Forum

Placering af vinduer?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan Erik Hansen, 7. april 2012 kl. 13.01

Hej
Vi har lige opsat et Uranus 11500 - men kom til at tænke på blæsten - tit ser vi de 4 vinduer opsat overfor hinanden - men giver det ikke god mening at sætte alle 4 i "læsiden" ???
Vores har den ene langside vent direkte vest og det blæser jo tit - så var det måske en ide at sætte alle 4 i Østsiden ? - eller er jeg galt på den ?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 7. april 2012 kl. 15.19

Jeg ville helt sikkert monterer vinduerne i læsiden, så der ikke kommer vind "op under dem" når det blæser fra vest.

Peter

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 7. april 2012 kl. 19.21

Jeg ville montere to i hver side, så der kan blive luftet ordentligt ud, når de er åbne.

Jeg har vinduesåbnere i læsiden på mit drivhus og styrer selv vinduerne i vindsiden.

Ellers måske 3 i læsiden med åbnere og et i vindsiden uden?

Prøv evt. at checke med forhandleren, om der er argumenter for det ene eller det andet :)

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Erik Hansen, 8. april 2012 kl. 19.02

Tak for svar
Jeg har nu placeret alle 4 i læsiden - jeg kunne ikke finde nogen sandsynlig grund til at det skulle give en dårligere udluftning end 2 i hver side - dels er de placeret helt i top og luft til "cirkulation" skal jo komme nedefra - så der regner jeg med at tilkøbe et jalousivindue eller 2 og placerer i nederste række glas - med automatisk ventil - ligesom de 4 i top

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maj-Britt B., 9. april 2012 kl. 10.57

Har lige Googlet de jalousivinduer....
Det er da smart !
Kan man mon sætte et i døren, eller skal de monteres i siderne af drivhuset ?
Mit drivhus er 7,5 m2......
Skal man pille det ud om vinteren ?

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Erik Hansen, 9. april 2012 kl. 12.06

Nej det er jeg sikker på de ikke skal - men den automatiske åbner skal jo nok tages ind - ligesom dem til de alm. vinduer. Jeg tror godt de kan sættes i døren for glasset ovenover skal skæres til !. Jeg vil nu nok placere et i bunden af min Nordgavl og et i læsiden nærmest sydgavlen (det er jo ret tæt på døren). Rent teoretisk burde det jo være ideelt at den lidt koldere luft trækkes ind i bunden - for så at blive varmet op og stige til vejrs og slippe ud af tagvinduerne.

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 9. april 2012 kl. 16.34

Hvorfor skal stemplerne til de automatiske vinduesåbnere tages ind om vinteren? Tåler de ikke frost?

Er det ikke nok at åbne døren til drivhuset, når det bliver rigtigt varmt? Det burde da ikke være nødvendigt også at købe jalousivinduer med automatiske åbnere?

P.f.t.

Peter
PS: Undskyld jeg high-jacker tråden med mine spørgsmål :-)

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. april 2012 kl. 16.35

Hej Jan -

man kan købe åbnere, der ikke skal afmonteres om vinteren. Og som den dovne hund, jeg er, har jeg selvfølgelig købt den slags...

Der er sikkert flere, der kan det samme, men mine er denne model:

willabgarden.dk/fullpost.asp?AvdID=180&ArtID=30522&page=1

Jeg har ingen erfaring med jalousivinduer - men risikerer man ikke kold træk på planterne, hvis det er monteret helt nede i bunden? Det er der ikke mange drivhusplanter, der trives med.

mvh
Anja

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Erik Hansen, 9. april 2012 kl. 18.28

Kold træk - tja... jeg ville jo først montere åbneren når vi kommer hen i Maj og da den kan indstilles til først at åbne ved 20 - 25 grader så kan det vel ikke siges at være koldt ? - og om luften kommer ind af en åben dør eller et jalousivindue - kan vel være et fedt ? I øvrigt så vil den samme "kolde" luft jo komme ind ad døren.Jeg har ikke de dyre oplukkere - og det tager jo ikke mange sekunder at dreje stemplet af - det er jo kun en split og så nogle omgange med stemplet.Fordelen ved jalousi (som jeg ser det)er jo at døren IKKE behøver stå åben - så kvarterets hunde og katte ikke kan komme ind uden at vi også er der.
# Peter - Nej det er ikke nødvendigt - man kan jo heldigvis gøre som man synes bedst.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henry G., 9. april 2012 kl. 22.28

Hej Jan Erik sæt ikke vinduer rundt om i hele dtivhuset, det vil du fortryde senere, når du kommer igang med planterne, de kan ikke tåle træk, der altid vil forekomme, når du har vinduerne under trempelhøjde. Døren skal normalt være lukket, på grund af træk og indvandring af f. eks. snegle m.m.
Vinduerne skal helst kun åbnes i læsiden, det vil måske være et problem for dig, da du vil have vindside fra både øst og vest, normalt ligger husene øst-vest med læsiden mod nord.
Henry G.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 9. april 2012 kl. 23.08

Jeg har nu min dør åben døgnet rundt fra sidst i juli og til engang i oktober + tagvinduerne og mit ekstra vindue i gavlen modsat døren. Hellere lidt for koldt end for fugtigt :)

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Kruse Hansen, 13. april 2012 kl. 10.16

Jeg har udetermometer stående i mit nye drivhus med min-max måler inde i stuen.
Jeg har mange gange de sidste måneder på solskinsdage registreret over 30 grader i drivhuset, selvom det måske kun har været 10-15 grader udendørs. Og nattefrost. Af samme grund har jeg også fjernet planterne (der tåler frost), indtil jeg har fået min 1. automatiske vinduesåbner installeret (den fungerede med åbning for første gang i går) - eller åbnet døren på klemt inden jeg kørte på arbejde, så planterne ikke blev stegt.

Jalousivinduerne er vist primært udviklet og beregnet til alpine huse, pga. specielle behov ved nogle af de mere krævende alpine planter. Der ikke tåler for meget fugt.

Jeg har samme model som Anja. Iflg. brugsvejledningen kan for megen blæst også gøre, at de ikke åbner, så umiddelbart er jeg ikke bange for at installere denne model på vindsiden. Men nu står mit drivhus tilfældigvis også i god læ. Det har længderetning nord-syd, andet var der ikke plads til.

Der er stempler i nogle vinduesåbnere, der officielt ikke tåler frost. Men jeg kender flere, der lader dem sidde året rundt uden problemer.

Nu skal jeg også have alpine planter foruden tomater i mit drivhus, i den køligste ende. Derfor har jeg også installeret maks. antal sidevinduer. Men ikke jalousivinduer. Det bliver så spændende at se hvordan det fungerer i praksis.

Nyt svar til emnet »Placering af vinduer?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Placering af vinduer?

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider