Forum

Tomat planter

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lis Ravn Storm, 14. marts 2012 kl. 13.30

Hejsa.

i år har vi prøvet selv at så vores tomat planter. De kommer flotte, men jeg er itvivl om hvornår vi skal nippe dem?
Nogle der har erfaring med det?

mvh lis

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 14. marts 2012 kl. 14.34

Hej Lis

Du skal først nippe dem når de begynder at sætte skud i bladhjørnerne - så skal de nippes af, med mindre det altså er en såkaldt busktomat, som ikke skal nippes. Du skal forguds skyld ikke nippe topskuddet af, så standser du væksten......
mvh
Trine

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Ravn Storm, 14. marts 2012 kl. 15.14

sådan ser tomat planterne ud. jeg er itvivl om hva bladhjørnerne er. håber på hjælp.

mvh lis

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 14. marts 2012 kl. 15.26

Hej Lis -

du skal slet ikke overveje at nippe, før planterne er meget større - der er slet ikke noget at nippe endnu :)

Først når de er omkring 30-40 cm høje, kan du se, at der lige over hvert blad begynder at vokse sideskud. Når de er 3-5 cm store, og du kan få fat i dem, er det dem, som du skal knibe/knække af. Og det skal du fortsætte med, så længe planten vokser, så den bare sætter en enkelt stamme.

Og som sagt - kun hvis det er almindelige, høje tomater, busktomater skal bare have lov til at vokse vildt!

Prøv at se på billederne her - så er du ikke i tvivl:

www.google.dk/search?tbm=isch&hl=da&source=hp&biw=717&bih=203&q=knibe+tomater&gbv=2&oq=knibe+tomater&aq=f&aqi=&aql=&gs_sm=3&gs_upl=1781l3578l0l4156l13l13l0l6l0l0l78l390l7l7l0&gs_l=img.3...1781l3578l0l4156l13l13l0l6l0l0l78l390l7l7l0.frgbld

mvh
Anja

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 14. marts 2012 kl. 18.13

Lis: Tillad mig at henvise til følgende spændende artikel: www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/tomat/356.html

Mvh Eivin (^_^)

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis Ravn Storm, 15. marts 2012 kl. 6.34

Tak for jeres svar :) HAr i noget erfaring med om tomat planterne skal ha noget gødning og i såfald store skal de være samt evt hvad hedder gødningen. Sidste år gav vi tomat planterne noget, men jeg synes ikke det havde den store effekt. mvh lis

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 15. marts 2012 kl. 8.28

Hej Lis -

jeg vil foreslå dig at søge på tomat i søgefunktionen oppe til højre.

Så får du en masse læsestof med gode tips om tomatdyrkning :)

Mvh
Anja

Nyt svar til emnet »Tomat planter«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tomat planter

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider