Skrevet af: Betina Hjorth, 10. april 2012 kl. 10.21
Hej
Jeg har sået mine mini agurker for tidlig. Selvom jeg læste et sted, at nu var det tid for såning af agurker.
De står i øjeblikket så fine i et meget lyst og sydvendt vindueskarm. Er ca. 15 cm høje og er plantet om en enkelt gang.
Men de små mini agurker har allerede sat små agurker.
Skal de fjernes ?
Jeg har også læst at agurker tager skade af at blive for langtid i potter ? At de ikke vil give så godt. At væksten går i stå, hvis de er for store, når de bliver plantet ud.
De skal ud i drivhuset, når vejret tillader det. Men det kan jo nemt gå op til 2 mdr.
Jeg har planer om at så et nyt hold, for at være sikker på at få agurker til hele familien.
V. H. Betina
Skrevet af: Anja Egeriis, 10. april 2012 kl. 12.53
Hej Betina -
det er lidt tidligt - det har du ret i, så det er nok en god idé at så lidt flere omkring 1. maj :)
Men derfor kan du jo godt prøve at få noget ud af dem, du har nu. Jeg ville nok fjerne de små agurker, hvis de ikke visner af sig selv, fordi planten er for lille til at modne dem. Og så ville jeg plante 2-3 planter sammen i en 12-15 l potte og satse på lidt ekstra tidlige agurker. De kan sikkert nok nå at give lidt, inden de nye kommer i gang.
Hvis du orker det, kan du om en uges tid bære dem i drivhuset om dagen - de skal bare ind igen først på aftenen.
Mht. om væksten går i stå, hvis de er store, når de bliver plantet ud, så er det ikke noget, som jeg har problemer med - kun hvis de plantes ud for tidligt - dvs. ved en jordtemperatur på under 18-20 grader ca. 15 cm nede. Men det kræver selvfølgelig en del forsigtighed at undgå, at en stor plante kommer til skade, når den plantes ud :)
Håber, at du kan bruge det til noget!
Mvh
Anja
Skrevet af: Betina Hjorth, 11. april 2012 kl. 1.13
Hej Anja
Mange tak for svaret.
Jeg fjernede de små agurker, så snart jeg havde læst dit svar.
Jeg vil prøve at flytte agurkerne på dagophold i min udestue. De skal kun flyttets et par meter.
Der vil blive sået nye lidt senere.
Mange tak
Betina
Skrevet af: Lilium J., 11. april 2012 kl. 18.14
Måske et par såtips til hobbygartneren.
Tomater sås først i marts.
Peber, chili sidst i feb. -først i marts.
Agurker , melon sidst i april...
Dette er en tommelfingerregel og til folk uden tilskudslys.
Tomater, peber og chili udplantes i drivhus ( hvis det ikke er hundekoldt i denne periode ) omkring 1 maj.
Skrevet af: Betina Hjorth, 14. maj 2012 kl. 21.09
Hej.
Godt jeg fulgte dit råd Anja.
Jeg satte alle agurkplanterne i 12 l. spande. En plante i hver spand.
Jeg flyttede dem ud i udestuen (udestuen er meget varmere end drivhuset) om dagen og ind igen om natten. Efter 1 uge, blev det lidt trals. Så tændte jeg starinlys derude om natten.
Og se nu : Skoleagurkerne er klar til at høste og de alm. agurker er 8 - 10 cm. lange.
Godt de ikke blev smidt ud.
Endnu engang tak for rådet.
V.H. Betina
Skrevet af: Anja Egeriis, 15. maj 2012 kl. 7.34
Super - dejligt at høre!
Meget flotte planter :)
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.