Skrevet af: Steffen Olsen, 9. maj 2012 kl. 17.55
Hej alle sammen.
Vi er nye drivhus ejere.
Og vi har så fået købt 2 skole agurk planter, og har læst en del med at de skal beskæres ved 2 blad hjørne osv osv.
Men er der ikke en der virkelig kan skære det ud i pap for mig?
Hvad er det man skal fjerne ved de forskellige bladhjørner? Er det sideskud, agurker eller hvad?
Og skal man fjerne alle de små agurker som kommer på hovedstammen? (de er ca 1cm nu)
Håber virkelig der er en som kan forklare det.
På forhånd tak for hjælpen :-)
Skrevet af: Tom Andersen, 9. maj 2012 kl. 19.29
Ved alle bladhjørner vokser et sideskud ud.
De sideskud kan blive meget lange og til sammen danne et tæt krat.
For at du ikke skal blive væk i drivhusets agurkekrat, når du henter agurker, er det smart at bremse væksten lidt :-)
Det kan gøres ved at sideskuddene ikke får lov til at få mere end to blade før du klipper skuddets spids af.
I mange bladhjørner - også dem på stammen - vokser der blomster (agurker) ud. Dem høster du.....
Jeg har altid ladet agurkerne på hovedstammen være og høstet dem, som de første. Jeg ved faktisk ikke om der skulle være en fordel ved at fjerne dem - det må andre berette?
Om en ubeskåret agurkeplante kan bære alle frugterne ved jeg ikke, men du kan sllet ikke styre det, de vokser afsindig hurtigt, når det går stærkest.
Skrevet af: Henry G., 9. maj 2012 kl. 19.51
Hej Steffen der er to valgmuligheder, du kan have agurkerne på hovedstammen, d.v.s.du kniber de første 3-4 agurker af og alle sideskud, og høster kun på hovedstammen, 1 agurk ved hvert blad, når du har begyndt at høste, kan du fjerne blade nedefra, dog skal der blive min. 2 blade under den nederste frugt.
Ved at høste på sideskud, skal alle de små agurker på hovedstammen fjernes, sideskuddene skal først knibes over to blade (to frugter), derefter kommer der igen to sideskud, der knibes over eet blad (2x1 frugt), d.v.s. på hvert sideskud fra hovedstammen giver, det ved god pleje, 4 agurker.
Jeg dyrker kun på stammen, så kan jeg fjerne evnt. syge blade, lægge planten ned og fylde jord på stængelen, og jeg har en ny plante hele sommeren. Hilsen Henry G.
Skrevet af: Steffen Olsen, 9. maj 2012 kl. 20.27
Tusind tak for hjælpen. det hjalp rigtig meget. Er både ny i drivhus og herinde på havenyt.dk ;-)
Skrevet af: Steffen Olsen, 9. maj 2012 kl. 20.51
Jeg har også læst et sted at man kunne pille alle gribearmene af. Passer det?
Skrevet af: Henry G., 9. maj 2012 kl. 23.39
Det kan du godt, men hvorfor??? Henry G.
Skrevet af: Inge Thaulow, 11. maj 2012 kl. 9.23
Rigtig hjælpsomt lige at læse dette. Jeg er også helt ny i agurkplanteverden. Og forsøger lige nu at få styr på alle de planter der er kommet efter såning. Men en ting undre mig - og måske I har et bud. På en række af dem er der udviklet hanblomster? Og der er et væld af små skud i alle bladhjørnerne? Jeg har brugt forskellige sorter - og nogle ser ud til kun at få hunblomster og vokser "normalt" men så er der altså lige dem der har sat hanblomster og en masse små skud/blomster i hvert bladhjørne. Hvad gør man her? Og jeg undre mig over at jeg overhovedet får hanblomster da jeg troede man i dag kun kan købe frø der ikke sætter disse? Men er der mon nogle bud på hvad der er sket? og hvad jeg gør fra her? Hilsner inge
Skrevet af: Henry G., 11. maj 2012 kl. 21.02
Hej Inge jeg har en skummel anelse om, at du har sået drueagurker, da der kun er 4 - 5 frø i et brev, og de er ret dyre, og du skriver, at du har mange slags, alle de hanblomster man kan se, kommer normalt ikke på skoleagurker. se mit svar øverst. Hilsen Henry G.
Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.