Forum

Chiliér i »Bonzai« størrelse

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Niels W, 25. maj 2012 kl. 23.29

Hej Forum
Jeg er den "lykkelige ?" ejer af 30-40 diverse chilier- og peber i mini størrelse. De se ud til at ha det fint, og mange har 15-20 blomsterhoveder/knopper. Jeg har flere gange fjernet knopperne, og håbet på større vækst på selve planterne. Planterne forblir desværre næsten samme højde, men knopperne blir mange flere...Jeg har chilier på ca 5 cm´s højde med 15-20 knopper (blomster). Hvad gør jeg forkert ? De har stået i driv(kold)huset i ca 3-5 uger, og er startet under kunstlys i midt jan. Har ompottet efter bedste evne men...? Sidste år gjore jeg det samme (tror jeg nok ?)- uden disse problemer
Gode råd modtages med kyshånd :-)
Niels

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 26. maj 2012 kl. 7.29

Hej Niels

hvilke sorter har du? Kan de have haft det for koldt?

Det er lidt sjovt, at de sætter så mange blomster - normalt plejer de at vokse en masse ved hver ompotning, inden de går helt vildt i gang med det...

mvh
Anja

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. maj 2012 kl. 12.49

Prøv at nippe blomsterne af og giv planterne mere varme , samt gødning. Det at de ikke er blevet større kunne tyde på at de har haft det for koldt, er derfor blevet stresset og så går planten i stå og satser i stedet på at blomstrer . Det samme kan også ske for andre planter, især tagetes hvis de f.eks. kommer til at mangle vand under opvæksten. Også disse kan være svære at få til st blive til store og pæne planter senere .

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Niels W, 27. maj 2012 kl. 0.01

Hej Anja og Søren..
Det er mange forskellige arter. Frø "hugget" fra frugt fra fx. Årstiderne, frø fra "Bjarnes frø" osv. (Er det Reklame ?). Jeg tror både dig Anja og Søren har ret i det med "kulden". De er nok flyttet i drivhus for tidligt. MEN hvad gør jeg så nu ? Venter ? Flytter dem (har stadig spirekasse med kunstlys i kld). Jeg har gødet dem.. Nå- jeg må se, det er måske ikke i år den store chili/peber er til stede :-(

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 27. maj 2012 kl. 8.03

Hej Niels

Som Søren siger - pil en god del af blomsterne af, så de ikke skal bruge krudt på frugter lige nu.

Og lad dem bare stå i drivhuset - lige pludselig kommer de i gang igen :) Og ikke for meget gødning - chilier er relativt småtspisende.

Bjarne har i øvrigt allerede en annonce her - og der er ikke noget problem i, at private henviser til et godt sted at handle her i trådene. Det er de erhvervsdrivende, der skal bruge annoncerne til det, så der kan komme lidt penge i kassen til at køre havenyt.

Mvh
Anja

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 27. maj 2012 kl. 23.20

Hej Niels
Den kolde april måned er mit bud. Både sidste år og i år forspirede jeg samme slags chili 16. februar. Begge år har de stået i vindueskarmen til ca. nu. Men så holder ligheden op. Sidste år havde vi en solrig april og mine chili blev så store som aldrig før. I år har vi haft en vinteragtig mørk april og mine chili er så små. Men her i maj kom solen og de blomstrede jo vildt i heden, men de vokser ikke trods vanding og lidt gødning.
Nu er de kommet i altankasse i gården og et par ud i havejorden. Og forinden fjernede jeg flere end de 7 blomster, man siger, skal fjernes. - Så ja, fjern blot blomster, for det bliver små frugter, hvis planten ikke bliver større. Nu kommer der en kølig periode, og så kan det være, at de uden krav om frugtsætning, vil gro mere. Der kommer nok en solrig periode igen senere, når de er blevet større, så du skal nok få frugt på dem.
Hilsen Clara

Nyt svar til emnet »Chiliér i »Bonzai« størrelse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Chiliér i »Bonzai« størrelse

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider