed.
Skrevet af: Svend Høst, 6. november 2016 kl. 16.02
Jens skriver ,Steen kunne have sendt en mail direkte til spørgeren ,
jamen men det er mere end 4 og et halvt år siden , hun havde det problem , så det er nok ikke aktuelt mere , men jeg ser det mere som en gratis reklame ind af bagvejen.............
Skrevet af: Steen Mogensen, 6. november 2016 kl. 16.52
Slettet af administrator 7. november 2016 kl. 7.20.
Skrevet af: Jens Knudsen, 7. november 2016 kl. 11.22
Hej igen, administrator og alle, der har interesse i løsning af dette mekaniske problem.
Jeg tillader mig at følge forums gældende praksis med, at at jeg som bruger, gerne må henvise til et firma/leverandør som hints om, at pågældenede har en løsning, der kan afhjælpe en brugers problematik.
Send et mail til forums registrerede bruger Steen Mogensen, der kan rådgive og også løse enhver form for trådens problemer med et professionelt drivhus.
Skrevet af: Jens J., 9. november 2016 kl. 13.14
Nu har jeg ikke læst de slettede indlæg og kan af den grund ikke vurdere om det er ren reklame eller om de også indeholdt en løsning til problemet. Jeg må dog holde med Jens Knudsen og sige, at det ærgrer mig, at jeg ikke har mulighed for at læse de slettede indlæg. Jeg forstår ikke hvorfor man er så bage for den type indlæg!
Det er klart, at hvis der pludselig kommer et indlæg der handler om salg af højbede eller andet der ikke har relevans for denne tråd er det en anden snak, men når der er tale om et produkt der løser spørgerens og andre med samme problemstilling, så synes jeg det er meget relevant og bidrager positivt til debatten.
Jeg mener sagtens der kan være plads til saglige og informative indlæg fra udbydere uden det behøver at flyde over med reklamespam.
Skrevet af: Anja Egeriis, 9. november 2016 kl. 21.46
Det kan der uden tvivl - hvis udbyderne undlader at oplyse om, at de er udbydere og bare deler viden. . .
Havenyt lever af annoncering - derfor skal der ikke reklameres i debatterne, som det tydeligt er beskrevet i forumreglerne.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.