Forum

SKAL man bruge skyggenet eller kalke?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 25. maj 2012 kl. 11.44

Hej alle

Endnu et drivhus-rookie-spørgsmål. :-)

Skal man benytte skyggenet eller kalke sit drivhus? Jeg syntes ikke at nogle af delene er særligt "pænt" når man nu ellers nyder synet af drivhuset.

Gøres det primært for at holde temperaturen nede, eller er det også for at undgå at planterne bliver "svitset" af solens stråler?

Og et lille tillægsspørgsmål: Alle siger at man skal lade døre og vinduer stå åbne i drivhuset hele døgnet fra ca. 1. juli. Er det for varmens eller fugtighedens skyld?

På forhånd tak

Peter

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. maj 2012 kl. 12.15

Om man vil Kalke eller bruge skyggegardiner er en smagssag. Gardinerne kan du hurtigere trække fra og for. Kalken skal påføres hvert år .
Grunden til at man bruger begge to er for at dække for solen, da du risikere at dine planter får brand skader . Det er desuden også med til at sænke temperaturen en del i drivhuset .

Det med at have døre stående åbent er kun i de dage hvor det er meget varmt , men det kan også værre til gavn for humlebierne, der elsker og bestøve tomater og andre planter.

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 25. maj 2012 kl. 12.24

Hej Søren

Tak for dit svar.

Det vil altså sige at man SKAL bruge det ene ELLER det andet?

Vi har sået ærter i drivhuset i år, og det kunne godt se ud som om nogle af bladene allerede har fået brandskader.

M.v.h.

Peter

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 25. maj 2012 kl. 12.31

Det er en rigtig god ide at bruge en eller anden form for skygge i drivhuset - ellers brænder du simpelthen planterne af. Og ikke alle planterne er vilde med den dirkete sol, men elsker varmen.

Jeg har det ligesom dig, jeg synes ikke traditionelle skyggemetoder er specielt kønne. Så jeg bruger nogle lette bomuldsgardiner (af den billige slags, fx fra IKEA) som er let transparante. De er monteret med to wirer - en i toppen (som ikke er helt oppe i kip, men så højt som det passer med en sidelægte jeg kan sætte wiren i) hvor gardinerne kan trækkes til og fra og en ved overgangen fra tag til side, som holder gardinet på plads.

det fungerer rigtig godt og ser også ret hyggeligt ud, så det kan jeg anbefale.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 25. maj 2012 kl. 13.16

Hej Trine.

Tak for dit lange og detaljerede svar. :-)

Når du monterer gardinerne indvendigt på taget, får du så ikke problemer med tagvinduerne? Hvad gør du der?

Pft

Peter

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. maj 2012 kl. 15.06

Det tror jeg ikke hun får , for de vender ud af og hun har sikkert en automatisk åbner på, så hun skal ikke gå og rode med ruderne . Kun når hun skal give dem lidt olie, men ellers passer det sig selv .

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 25. maj 2012 kl. 15.22

Søren har helt ret- det giver ingen problemer. Men i øvrigt sidder den øverste wire lige under tagvinduerne, så nej, der er ingen karambolage der. :o)

Jeg skal se om jeg kan få taget et billede, så er det måske nemmere at se "konstruktionen".

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. maj 2012 kl. 17.05

Lige nu har jeg alt åbent om dagen pga. varmen - men når jeg fra ca. 1. juli har åbent hele døgnet, er det for at skabe lidt luftcirkulation, der holder fugtniveauet nede om natten.

Der går rigtig mange planter til af gråskimmel, fordi der er alt for fugtigt i et lukket drivhus...

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 25. maj 2012 kl. 17.07

For resten - jeg har skyggegardiner for at holde temperaturen lidt nede og kommer nok til at kalke gavlen mod syd, nu hvor vi har fået fældet vores store birketræ, som skyggede for solcellerne...

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W, 25. maj 2012 kl. 23.09

ohh - så blev det endelig (for?)varmt. Har også lige fået mine skygge-gardiner op. Det kan laves pænt..(?).. Det er såment bare insekt net med "løbegang". Billed på vej, hvis ønskes ? Ang. udluftning og skimmel i jul-Aug: Jeg benytter stadig 4 automatiske vinduesåbnere, men blokerer så de kun kan lukker vinduerne til 5-10 cm´s sprække (5-10 cm udluftning pr. vindue). Tomater og agurk "undervander" jeg resten af året, da jeg har nedgravet 3 drænslanger i ca. 40-50 cm´s dybde under disse planter. Det holder fugten nede og begrænser grå-skimmelen rimelig meget...Mine chili og Peber står i potter, så de bli´r selvfølgelig stadig "vandet fra oven" (ca. 15-20 potter) Arbejder på et undervandnings system til mine potter, så fugten kan reduceres til et minimum...
Niels

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. maj 2012 kl. 7.18

Mine potteplanter står i bakker med nogle stykker i hver eller store underskåle, og de bliver alle vandet nedefra.

Det lyder spændende med dine drænslanger, Niels - kunne du fortælle en lille smule mere om dem? Jeg har prøvet forskellige siveslanger, men har ikke rigtigt kunnet få det til at fungere ordentligt, og jeg har ca. 8 m2 jordbede, der skal vandes.

Mvh
Anja

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W, 27. maj 2012 kl. 18.20

Hej igen
Drænslangerne i drivhuset er alm. 50 mm plast rør/slange med huller i. Bruges normalt til at dræne jorden for vand fx. rundt om huse. Jeg bruger dem så bare "omvendt" og vander direkte ned i drænslangen. Har 3 slanger i mit 10m2 drivhus (6m2 bed). Dybde ca. 30-40 cm. 1 slange under mine agurker (langsiden tættes glasset mod syd/vest). 1 under mine tomater (langsiden tættes gangen mod syd/vest). 1 under "resten" af bedene. Så kan man "undervande" hele drivhuset og derved reducere fugt mængden. Det er faktisk ret vigtigt især jul-aug. Nu skal jeg bare har det "automatiseret". Tanken var 1 elektrisk
magnetventil der tænder fx. 3 min hver nat (?). Der er så 3 forgreninger (3 slanger), hvor mængde af vand i hvert slange kontrolleres af 3 "ballofixér". Håber ikke det for langhåret ? Har drypvanding (Juliana tror jeg nok) til mine 15-20 potter. Det giver desværre en del fugt, da det er svært at kontrollere (dog hellere for meget vand, end for lidt !!!)... Hvordan vander du dine potter. Du skrev noget om undervanding ? Vil gerne høre lidt om dine siveslanger(fabrikat?). Kunne måske bruge nogle i mine udendørshøjbede :-). Har set lidt på Gardena´s siveslange model. Nogen erfaring ? Har selv prøvet nogle flade plast slanger med huller i (ca. 70 kr/10 m) - DUR IKKE da mængden af vand er forskellig (Ris i den ene ende og kaktus i den anden :-)
Niels

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. maj 2012 kl. 18.45

Hej Niels -

Tak - jeg skal vist ud og købe lidt drænslanger. Det lyder som en god idé! Jeg vil bare bruge en kande her også - jeg er alligevel så meget i drivhuset, så det er ikke et problem at bruge lidt tid på det! Eller også lægge slangen fra palletanken til at løbe direkte ned i drænslangen - jeg kan jo se på beholderen, hvor meget jeg vander med.

Jeg vander bare med kande nu i mine bakker/underskåle. Og i bedene har jeg nogle spande med et eller to små huller i siden ca. 2 cm oppe, så jeg "sivevander" ved at fylde spandene op - igen med kande :)

Jeg kan ikke huske, om jeg har prøvet Gardenas siveslange, men jeg har prøvet noget, der ser lige sådan ud. Jeg har bare haft svært ved at få det til at vande jævnt - bruger vandet direkte fra mine regnvandsbeholdere.

Jeg drømmer også lidt om siveslanger i mine højbede - men jeg har 16 af dem, så det bliver vist ikke lige nu, selv om det ellers er vejr til det...

Mvh
Anja

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 28. maj 2012 kl. 10.01

Vi har nu kalket hele taget på vores lille 6,2m2 drivhus, der står godt "pakket ind" mellem hæk og hus, og vi syntes at det giver for meget skygge, selv om temperaturen holdes meget mere under kontrol.

Plan 2 bliver at vaske den nederste række vinduer rene igen, så det kun er den øverste række glas der er kalkede.

Peter

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. maj 2012 kl. 12.27

Iflg. DMI bliver det vist heller ikke nødvendigt med så meget skygge om et par dage....

Juliana laver for øvrigt et skyggenet til at sætte uden på drivhuset - det er lidt mere fleksibelt end at kalke :)

Jeg kender ikke mere til det - kom bare i tanker om, at jeg har set det på et tidspunkt.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 28. maj 2012 kl. 15.56

Hej igen Anja

Nej, vejret bliver ikke behov-for-drivhus-skygge-vejr de næste par dage, men alt udenfor drivhuset trænger da også i den grad til vand - så det er jo svært at være ked af det. :-)

Peter
PS: Er der stadig liv i dine chiliplanter?

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. maj 2012 kl. 16.07

Hej Peter

de har det rigtig fint - er kommet i større potter og har allerede sat det næste hold blade :)

Jeg har ikke fået sået vandspinat endnu, men der kommer vist snart nogle indendørsdage, hvor der bliver tid til den slags...

Og det er bestemt ikke regnen, jeg er ked af - men 12 grader om dagen og 5 om natten er lidt ufedt sidst i maj / først i juni :(

mvh
Anja

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 28. maj 2012 kl. 16.28

Vedr. vandspinat, så har jeg lavet et lille (uvidenskabeligt) eksperiment, inspireret både af plantens navn og hvordan den vokser i b.l.a. Vietnam.

Vi har to potter med vandspinat i drivhuset. Den ene vandes "traditionelt", og den anden står i en krukke med en plasticpose i. Potten i krukken vandes hver dag, så krukken/posen fyldes _helt_ op med vand, så kun de øverste 2 cm. af potten står oven vande.

Det ser helt klart ud til at vandspinaten der sopper i vand har det bedst og vokser hurtigst. :-)

Peter

Nyt svar til emnet »SKAL man bruge skyggenet eller kalke?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > SKAL man bruge skyggenet eller kalke?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider