Forum

Knibning af agurker?

Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 28. maj 2012 kl. 16.32

Jeg ser (til min store skræk) at agurkeplanter (også) skal knibes. Og her er det ikke "bare" sideskuddene man skal knibe (som på tomatplanten) men selve blomsterne/frugterne. Oh ve - oh skræk! :-)

Jeg er først nu blevet opmærksom på dette, og vores eneste agurkeplante har allerede sat masser af små fine agurker på hovedstammen - dem som skulle knibes af. De er allerede en 5-7 cm lange, og jeg kan næsten ikke nænne at begynde at fjerne dem. :-)

Hvad gør en klog - og hvad gør jeg? ;-)

Peter

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 28. maj 2012 kl. 16.52

Jeg plejer at spise de små på stammen, når de er omkring 15 cm lange :)

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium J., 29. maj 2012 kl. 18.08

Ja, en klog gør som Anja.
Hvis man ikke er erhvervsgartner betyder en eller to agurker nok mindre i den store sammenhæng, så lad du blot stammeagurkerne sidde og nyd dem, da de bliver ret store, men knib sideskuddene på stammen efter 2 blade ( MÅSKE 3 ).
Grunden hertil er, at man ikke ønsker et virvar af blade man ikke kan styre og som nedsætter udbyttet-fuldstændig som en tomatplante man lader gro vildt -den kan på ingen tid brede sig til flere M2 uden nogen betydelig frugtsætning.
Mine agurker -og for den sag meloner kravler 2.4 m op og ofte ned igen af en snor ( afhængig af sæsonens lysindfald og temperatur ).
Hvad angår vinder -og taber år var sidste år IKKE et melonår da temperaturen i hele 2011 kun et par enkelte gange sneg sig op over 25 C-en lille problem vi allerede har fået løst dette år !
Og så lige årets lille jube.Mine Artiskokker helt slog fejl i 2011: I år 20 m Artiskokke i række-og de trives.
Jeg har p.t. ikke mødt nogen der ikke kunne lide frisk kogte Artiskokker!
Børn elsker dem-mine 4 spørger ofte hvornår de kan forvente at Artiskokkerne er til at spise-og de er flyttet hjemmefra.

3 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 29. maj 2012 kl. 22.48

Hej Anja og Lilium

Tak for svar.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår det med at knibe sideskuddene "efter 2 blade". Er der ender gider skære det udi pap for mig? :-)

Peter

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 29. maj 2012 kl. 23.16

Øverste højre hjørne- søg på : Beskæring af agurk i drivhus.
Så kommer der en artikel om emnet, skrevet af Karna Maj. Der er fotos og en god beskrivelse af, hvordan man gør det.

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 29. maj 2012 kl. 23.16

Hej Peter
Der er her på Havenyt.dk en instruktiv artikel fra Karna Majs hånd. "Beskæring af agurk i drivhus", hedder den og indeholder også billeder.
Søg blot på "agurk" på sidens søgebjælke og den popper op som en af de første.

mvh Vibeke

6 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 30. maj 2012 kl. 17.07

Hej Peter

Jeg kan meget stærkt anbefale dig at tilmelde dig ugens nyhedsbrev her fra Havenyt.dk:

www.havenyt.dk/2012/uge22/

Altid meget aktuelt og med masser af praktiske tips :) Lige nu med links til artikler om beskæring af agurk...

mvh
Anja

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Sindrup, 30. maj 2012 kl. 20.47

Det er hermed gjort.

Jeg har også læst artiklen, men jeg kan ikke helt se logikken for mig. Indtil videre lader jeg den bare gro, og så må vi se hvad der sker. :-)

Peter

8 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenneth Sørensen, 31. maj 2012 kl. 6.31

Jeg vil gerne give Peter ret. Lige netop den artikel kunne godt trænge til at blive redigeret. Karna gentager jo det dér med "over to blade", og hendes fingre er i vejem på et af billederne.

Må jeg foreslå en video for virkelig at skære ud i pap hvordan man gør.

-------

HTML

Jeg vil samtidig foreslå at vi skal have mulighed for at skrive fed og kursiv tekst, ligesom vi skal kunne bruge "blockquote", - altså de citater som vi giver skal stå i en farvet blok og/eller i egen spalte. Det vil så være muligt at fremhæve enkelte ting, som er årsagen til at vi bringer citaterne. Sådanne citater er med til at underbygge det vi siger, og folk kan så bedre bare springe dem over, hvis de ikke vil stave sig igennem dem.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 21. juli 2013 kl. 11.46

jeg har også lige fundet ud af at mine miniagurker skal knibes men de har allerede fået massere af agurker på stammen og en af dem har et sideskud som er blevet ½ meter lang..

jeg har læst artiklen som i henviser til men kunne ikke finde svar på mines spørgsmål der, så nu kommer de her.

skal jeg bare fjerne agurkerne? de er ikke så store endnu..

og med hensyn til sideskudet skal jeg klippe det over efter 2. blad eller er det for sent nu?

og et andet spørgsmål når der kommer flere sideskud skal jeg så lade dem alle blive eller skal man fjerne nogle af dem?
der står ikk noget i artiklen om hvor mange sidekud man skal lade bliver der står bare de ikke må blive mere end 2 blade lange i 1. orden og 1 blad lang i 2. orden

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 21. juli 2013 kl. 16.29

Uha, hvor kan jeg kende det her fra de første år jeg dyrkede agurker. Der stod jeg med bævende hænder og overvejede "hvordan var det nu lige det var??????". Men erfaringen har lært mig at det altså ikke gør den store forskel om man lige netop får beskåret 'efter bogen'. Der kommer flere agurker end vi kan nå at spise uanset hvordan jeg har beskåret (og det er i parentes bemærket fra 2 planter).

Det der er det primære er netop at holde agurkeplanterne lidt i ave, så de ikke overtager hele drivhuset. Jeg lader stammeagurkerne være og klipper topskuddet på sideskudene når jeg synes de er lange nok og det er vel typisk omkring 1/2 meters penge. Når der ikke er flere agurker på sideskuddet klipper jeg det helt væk.

Så tag det roligt og gør som du synes det passer bedst, du ska nok få masser af agurker under alle omstændigheder. I sær i en sommer som denne. .o) Husk at det primært drejer sig om at nyde processen med selv at frembringe afgrøder - ikke om at få præstationsangst over ikke at gøre alting helt korrekt. :o)

Mange hilsner

Trine

11 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 21. juli 2013 kl. 19.25

så jeg kan bare lade det lange side skud være og så ellers prøve nogenlunde at følge instrukserne fremover?

jeg skal på ferie i 6 uger og jeg har fået min bror til at vande dem.. tror du det er nødvendigt jeg viser ham hvordan de skal knibes eller kan jeg bare gøre det selv når jeg kommer hjem igen?

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: ’Trine Petersen, 22. juli 2013 kl. 8.22

Ja, lad du bare skuddet være. Men du skal nok alliere dig med din bror og få ham til at knibe mens du er væk - og ikke mindst plukke de agurker der bliver klar undervejs. Ellers har du en KÆMPE agurkeplante når du kommer hjem, som slet ikke er til at finde hoved og hale i. Og hvis ikke agurkerne bliver plukket bliver de for det første ret kedelige og for det andet sætter planten ikke flere.
Rigtig god ferie. :o)

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Daniel G., 23. juli 2013 kl. 22.45

jeg har fundet en som kan vande og mulligvis knibe så det er godt nok..

Nyt svar til emnet »Knibning af agurker?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Knibning af agurker?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider