Forum

Glas til ekstra Vitavia tagvindue?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 15. april 2012 kl. 10.35

Hej alle

Jeg har monteret automatiske vinduesåbnere i de to originale tagvinduer på mit nye Vitavia drivhus, men kunne godt tænke mig at monterer yderligere to manuelt betjente vinduer, da mange her på denne super hjemmeside, anbefaler udluftning døgnet rundt, når vi kommer lidt længere hen på sæsonen.

Til sagen: Når man køber ekstra vinduer, får man ikke et nyt vinduesglas med, men skal benytte det gamle man tager ud. Problemet er, at det er en cm. for bredt, og derfor skal man "bare" skære det gamle til, i.flg. brugsanvisningen.
Jeg ejer ikke en glasskærer, og er heller ikke sikker på at jeg vil slippe godt fra at skære en cm. af det gamle vinduesglas.

Hvad har I andre i samme situation gjort?

På forhånd tak

Peter

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 16. april 2012 kl. 8.25

At skære en centimeter af en skive glas er meget let. Det som er (lidt) sværere, og som mange kløjs i, er at dele glasset i støøre stykker, som involvere let banken på den ridse man har lavet efterfuldt af knækning af ruden over bordets kant.

Men når det kun er en centimeter der skal fjernes, er det let. Du skal have et eller andet at ridse med. En hurtig søgning på internettets gør-det-selv sider vil fortælle dig at denne glasskærer fra Harald Nyborg (til 60,- kr) af det tyske kvalitetsmærke Silbersch er fuldt tilstrækkelig til at gøre arbejdet. Og eftersom vi kun taler om een centimeter, der skal af, så betyder det at du blot kan bruge en knibtang til lige at knække det 1-cewntimeterstore stykke glas af.

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 16. april 2012 kl. 13.53

Hej Kenneth

Tak for svar.
Jeg var bange for at det var svært, netop fordi der kun skulle skæres en cm. af.

Jeg køber en glasskærer hos Harald Skrald, og ser hvordan det går. Man kan heldigvis købe ekstra tagvinduer i Havecentret i Bilka i Næstved, hvis det skulle gå helt galt. :-)

Peter

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 16. april 2012 kl. 15.07

Du skal lige øve dig på noget gammelt glas som du sikkert har liggende. For eksempel på et havebord med et gammelt håndklæde/dug, sådan at glasset ikke kan skride, og du trækker glasskæreren efter en linial/bræt.

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 18. april 2012 kl. 8.44

God idé tak.

Jeg har faktisk lige smidt et par billeder med glas ud - men de er heldigvis ikke nået længere end til skuret ... :-)

Peter

Nyt svar til emnet »Glas til ekstra Vitavia tagvindue?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Glas til ekstra Vitavia tagvindue?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider