Skrevet af: Michael Pedersen, 12. april 2012 kl. 10.38
Jeg har i de sidste 1,5 uge (ud over en større påskefrokost) lavet sokkel til drivhus. Jeg har 2 ugers rest ferie.
Den er 3 Leca blokke høj og står på 10cm beton. Den er pudset på alle sider, på ydersiden dog kun 2 sten ned. Den sidste er bare "svummet"
Nu kommer jeg i tvivl om 2 ting.
Hvor lang tid skal der min. gå før at jeg kan male den ? Der er 2-5 mm puds på siderne og 1-1,5 cm på toppen. Bare når det er lysgrå ?
Ja, jeg kunne vente en uge så var jeg sikker, men ville rigtigt gerne have soklen malet i morgen så jeg kan montere et stykke trykimprægneret træ og påbegynde monteringen af selv drivhuset. Har fri denne uge.
Skrevet af: Henry G., 12. april 2012 kl. 15.51
Hej Michael hvorfor male soklen? Det er ikke nødvendigt, de fleste huse har en grå sokkel. Husk at lægge 1-2 lag tjærepap på soklen, før du lægger en rem (træsokkel), det lukker små ujævnheder og tætner mod træk. Er soklen i frostfri dybde med ca. 30 cm under jorden? Henry G.
Skrevet af: Michael Pedersen, 12. april 2012 kl. 16.01
Ren kosmetik. Vil vil gerne have den hvid og ensfarvet uden synlige fuger (derfor jeg bruger 2x spærregrunder først) :)
Jeg havde tænkt mig at lukke med klar byggesilekone under remmen (hvis man da kan kalde sådan et lille stykke træ det :) )
Min sokkel svinger med under 2mm hele vejen rundt. Men jeg har godt nok en rulle tjærepap, så det overvejer jeg lige.
Nej, soklen er sat ned til 70 cm dybde, men på min grund har jeg naturlig stabil grus allerede fra 40-50cm.
Jeg har søgt en del på det og den generelle holdning jeg har kunne læse er at det er overkill at grave en drivhus sokkel ned til 90cm.
Skrevet af: Anja Egeriis, 12. april 2012 kl. 18.18
Behøver du lægge en rem, inden du monterer drivhuset?
Mit drivhus er monteret med soklen direkte på fundamentet - dog desværre uden tagpap, så det er ikke helt tæt, men det har jeg tænkt mig at klare med en gang silicone.
Skrevet af: Michael Pedersen, 12. april 2012 kl. 20.46
Der er drypnæse på bund profilerne på drivhuset og da jeg ville pudse det og derved have lidt svært ved at sikre de præcise mål (anden gang jeg prøver at mure og pudse. Så har jeg valgt at bruge en rem. Derudover ville jeg gerne undgå 10cm leca blok tog plads inden i drivhuset.
Den bliver dog malet med træbeskyttelse 2 gange inden montering og derudover for silikone på ydersiden. Soklen er pudset med svagt fald ud af, men for at være helt sikker så bruger jeg så også silikone for at det holder længere.
Skrevet af: Lene Kruse Hansen, 13. april 2012 kl. 8.58
Hvis du absolut vil male nu, kan jeg anbefale at bruge skalcem. Det kan det fortsat tørre igennem, og det giver et pænt slutresultat.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.