Forum

Hvad sker der lige for mine tomater…?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Trine V, 20. maj 2012 kl. 21.35

Her har jeg været forsigtig med at plante tomater for tidligt, og nu virker de for små...

Har taget dem ud i drivhuset for at give dem lys, sol og varme, men nu ser de små og triste ud.

Bladene er blevet bløde og krøllede.

Hvad gør jeg forkert?

Har plantet dem over i alm plantejord og givet dem en smule gødning...

Håber nogen kan hjælpe mig - hvordan redder jeg dem, og mon jeg får tomater i år?

God aften.

Mvh Trine

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: K. Hansen, 20. maj 2012 kl. 22.22

Bare rolig... det er "bare" kulden der har givet dem et chok. Det er hverken noget de dør af, eller har den store betydning så længe det ikke er vildere end det er på billedet.
De er måske sat et par dage tilbage, men de kommer hurtigt igen - det er jo tomater og de vokser jo velvilligt :)

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine V, 20. maj 2012 kl. 22.50

Ok :0) Et par andre ser lidt "værre" ud, men har valgt at fjerne de blade, for planten kunne koncentrere sig om at komme sig igen.
Jeg har først fået drivhus for en måneds tid siden, så det hele er meget nyt.
Har ikke prøvet at dyrke tomater fra frø før, så ved heller ikke hvor store de"burde" være nu.
Hvis andre har gode råd/ideer er de meget velkomme.

Mvh
Trine

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 21. maj 2012 kl. 5.43

Jeg syntes at jorden ser _meget_ tør ud.

Peter

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 21. maj 2012 kl. 14.48

Jeg synes du skulle ofre en hundredkroneseddel på at indkøbe nogen, sådan så du er sikker på at få nogle tomater.

De første år købte jeg planterne - og det var allesammen Gemini.

Der er mange ting at mestre når man vil dyrke tomater i drivhus, og jeg synes det er lidt meget at du både har sået dem for første gang og har drivhus for første gang.

Som jeg sagde hvis du ofrer den hundrekroneseddel får du da nogle tomater. Og selv hvis dem du køber skulle være lidt ranglede, så bare sæt dem 10-15 centimeter dybere, direkte i drivhusjorden.

Jeg dyrker direkte i drivhusjorden. Jeg får mine indput mange steder fra, og Camilla Plum har skrevet her på havenyt at de kommer til at smage af meget mere, og hvis man holder igen med (sjat)vandingen vil rødderne søge dybere.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine V, 22. maj 2012 kl. 16.00

Hej.
Ja kan godt være , det vil være et klogt træk , for synes godt nok de ser sølle og triste ud jo længere de står i drivhuset... 😞 og det er vel der de hører til... Havde stor succes på friland sidste år så ærgrer mig gevaldigt lige nu, hvor det ikke helt vil lykkes..
Synes placeringen af drivhuset også er i orden...

Andres "trælse" erfaringer modtages gerne...

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 23. maj 2012 kl. 12.11

Jeg tror det er din varme i drivhuset der er for høj. eller også for de for meget intens sol.
Mine står stadig i vindues karmen (de kommer ud snart) Men dem der står i front i vinduet for samme krøllede og blege blade så kan du skygge lidt for dem og få varmen ned i drivhuset om dagen så tror jeg du er homefree med dine nuværende planter. Og husk at vande :-) Jorden ser ret tør ud.
I øvrigt kan du køle planten ned ved at bruge en alm forstøver med koldt vand. Giv dem en omgang med den på hele planten når varmen er høj det køler bladende ned.

Mvh Jens

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 23. maj 2012 kl. 20.14

Kenneth

Det der med at købe planterne var en god ide, hvis det bare ikke lige var fordi man får uønskede gæster med. Når man sår selv, så kan man holde planterne fri for skadedyr.

Når det er sagt, så har jeg selv indset, at jeg ikke kan finde ud af at fremdyrke agurkeplanter, så dem køber jeg- men de får ikke lov til at komme ind i mit store drivhus- de må blive i plasttunnel på friland.

Mvh Mette

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine V, 28. maj 2012 kl. 9.13

Har nu hængt tynde hvide lagener op for at skygge af.
Tror også det er varmen trods det er et drivhus med polycarbonatplader...
Dette sammen med døren holdes lidt på klem, så der kan luftes ud sammen med det automatiske vinduesåbner.
Synes umiddelbart det har hjulpet hurtigt på problemet - er ikke endeligt løst, da jeg tror det bliver nødvendigt med et ekstra vindue...

Nogle der har erfaringe med at lade døren stå åben sommeren igennem - er lidt bekymret ift fugle/katte kommer derind... Overvejer at sætte et hønsenet for døren, men ved ikke om det er "for meget" :0)

Mvh Trine

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. maj 2012 kl. 9.18

Hej Trine -

jeg har døren stående åben om dagen lige nu og alle vinduer åbne + skyggegardiner trukket for, og så kan jeg lige holde den under 30 grader :)

Og fra omkring 1. juli står både dør og de tre vinduer uden automatåbning åbne døgnet rundt. Jeg har 5 store vinduer, men overvejer at købe et eller to mere - de er bare pokkers dyre! Man kan nærmest ikke have for mange vinduer.

Men ja - hvis du ikke vil have besøg derinde, skal du nok finde på en form for net. To af mine katte elsker at sove inde i varmen det meste af dagen... Jeg har aldrig set fugle derinde, men skulle det ske, flyver de vel bare ud igen :)

Mvh
Anja

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine V, 28. maj 2012 kl. 13.06

Hej :0)

Der var kun et vindue med da jeg købte huset og har ligesom dig døren åben hele dagen pt.
Har også overvejet ekstra vindue eller et af de lave med lameller og evt automatisk åbning, men synes lige jeg vil teste investeringen i år, og finde ud af hvad jeg skal købe/ønske mig :0)

Helt alternativt overvejer jeg at pille en plade ud i siden - har 6 rækker polycarbonatplader for at give ventilation herinde i år pg se om det evt kan være en midlertidig løsning.

Tak for svarene indtil nu.

Mvh Trine

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 28. maj 2012 kl. 15.48

Der er vel grænser for hvor stor skade fugle og katte kan udrette. Jeg ville langt hellere have besøg af dem, end f.eks. dræbersnegle, lus og andet utøj. :-)

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. maj 2012 kl. 16.09

Tja - både og... Min nye killing synes, at den lækre, tørre jordoverflade indbyder til at grave - det er ikke helt godt for planterne!

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 28. maj 2012 kl. 16.51

:-)
Stadig hellere det end dræbersnegle, som vi desværre har her i Terslev, og som vi TROR vi fandt en af i plantesækken under agurken i dag. :-(

Nyt svar til emnet »Hvad sker der lige for mine tomater…?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hvad sker der lige for mine tomater…?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider