Forum

Hjælp – er ny og HEL grøn drivhusejer

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Sidsel Fabricius Thomsen, 18. april 2012 kl. 12.33

Jeg har i den grad brug for hjælp til hvordan jeg går igang med mit drivhus.

Har fået anbefalet at bruge plantesække og kapillærkasser og det vil jeg forsøge mig med...

Har sat agurk, tomat, ærter, jordbær og peberfrugt til forspiring i et minidrivhus.

Nu er mine spørsmål så:

Kan man plante forskellige planter i en plantesæk? - og hvor mange?

Hvornår kan man plante ud i plantesække? - hvor store skal planterne være?

Når man selv forespire, hvad gør man med planterne mellem minidrivhuset og det rigtige drivhus - de bliver jo hurtigt for store i minidrivhuset?

Hvornår kan man plante ud i drivhuset?

Håber nogen kan hjælpe mig, så jeg kan komme godt i gang.

Sidsel

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 18. april 2012 kl. 19.16

Hej Sidsel

Tillykke med drivhuset.

Jeg tror, at det er bedst, at du kun sætter en slags plante i plantesækkene, og det bedst kun at sætte 2 større planter i en plantesæk, selvom der e rplads til 3 huller- du kan evt så krydderurter i hullet i midten.

Jeg sår mine planter inde i huset i vindueskarmen og når det bliver nogenlunde varmt (omkring 1. maj) og planterne er ca. på størrelse med en alm. potteplante begynder jeg, at sætte planterne ud et par timer om dagen de første dage, så lidt mere og efter ca. 1 uge planter jeg planterne ud i plantesækkene- her taler jeg om f.eks. tomater og agurker samt chili.

Hvis der tale om mere kuldetålende planter kan de evt. plantes/sås direkte ud i drivhuset.

Jeg har af bitter erfaring lært, at det er bedre selv at forspire sine planter, jeg havde et svært angreb af spindemider sidste år. Iår vil jeg så alt, undtagen agurker, i plastikspande, så det kan flyttes udenfor, hvis jeg ikke kan slå et fornyet angreb ned med rovmider.

Jeg håber, at du får held med drivhuset.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sidsel Fabricius Thomsen, 19. april 2012 kl. 9.02

Hej Mette

Tak for dit svar, det er rigtig rart at du kunne hjælpe :-) Jeg prøver at kaste mig ud i det og håber på det bedste :-)

Rigtig god dag.

/Sidsel

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Dorte Elsass, 19. april 2012 kl. 12.08

Tillykke med drivhuset.

Jeg har også dyrket i plantesække og kapillærkasser, jeg har haft 2 agurke planter i en sæk og det går fint, sidste år forsøgte jeg i en sæk med tre tomat planter, det var ikke en god ide det hele voksede sammen i et virvar så max 2 planter vil jeg sige, jeg havde også et par sække med basikum mellem tomatplanterne og er du gal jeg fik basilikum det voksede helt vildt så tomaterne blev helt væk, men der duftede dejligt når man kom ind i drivhuset.

Jeg tror også i år jeg vil forsøge mig med nogle plast spande hvor jeg borre hul i bunden.

Jeg har de sidste 3 år haft kartofler i spande og det har været rigtig godt....det kan anbefales.

Dorte

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sidsel Fabricius Thomsen, 21. april 2012 kl. 18.02

Tak for jeres gode ideer og råd :-) Jeg er dog kommet i tvivl om hvor tit man skal komme gødning i vandet, hvis man IKKE bruger kapillærkasser ?

Sidsel

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sidsel Fabricius Thomsen, 21. april 2012 kl. 18.03

- og skalle man gøde allerede under forspiring ?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 22. april 2012 kl. 10.00

Du må ikke give gødning før end planterne har fået en vis størrelse, ellers svider det rødderne. Små planter bruger ikke så meget næring. Det er derfor, at det er bedst at bruge så- og priklejord til at så i- der er mindre næring i.

Mvh Mette

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sidsel Fabricius Thomsen, 22. april 2012 kl. 21.20

Ok, så venter jeg til senere :-) hvor tit skal man komme gødning i vandet når man ikke bruger kapillærkasser ?

8 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Gunnar Laugesen, 23. april 2012 kl. 17.43

Slettet af administrator 1. maj 2012 kl. 0.28.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. april 2012 kl. 13.40

Hej Sidse

Det kan være at du også skal en tur på biblioteket og låne Helge Petersens bog om drivhuset. Der findes i øvrigt andre bøger om drivhusgas som også kan anbefales

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. april 2012 kl. 15.18

Undskyld at min automatiske ordbog drillede, der skulle drivhus , ikke drivhusgas

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. april 2012 kl. 15.37

Det går da rigtig godt for mig i dag.......

Nyt svar til emnet »Hjælp – er ny og HEL grøn drivhusejer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hjælp – er ny og HEL grøn drivhusejer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider