Forum

Fresken træ i frivhuset

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette Riber, 17. april 2004 kl. 19.16

Vores ferskentræ måtte sidste år beskæres meget kraftigt, da vi har haft huset lejet ud i et par år. Derfor fik det ingen blomster, men jeg var meget omhyggelig med klipningen af grene i løbet af sommeren. Nu har det masser af blomster, men det må ikke så gerne blive større. Hvordan undgår man det? Jeg forestiller mig at man så må "nøjes med frugter hvert andet år, eller er der en anden udvej? Og kan man klippe grene af som det ikke kom blomster på?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ellen Ahrensback Roesgaard, 12. juli 2004 kl. 21.51

Hej Mette Riber
Jeg har lige set dit spørgsmål på "Havebænken" – måske har du fået svar for længe siden, men alligevel...

Nu ved jeg jo ikke om dit ferskentræ er espalieret op ad gavlen på dit drivhus, eller om det står frit i huset. Beskæringen af en espalieret fersken går i grundtræk ud på at man vælger nogle gode, kraftige grene som man binder op til et espalier. På disse grene kommer der svagere sidegrene som bærer frugt når de er to år gamle. Når man har høstet frugten på en gren skæres den af ved basis. De sidegrene der kommer i år, må kun skæres af hvis de bliver så lange at der ikke er plads til dem. Det er dem der skal give frugt næste år. Når hovedgrenene bliver så lange at de ikke kan være i drivhuset mere, klippes spidserne. Vær omhyggelig med at fjerne de nye skud fra de afklippede ender. Hvis dit træ ikke har været beskåret i et par år, kan det være nødvendigt at klippe det lidt voldsomt tilbage, og så starte med de beskrevne beskæringsprincipper fra næste vækstsæson.

Med venlig hilsen Ellen A. Roesgaard

Nyt svar til emnet »Fresken træ i frivhuset«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Fresken træ i frivhuset

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider