Skrevet af: Birgit H., 25. april 2012 kl. 20.23
sidste år var mit første år med drivhus og jeg nød det meget. jeg kan bare ikke vente til der er grønt i hele huset igen. Men jeg fik et problem med sommerfugle larver (vil jeg tror detvar) de spiste nogle af mine tomater og peber og efterlod sorte "gaver" på bladene. Hvordan undgår jeg dette igen i år hvis jeg ik vil sprøjte?
havde tænkt at sætte fluenet i vinduerne mon det er en ide?
Skrevet af: Henry G., 25. april 2012 kl. 20.45
Hej Birgit hvis du ser sommerfugle i drivhuset, så smid dem ud, da det helt sikkert er deres larver, der gør kål på dine planter, du kan måske undgå disse flotte fugle, ved ikke at vinduer eller dør i vindsiden være åbne, kun i læsiden. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Søren S Duun, 25. april 2012 kl. 22.07
Jeg har godt nok ikke selv oplevet at få sommerfuglelarver i min tomater/agurker, men jeg vil tro at hvis man plantede basilikum, tallerkensmækker eller hvidløg i mellem planterne, at det måske kunne minimere angrebet . Måske var det værd at prøve.
Skrevet af: Karin P, 25. april 2012 kl. 22.47
Jeg har selv haft problemet med kålsommerfugle. Det forsvandt da jeg holdt op med at dyrke kål i min køkkenhave, der ligger lige ved siden af drivhuset.
MVH
KarinP
PS. Basilikum virker vist ikke- jeg havde masser af dem i drivhuset og det havde ingen skræmmende effekt på hverken kålsommerfugle eller -larver.
Skrevet af: Anja Egeriis, 25. april 2012 kl. 22.52
Fluenet for vinduerne er ikke en god idé, for så udelukker du f.eks. svirrefluer, der er gode til at holde styr på bladlusene :)
Men i princippet kunne du vel godt finde noget net, hvor maskerne var større, så sommerfuglene ikke kunne komme igennem.
Jeg ville nok bare holde godt øje med planterne og få smidt larverne ud, hvis de dukkede op :)
Jeg har prøvet flere forskellige planter, som skulle virke afskrækkende på diverse uønskede gæster, og jeg må indrømme, at jeg ikke har set nogen effekt overhovedet af dem :(
Skrevet af: Bente Madsen, 26. april 2012 kl. 9.59
Jeg har også erfaret af kålsommerfuglelarver nyder basillikum i stor stil ;-) Sidste år forsøgte jeg mig med de små appelsin tagetes under tomaterne og jeg synes det hjalp, men måske var det en tilfældighed og netop fordi jeg ikke dyrkede kål. Jeg har dog haft store problemer tidligere - også uden at have kål i køkkenhaven. Jeg vil sprøjte hvis det bliver nødvendigt. Jeg vil ha min basillikum og mine tomater i fred. Jeg har indkøbt noget dipel (Bacillus thuringiensis) til formålet.
Skrevet af: Carin T Christensen, 3. maj 2012 kl. 2.36
Sidst år vandende jeg med kulsukkervand på mine kål og jeg havde ingen problemer med sommerfuglelarver. Jeg vil tro det også kan benyttes i drivhuset. Eneste problem kan så være lugten, for det lugter godt nok slemt det vand..., men ugiftigt er det :-)
Skrevet af: Søren S Duun, 3. maj 2012 kl. 11.59
Dipel skal kunne tage dem og det bedste tidspunkt at udbringe det på er om aften da det nedbrydes af solen, indenfor nogle timer.
Man må endelig ikke forsøge sig med kraftige udtræk af hvidløg. Der findes nogle amerikanske opskrifter på nettet hvori man blander chilipulver og hvidløg og sprayer det ud . Dette virker all-round, på en masse skadedyr, men har også denne ulempe at laver man den for stærk slår man planten ihjel . Dette ses nogle gange først efter 3 uger . Det var denne blanding, der gav ideen til fremstilling af ukrudtmidlet Vegano .
Skrevet af: Niels W, 14. maj 2012 kl. 19.47
Nogle Netsider påstår at Rosmarin, Salvie, Kløver, Anis, Isop og Timian skulle kunne "overdøve" lugten af kål. Om de er gode planter i drivhuset ved jeg ikke ? Basilikum er vist mere imod trips, fluer og sørgemyg.
Skrevet af: Tom Andersen, 14. maj 2012 kl. 20.05
I løbet af 20 år med drivhus _og_ kål i køkkenhaven har jeg haft ét eller to år med sommerfugl-/ kållarver på tomat og 20 år med kållarver på kålen :-)
Hvis man passer sine planter dagligt og kun har få kålplanter er det til at klare ved at samle larverne og myrde kålsommerfuglene...... Har prøvet masser af gode råd med naboplanter og diverse udtræk - intet har virket for mig, kun insektnet og flittig jagt på skadedyret har været effektivt.
Har aldrig brugt sprøjtemiddel - så hellere købe pesicidkål i dagligvarebutikken :-D
Jeg vil gætte på - andre her i forum må korrigere mig - at problemet med sommerfugl-/ kållarver på tomat er meget lille og sporadisk forekommende og aldrig større end det kan tages i opløbet.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.